Bo.Siltberg skrev:
Ja, det stora antal JFBer som idag är installerade.
Men har vi inte kidnappat denna tråd tillräckligt nu? Du kan väl starta en egen tråd om varför du tycker att man schablonmässigt bör undanta delar av huset från JFB.
d^_^b

Kom ihåg att alla uttag i bostäder ska vara skyddade av jordfelsbrytare, vid nyutförande eller ombyggnad/utvidgning av elanläggningen. (4 kap 4 § ELSÄK-FS 2008:1).

Bo.Siltberg skrev:
Ja, det stora antal JFBer som idag är installerade.
Hur många av alla installerade jordfelsbrytare skyddar en värmeanläggning som inte är relativt ny (eller nyservad ifall den löste ut jordfelsbrytaren som installerades nyss)?

Bo.Siltberg skrev:
Men har vi inte kidnappat denna tråd tillräckligt nu? Du kan väl starta en egen tråd om varför du tycker att man schablonmässigt bör undanta delar av huset från JFB.
Tja, du kan väl starta en tråd om varför du tycker att man inte bör göra så?

Det behövs knappast några nya trådar om att använda JFB...

Då kanske du inte ska föreslå att jag startar sådana trådar?

Jo, som jag skrev i #15. Du har uppenbarligen dåliga erfarenheter av JFB som säkert skulle vara av värde att dela med sig av.

Men frågan om man alltid ska eller inte ska lägga en elpanna över en JFB, och i så fall en egen JFB eller inte kommer vi nog inte att kunna reda ut rent generellt. Det beror på från fall till fall, t.ex vad anvisningen till t.ex värmepumpen säger.

Inte visste jag att det var en så kontroversiell fråga... ;-) Tack för alla råd.

Jag lutar åt att sätta en jfb på uteelen, en på inneelen utom värmesystemet, och en på värmesystemet. Men jag får höra vad elektrikern säger också.

/Albin

Låter som en god tolkning av våra diskussioner :)

En elpatrons normala läckström (på uppemot 5 mA, kanske 10) kan motivera en egen JFB om man vill ha extra mycket marginal. Den bör dock inte tjyvlösa en JFB, men den kan göra det med tiden (då det alltså är dags att byta den) så någon form av övervakning som t.ex strategisk belysning på samma JFB kan vara en ide.

Bo:
Jag får väl erkänna att jag har en del erfarenheter av el på festivaler, det är väl därifrån min erfarenhet att det "alltid" är jordfel" överallt" kommer...

albinh:
Jag instämmer i det Bo skriver, det låter som en bra tolkning.
Om du väljer en "vanlig" jordfelsbrytare, alltså 30mA, till värmen, så lägg gärna på samma jordfelsbrytare också en lampa som ofta används men inte lär lösa ut jordfelsbrytaren, så märker du snabbare ifall jordfelsbrytaren löst ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.