Hej!

Jag renoverar mitt vardagsrum och byter alla kontakter osv. till dito i Elko Plus serien. Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig hitta mitt antennuttags ersättare bland elko serien då jag inte hittar någon märkning (förutom "01") på mitt uttag.

I Elko serien finns det tre olika uttag, se (https://www.elbutik.se/product.html/elko-plus-antennuttag-2 ), ett 1 db slututtag (vilket det inte borde vara) samt 7db och 14 db. Vilken av dessa uttag är det jag behöver? Jag har läst lite om antennuttag och kopplingssätt och det borde vara ett 14db uttag, men är osäker och vill inte sabba min eller grannens bild.

Om fastigheten: Fastigheten är byggd 1981 och hyser 8 lägenheter. Kabeln i uttaget är oskärmad och verkar vara kaskadkopplad ner till grannen.

Tack på förhand! :)

20110715170616.th.jpg

Uploaded with ImageShack.us
20110715170627.th.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Så här är det: med ett 14 dB:s uttag får grannarna efter dig högre signal pga lägre genomgångsdämpning, med ett 7 dB:s får dom lägre. Skillnaden i genomgången är inte jättestor, men den finns där. Du får å andra sidan väsentligt lägre signal med ett 14 dB:s uttag. Prova med ett 14, får du grynig bild byt till ett 7. Se bara till att det inte blir kortis på utgående kabel, då får alla efter dig grynig bild.

Och koppla inte med antennkabeln under bästa sändningstid om du vill ha glada grannar.... :-)

+1 på den :-)

Okej! Testar med 14 db först :) Tack!

14 dB är väl ändå högre dämpning än 7 dB? Det är ju inga förstärkare i uttagen. ;)
3 dB dämpning är en halvering av signalen, 6 dB en fjärdedel av signalen osv, så fel uttag kan göra att signalen blir väldigt svag hos grannarna.

[SKPG]Zamora;1344339 skrev:
Så här är det: med ett 14 dB:s uttag får grannarna efter dig högre signal pga lägre genomgångsdämpning, med ett 7 dB:s får dom lägre. Skillnaden i genomgången är inte jättestor, men den finns där. Du får å andra sidan väsentligt lägre signal med ett 14 dB:s uttag. Prova med ett 14, får du grynig bild byt till ett 7. Se bara till att det inte blir kortis på utgående kabel, då får alla efter dig grynig bild.
Jag har lärt mig att man aldrig ska ha uttag med lägre anslutningsdämpning än 10db om det är ett kabeltv-nät.

Eftersom det då kan störa grannen på nåt sätt?

@Patrik: Ju högre anslutningsdämpning du har i uttaget, desto mer signal släpps igenom till nästa uttag i kaskaden. Därför är det bättre att börja med den högre dämpningen, för då påverkar man de efterföljande uttagen mindre.

@ Rrrrr: Du har helt rätt, det har med isolationsdämpningen mellan uttagen att göra. Det skulle kunna bli så att den kanal du tittar på kan skickas vidare i nätet. comhem till exempel har krav på 42 dB isolationsdämpning,alltså dämpningen TV-TV, men då rör det sig om Triple-Play-nät (3 hål i väggen). Lägre än 7 dB ska man inte gå, helst inte under 10 som du skriver.

Räcker det inte om du byter centrumplattan och ramen? Det är väl samma standard på nya och gamla uttag? Då slipper du fundera på sämre bild för grannar

Hmm, Henke har en poäng. Jag kan ju pröva med att bara köpa ny ram och centrumplatta och hämta ett nytt elko antennuttag om nu inte dessa passar på det gamla uttaget.

Jag ville bara göra det enkelt för mig och beställa allt på en gång, men kanske detta blir enklast och billigast om jag har tur ;)

Och håll rätt på inkommande och utgående kabel.....för att hålla alla nöjda ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.