9 266 läst ·
25 svar
9k läst
25 svar
Vilken kabel till strömkännare?
Sida 1 av 2
Jag ska få en pelletspanna installerad på måndag. Jag håller på och förbereder lite inför detta och funderar nu på vilken kabel jag kan använda till strömkännarna.
I installationsmanualen rekommenderas ingen särskild kabel. Jag har läst på andra tillverkare som anvisar att det ska vara LiYY eller LiYCY. Till den förra pannan var det EKK 5x1,5 draget. Jag har köpt en sådan kabel men det känns lite overkill.
Funkar det att dra EKKX 2x2x0,5? Vad jag förstår så måste minsta area vara 0,25 och det uppfylls ju med råge.
Hoppas på snabbt svar
I installationsmanualen rekommenderas ingen särskild kabel. Jag har läst på andra tillverkare som anvisar att det ska vara LiYY eller LiYCY. Till den förra pannan var det EKK 5x1,5 draget. Jag har köpt en sådan kabel men det känns lite overkill.
Funkar det att dra EKKX 2x2x0,5? Vad jag förstår så måste minsta area vara 0,25 och det uppfylls ju med råge.
Hoppas på snabbt svar
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Sådan kabel förekommer.
Så om installationsanvisningen inte säger något speciellt, och strömtransformatorerna är av den "vanliga" ofarliga typen så ska det gå bra med en telefonkabel.
Men EKK är vanligen använd så den ska du inte se som overkill.
Så om installationsanvisningen inte säger något speciellt, och strömtransformatorerna är av den "vanliga" ofarliga typen så ska det gå bra med en telefonkabel.
Men EKK är vanligen använd så den ska du inte se som overkill.
Vad är en ovanlig farlig typ av strömkännare? Dessa jag har är inplastade och hänger runt varje fas, så inget del kommer i kontakt med ngt strömförande.
I en instruktion till Pellux hittade jag detta:
"Anslut strömtransformatorerna till en mångledare i en kaps-
ling i direkt anslutning till elcentralen. Använd en oskärmad
mångledare med minst 0.50 mm2, från kapslingen till pan-
nan"
Känns ju som det bör funka alltså. Anledningen till att jag frågar är för att det blir en lite nättare installation tycker jag om jag slipper spika kabel på väggen. Den lilla skulle man kunna dra i en kabelkanal i ett hörns vid skorstenen.
I en instruktion till Pellux hittade jag detta:
"Anslut strömtransformatorerna till en mångledare i en kaps-
ling i direkt anslutning till elcentralen. Använd en oskärmad
mångledare med minst 0.50 mm2, från kapslingen till pan-
nan"
Känns ju som det bör funka alltså. Anledningen till att jag frågar är för att det blir en lite nättare installation tycker jag om jag slipper spika kabel på väggen. Den lilla skulle man kunna dra i en kabelkanal i ett hörns vid skorstenen.
I min kanske 20 år gamla föregångare till den här så är signaljorden för givarna kopplad till elnätets nolla (och inte jord). Om man ska använda telefonkabel till en sådan koppling så måste man alltså ha odelad PEN-ledare ända till elpatronens styrlåda. Kanske lite saftigt att ta till 10mm2 PEN-ledare för matning till pannan bara för att kunna ha lite klenare kabel mellan pannan och effektvaktens strömtransformatorer. EKKX är väl inte godkänd för nätspänning? (I mitt fall är 10mm2-kravet på PEN rätt löjligt med tanke på att nollan endast driver tre kontaktorer och en liten nättrafo. Jag har å andra sidan EKK för strömtrafona så jag behöver därmed inte någon PEN utan har vanlig PE och N på varsin ledare).
En bonusfråga är om strömtrafona kan anses som tillräckligt isolerande för att man ska få dra ut anslutningar från dem vidare i en icke-nätspänningsgodkänd kabel? Frågan får väl kanske anses hänga ihop med hur det är "tänkt" att man ska använda ringledningstransformator för din-skena eftersom man har lösa FK (och/eller EK och RK) med endast grundisolering överallt i en central, som jag inte sett något riktigt bra svar på. Jag anar att nån slags "sunt förnuft" och praxis utan stöd i föreskrifterna används här?
En bonusfråga är om strömtrafona kan anses som tillräckligt isolerande för att man ska få dra ut anslutningar från dem vidare i en icke-nätspänningsgodkänd kabel? Frågan får väl kanske anses hänga ihop med hur det är "tänkt" att man ska använda ringledningstransformator för din-skena eftersom man har lösa FK (och/eller EK och RK) med endast grundisolering överallt i en central, som jag inte sett något riktigt bra svar på. Jag anar att nån slags "sunt förnuft" och praxis utan stöd i föreskrifterna används här?
My head hurts. 
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Så med en EKK slipper du all huvudbry.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det står ju att den ska vara mångtrådig, senast jag kollade så var EKK och EKKX entrådiga...
Men jag har aldrig installerat en effektvakt, så jag vet inte hur man brukar göra.
//Patrik
Men jag har aldrig installerat en effektvakt, så jag vet inte hur man brukar göra.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg