Sturgeon
Sturgeon: Hej! Det blir nog så illa att vi är utan diskmaskin tills dess att köket renoveras i vinter, tiden räcker inte till just nu för mer felsök. Har inte hittat någon här som verkar kompetent för att lösa det, samtidigt så är det inte värt över 300 USD + frakt för ett nytt kontrollkort. Nåväl hjärtligt tack för all hjälp! /Kristian
37 svar · 16,0k läst
·
A
Anelfa: Tack! Ni är bara bäst
3 svar · 2,5k läst
A
W
wind: Nu är detta projekt färdigt. Ny central är monterad i garaget med HB, JFB och ett antal dvärjar, 4st lysrörsarmaturer 2x36W är uppmonterade (Tidigare satt en rutten lysrörsarmatur och en gammal vanlig glödljuslampa) och gamla VU bytta. Det är alltså 2.5mm² hela vägen från HC till UC och dessutom är det nu ett 5-ledarsystem i garaget. Helt sjukt vilken skillnad det blir. Dels hur
17 svar · 4,2k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Ja, jag tycker att de är väldigt bra så jag kan allt rekommendera dem. Tänka sig, jag rekommenderar en sak från RUTAB... vad ska hända näst, grisar som flyger och kor som pratar? //Patrik
8 svar · 4,3k läst
A
andersmc: Det finns färgad kabel. Färgad i faluröd i alla fall. http://www.jula.se/eklk-kabel-3g1-5-403052
1 svar · 3,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Om den som anställs har BB1 -behörighet men ingen annan på företaget har någon slags elbehörighet så kan rimligen inget annat elarbete ske på firman som är större än BB1-behörighetskrävande. Och dessutom är det den med BB1-behörighet som har allt ansvar för allt elarbete som sker på firman, men denne person ska givetvis ha delegerat arbetsuppgifterna och ha möjlighet att
16 svar · 5,3k läst
P
PST: [citat] Nix, så länge kardelerna är ihoptvinnade är det i princip samma som om det vore en enkelledare. Det är Litz-tråd du är ute och far efter: http://en.wikipedia.org/wiki/Litz_wire
18 svar · 6,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ja förhoppningsvis har LED blivit lite bättre under dessa 3 år. d^_^b
58 svar · 64,2k läst
·
Y
yxis: Hur står sig nya mätare (t.ex. Garo och Hager som Steamboy länkar till) mot en begagnad "stor" mätare? http://www.energibutiken.se/9-elmatare
10 svar · 5,8k läst
Y
yxis: Är de nya drivdonen på lågenergilampor bättre på att jämna ut variationer? Gamla lysrör med klassisk reaktor är nog det känsligaste för variationer tror jag. Glödlampor är halvkänsliga, halogenlampor långsammare.
7 svar · 2,3k läst
A
acrophobic: Var tvungen att gå och kolla en egenhändigt ihopknåpad skarvsladd för utomhusbruk där själva skarvuttaget troligen är inköpt på Biltema och max två år gammalt, det är INTE petskyddat.
6 svar · 1,6k läst
O
Oldfart: [citat] Vilken himla tur då att en genomsnittlig hemdator med ett "gigabitnätverkskort" inte klarar av att hantera data ens i närheten av den hastigheten oavsett vilken kabel man än använder. :rolleyes: Den här väl hemma i teknikdelen av forumet egentligen men den tål att läsas här också: http://www.tomshardware.com/reviews/gigabit-ethernet-bandwidth,2321.html
21 svar · 7,2k läst
H
hempularen: kan väl ta en till från samma TV verkstad. En av reparatörerna hade varit ute hos en dam och fixat TVn, hon hade varit ganska tydlig om att hon ville ha en mer "personlig" service. Nåväl hon ringer in om ett nytt fel, reparatören väljer att ta med mig som "förkläde". Felet som hon denna gång rapporterat är att på Tvn i sovrummet så blir det dålig bild om man ligger i sängen och
9 svar · 9,2k läst
Rrrrr
Rrrrr: [citat] Jasså? Vad har den för Enr?
8 svar · 1,4k läst
S
Scorched: Tack för tipset Gadeberg! Kikade runt lite och hittade några jag tror kan passa.
6 svar · 6,5k läst
D
Daniel78: Under pågående elsaneringsjobb för något år sedan så hade vi en elektriker på jobbet som hittade en spänningssatt EKK på en kabelstege som inte var avdosad, lite irriterad och stressad uppe på sin stege så tog han en avbitare och klippte igenom kabeln för att säkringen skulle lösa istället för att försöka hitta i vilken central/grupp kabeln var inkopplad. Problemet var bara att
16 svar · 3,9k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Möjligen kan man hänvisa till 536.1.3 som säger att varje installation ska kunna frånskiljas från matningen medan funktionsmanövrering bara krävs där så är nödvändigt. Detta kan tolkas som att all fast installerad utrustning ska kunna frånskiljas, och sådant krav brukar ju finnas i installationsanvisningen till spisar och fläktar mm. Men utebelysning, tja... I bostäder duger
3 svar · 1,2k läst
L
Love: hempularen -> När vi flyttade in fanns ingen JFB, det var bland det första vi fixade. Ännu mer off topic så visade det sig att den anslutna skyddsjordskabeln i badrumsuttaget inte gick längre än till kopplingsdosan en meter bort... Lyckligtvis var det en elektriker som var här i ett annat ärende som upptäckte det, och drog en jordsladd till centralen på stört. yxis -> Helt klart värt
8 svar · 3,4k läst
prototypen
prototypen: [citat] 60 % av max. Nja Effekten är nog logaritmisk, det är låg effekt från början som inte ökat så mycket till mitten men på slutet är det en brantare kurva uppåt. Att hålla potatispannan precis kokande förbrukar ett par hundra watt. Protte
15 svar · 2,3k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Ditt skämt hade funkat bättre om jag hade skrivit att han var tvungen att anlita en vit elektriker och ingen svart. ;) //Patrik
8 svar · 6,6k läst
prototypen
prototypen: Med dusch och vattentätt...mja. En del rör kanske tom går åt rätt håll för nya placeringen. Bara att bita i det sura äpplet eller bygg dusch någon annanstans. Protte
7 svar · 1,8k läst
elpaco
elpaco: Re: PST. Visst, du kan givetvis stoppa in vilken faktor som helst framför logaritmen (y=k*ln(y)+m). Det viktiga är att förstå att logaritmiskt/exponentiellt innebär ett helt annat förhållande mellan mätvärde och resultat, än linjära förhållanden.
33 svar · 13,6k läst
L
laad: Visst hade det varit bättre med en JFB för hela lägenheten, men jag har varken kunskapen eller tid att göra det...
15 svar · 5,4k läst
·
S
Stisse12: [citat] Det blir godkänt då min pappa är elektriker som mäter kabel och kopplar in allt. Jag gör grovjobbet med att limma kabel efter han visat mig hur det ska läggas och var.
14 svar · 1,7k läst
M
Mange_c: Tack för det. Haha, ja det var inte konstigt att försäljaren tyckte att introduktionskampanjen på 14 990:- var en bra deal ;)
19 svar · 7,6k läst
E
elmont: Mellantråden ska ligga på L eller motsvarande plint i bägge "brytarna", tändtråden på "pil ut" eller "pil in" i bägge "brytarna" lika så fasen
7 svar · 2,4k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Aha okej, då förstår jag. Ja, det stämmer bra, i många äldre hust sitter plåtdosor och de är ofta mycket mindre än en vanlig apparatdosa. //Patrik
7 svar · 2,2k läst
J
Jehu: Vår eldragning på 330m2 boyta var från 1928. På vinden ännu äldre (pre-kulo). Har gradvis bytt ut ledningarna. En del tygkablar finns kvar till takarmaturer i några rum. Byta centraler och installera jfb var det mest angelägna. Löser jfb genast ut har man en indikation på att allt behöver bytas. Det gjorde inte vår. Dosor och brytare var snarare bättre på den tiden med bakelit och
21 svar · 5,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det är ett kärt ämne som det finns många trådar om, varav en aktuell just nu: http://www.byggahus.se/forum/el/177883-snabb-elektriker.html Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 säger inte så jättemycket, men lite: I värmeisolerad vägg bör slangen läggas närmast inre väggskivan. Det är ett råd, inget krav, men ett ganska starkt råd för det finns inget stöd för att lägga slangen
1 svar · 7,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.