28 123 läst ·
11 svar
28k läst
11 svar
6kA eller 10kA på dvärgbrytare.
Satt på jobbet och pratade på lunchen med en som skulle beställa lite nya grejer och då kom frågan vad detta är för värden och varför det finns båda. Det verkar säljas lika mycke av båda men alla färdiga centraler sitter det 6kA grejer i.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
10kA tål 10000 A i kortslutninsström, 6kA "bara" 6000. 10kA är naturligtvis dyrare.
I villa så kanske man inte kommer upp i så höga kortslutningsströmma pga långa ledningar till transformator och även till kortslutningen om inte kortslutningen sker i elcentralen och liten transformator.
Prototypen
I villa så kanske man inte kommer upp i så höga kortslutningsströmma pga långa ledningar till transformator och även till kortslutningen om inte kortslutningen sker i elcentralen och liten transformator.
Prototypen
Denna kortslutningsström måste vara de första nanosekunderna innan någon säkring ryker eller?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Kortslutningsströmmen når sitt max efter maximalt 10ms, beroende på var i sinuskurvan kortslutningen sker.
Vid kortslutning i din elcentral så är strömmen 400V/förimpedansen(ohm) eller 230/förimpedansen (ohm).
Prototypen
Vid kortslutning i din elcentral så är strömmen 400V/förimpedansen(ohm) eller 230/förimpedansen (ohm).
Prototypen
Nu börjar det klarna (tror jag) 
Rent praktiskt så används det mest 6kA i villor då eller kan man dra någon gräns i Km från stora sammhällen eller räknar man alltid på detta?
Rent praktiskt så används det mest 6kA i villor då eller kan man dra någon gräns i Km från stora sammhällen eller räknar man alltid på detta?
Vart sammhället är beläget har nog ingen betydelse utan det som spelar roll är hur långt bort tranformatorn är belägen och vilka ledningar som du har mellan trafon och huset så för att veta måste man räkna. Prisskillnaden torde ligga på en 15-20:-/säkring det innebär att tror man att det tar det mer än 1-1,5 timme att få fram värdet tar man direkt en 10 kA
Tänkte nog mer på att bor man mitt i smeten så borde det kanske vara närmare till en trafo än om man bor mitt på landet. ( generelt såklart ) Konstigt att alla färdigbyggda centraler va fyllda med 6kA säkringar om det nu är ganska vanligt att det behövs 10kA.
Det beror väl på att om nån ska köpa en central och det står två som i köparenst tycke är exakt lika (den enda skillnaden är nått konstigt med 6 eller 10kA) och den ena är nån hundralapp billigare så köper dom flesta den billigare
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Köper man Eldon så får man alltid minst 10kA om jag inte minns fel
Klicka här för att svara