3 963 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Byta styrenhet
Hej!
Kretskortet i min Upnor reglercentral c-33 har troligen brunnit, är svartsotig på kortet och plasten. Är det krångligt att byta den själv? när jag tittat så borde det bara vara att skifta sladdarna från den nya och stoppa i kontakten. Behövs det programeras ? Den sitter i ett hjältevadshus från 07.
Kretskortet i min Upnor reglercentral c-33 har troligen brunnit, är svartsotig på kortet och plasten. Är det krångligt att byta den själv? när jag tittat så borde det bara vara att skifta sladdarna från den nya och stoppa i kontakten. Behövs det programeras ? Den sitter i ett hjältevadshus från 07.
Hittade den här, men det visste du nog redan.
http://www.sigro.se/sv/uponor/uponor-reglercentral-c-33-trad,-6-kanaler.php
Eftersom den bara kostar 514kr, kan det inte vara något annat än något mycket enkelt, det borde gå att laga för ännu mindre pengar. Därför tror jag att det inte behövs någon programmering.
I uponors katalog heter det "Uponor Basenhet C-33 6 kanaler
Transformator och kopplingsplint sammmanbyggda som en enhet, för max 8 styrdon
och 6 termostater, 200/24 V, 50 Hz. Kapslingsklass IP 30."
Posta ett foto, så kanske jag/någon annan kan se vad som ska lagas.
http://www.sigro.se/sv/uponor/uponor-reglercentral-c-33-trad,-6-kanaler.php
Eftersom den bara kostar 514kr, kan det inte vara något annat än något mycket enkelt, det borde gå att laga för ännu mindre pengar. Därför tror jag att det inte behövs någon programmering.
I uponors katalog heter det "Uponor Basenhet C-33 6 kanaler
Transformator och kopplingsplint sammmanbyggda som en enhet, för max 8 styrdon
och 6 termostater, 200/24 V, 50 Hz. Kapslingsklass IP 30."
Posta ett foto, så kanske jag/någon annan kan se vad som ska lagas.
"Transformator och kopplingsplint" låter ju som om det är en transformator och en plint?
200/24V måste vara felskrivet, 230/24V borde det väl stå? (Eller ska det stå 200-240V?)
Jag håller med, visa ett foto på hela innehållet och detaljfoto kring det som brunnit.
Om du har riktig tur så är det en enkel 24V-nätdel som pajat och då behöver du inte ens köpa Uponors orginalgrejer utan kan slänga in valfri 24V-nätdel/"laptopladdare" om du vill...
200/24V måste vara felskrivet, 230/24V borde det väl stå? (Eller ska det stå 200-240V?)
Jag håller med, visa ett foto på hela innehållet och detaljfoto kring det som brunnit.
Om du har riktig tur så är det en enkel 24V-nätdel som pajat och då behöver du inte ens köpa Uponors orginalgrejer utan kan slänga in valfri 24V-nätdel/"laptopladdare" om du vill...
Moderator
· Stockholm
· 57 954 inlägg
Det är inget som skallö programmeras i en sådan, om den är identisk så behöver du bara koppla över kablarna, annars bör du läsa manualen (den är tjock). Det finns en del specialfunktioner för att styra kyla, eller för att styra flera slingor med samma rumsgivare etc. Det gäller att kolla att det blir rätt där, har för mig att det var någon bygling ,man kunde sätta dit eller ta bort..
Bytet klart, var ingen c-99 utan en c-56 som jag skulle ha. Det var bara att flytta sladdarna och läsa in rumsgivarna så funkade allt, tog 20 minuter så var det klart. Nu återstår bara att bråka med försäkringsbolaget, det var ett stort svart märke på väggen bakom reglercentralen.
Moderator
· Stockholm
· 57 954 inlägg
Och vad har du för självrisk på husförsäkringen....
Moderator
· Stockholm
· 57 954 inlägg
OK jag uppfattade det som att vi pratade om den trådade varianten (som kostar typ 500 på nätbutikerna).
Klicka här för att svara