El
snaggletooth: Alla uttag upp t.o.m. 20A för allmänbruk i en bostad ska skyddas av JFB nu förtiden, men det förutsätts elektrikern ha koll på får man hoppas :)
Bo.Siltberg: För att kunna svara på om det går att säkra upp till 16 A behövs följande uppgifter: - Förimpedans i centralen som matar garaget. Kan mätas upp med ett instrument för 5-10,000:- eller med vattenkokarmetoden mha en kraftig resistiv last och en portabel energimätare som kan visa spänning och ström, helst samtidigt. - Längd och area på kabeln till garaget.
LUDDET: [citat] Hej och tack. Har hittat den på webbshop nu. /Alve
steve5432: Hej! Jag hade nog gort som följande lite beroende på vad ni ska ha för er där uppe. 1) En stigare upp och montera en undercentral i ett förråd eller annat utrymme på varma sidan. 2) En enkel belysningsgrupp som ni drar upp till en takdosa och sedan vidare till lampor, uttag etc. Som sagt, beroende på vilka laster ni utsätter gruppen för... /S
hempularen: Jag gissar att problemet här är att många infravärmare tydligen har krypströmmar på över 30 mA redna när de är nya, och det nases inte vara ett fel. Felet beror tydligen på att isoleringen i dem duger upp fukt, och problemet försvinner när de varit varma ett tag. För mig är det fullkomligt obegripligt att man kan acceptera att nya apparater läcker livsfarligt stor ström till jord,
Alfredo: [citat] Ja så kan det ju naturligtvis vara men konsekvenserna av ett felaktigt råd är väl avsevärt värre om frågan gäller ett "verkligt fall" än om det handlar om ett skolarbete.
DjAlbert: GlideX, körde det senast idag i likadant rör. Men bara minsta möjliga brukliga mängd för tjäran vill gärna kleta mer än vanligt när den blir blöt. Glidex är f.ö framtagen för kabelsmörjning, den på spray alltså. Finns en på tub också, typ kebabsås-konsistens, den är för rör av olika slag t.ex avloppsrör. Kör inte i den i elen, den rinner gärna ner här o var o är
Pierre1981: http://www.webshop.hemmabutikerna.se/elektrohelios-tvatttork-p-508.aspx Drar som mest 2,2Kw
joflopp: Ingen som har någon idé om alternativ till Hager SU215?
jensreerslev: Den ända fördelen med vintersäsongen är att jag har kunnat kolla noga hur vp har fungerat och förbrukat. Har även gamla siffror på de två luft/vatten vp jag har bytt ut att jämföra med. Vp har dragit 9691 kwh på 2210 h drift sen 4/12 10 till 23/5 11. Det ger 4,38 kw per timme. Enligt Nibe ska den dra 0/35 4,1 kw per timme 0/45 4,68 kw per timme Elkasett har inte varit i drift. Har bara
Indus: Nej, jag kolla flera gånger och det är inte jord. Är i branschen men har i princip aldrig varit i kontakt med en 1-fas motor eftersom jag jobbar i processindustri
ampz: Förutsatt att pumpen är fast installerad, eller är inkopplad med en 3-fas handske eller CEE-don som ej har en pinne för nollan.
R_Strandberg: Är det radiobus system är det bara att komplettera med fler brytare och limma/skruva upp där du vill ha de och programmera in samma funktioner bara. Ta en bild eller ett nummer på aktorn i centralen är det lättare att svara på.
snuttjulle: Och är detta nya armaturer som inte är köpta än så går det ju att köpa armaturer som är dimmbara och på det viset kunna styra ljusstyrkan helt efter vad man nu behöver.
BigGitt: [citat] Yrrol. Du ville vara häftig. Det kostar att ligga på topp! ;)
lars_stefan_axelsson: [citat] Först så tycker jag du skall låta någon kunnig titta på anläggningen och uttala sig om den. Att den "ser gammal ut", kan betyda allt emellan, "skruva ur huvudsäkringarna ögonblickligen" till "ingen fara alls (en gängsäkringscentral är det t ex inte något fel på i sig bara för att den råkar ha några decennier på nacken). Sanningen brukar ligga någonstans mittemellan. Men
lars_stefan_axelsson: [citat] Jag funderade själv på astrour när det begav sig men jag kopplade helt enkelt ett "vanligt" skymningsrelä efter brytaren för utomhusbelysningen. (Samma modell som den du pekar på, men utan timbegränsningen). Då tänder vi det på morgonen när vi går hemifrån, när det blir ljusare så släcker det. På kvällen när vi kommer hem så lyser det igen (beroende på årstid) och
Bo.Siltberg: Nej, inte i dosor för där får bara utbildade elektriker hålla till ;). Flera faser bakom uttag ska man dock vara försiktigare med. Visst, egentligen vore det bra med ett trepoligt överströmsskydd, men det är inget krav och jag ser heller inte behovet i detta fall då gruppen endast matar en dosa avsedd för fast anslutning av TM/TT som båda är enfasiga (inga flerfasiga förbrukare på
snaggletooth: Televerket låter logiskt faktiskt, hade en släkting som för länge sedan jobbade där....
Mikael_L: Ja precis som redan antytts. Med korrekt moment menar jag naturligtvis inte att dra med momentmätare utan bara att man använder känsla och sunt förnuft och vare sig drar åt för kung och fosterland men framförallt inte för löst. Har man inte "handens intelligens" kan det vara lite svårt, men är man sådär allmänhändig och skruvat med lite av varje så går det nog bra.
Glufsglufs: [citat] Som jag skrev i förra inlägget plus ett substitut till pump med kulfjäder.
snaggletooth: [citat] Wago vet jag inte, men Weidmüller har lite olika: bl.a. PDL4 S/NT/L/PE E2920100 PDL4 S/N/L/PE E2920102 http://catalog.weidmueller.com/procat/Group.jsp;jsessionid=E3940D48834F659C1A2489EC3217A2DD?page=Group&groupId=%28%22group38792612059397%22%29 Och för den trångbodde :) :
NetNut: Jodå, det var Aura - företaget körde uteslutande med det märket och är vad jag vet nöjda än idag. Jag vet att det finns 4 eller 5 modeller av elektroniska glimtändare med anpassning för kalla klimat bla. Vi hade nog 3 eller 4 sorter på lager när jag jobbade där. Passade själv på att byta ut de jag hade hemma och märkte direkt vilken skillnad i tändtid och inga som helst blink.
andli: Det står också "Besök Expressel på Fatvägen 6, Umeå Först till Kvarn........ Mån-Fre 9-16 Ring 070-5624969 s p e t t at telia.com " Verkar som att utförsäljningen är i butiken i Umeå
yens: Hyffsat tydligt svar, tack tack, då har jag lärt mig något nytt idag... :-)
LinusKukec: Tack för svar! Uppskattar det. Fick frågan på ett prov tidigare i veckan och var osäker på den, så ingen läxa precis :P