5 157 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Tips på bra gängsäkringscentral?
Sida 1 av 2
Tjena.
Skulle vilja ha tips på en bra färdig gängsäkringscentral.
Skall innehålla minst 5X3 säkringar.
Märkström 63A.
Verkar ju vara rätt svårt att få tag på gängsäkringscentraler till vettigt pris i dagens läge.
Skall användas för att dela upp en strörre matning i 4 st mindre.
Skulle vilja ha tips på en bra färdig gängsäkringscentral.
Skall innehålla minst 5X3 säkringar.
Märkström 63A.
Verkar ju vara rätt svårt att få tag på gängsäkringscentraler till vettigt pris i dagens läge.
Skall användas för att dela upp en strörre matning i 4 st mindre.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Den 5e är reserv, men går det lätt att komplettera med en till sen så.
Men det kanske är vettigare att ta automatsäkringar och köra på D-karaktär istället?
Är ju rentav löjligt dyrt med gängsäkringarna nu.
Men det kanske är vettigare att ta automatsäkringar och köra på D-karaktär istället?
Är ju rentav löjligt dyrt med gängsäkringarna nu.
Beror väl lite på var den ska monteras. Som fördelningscentral för professionellt bruk använder man fortfarande oftast gammal hederlig diazed. Känns rejälare på nåt sätt. Och då spelar ju inte priset lika stor roll heller..
I en vanlig villa <25A skulle jag sätta automater.
I en vanlig villa <25A skulle jag sätta automater.
Det är en i gammal fastighet som tidigare haft samma hyresgäst överallt och nu är den uppdelad på fyra där alla skall ha eget abbonemang.
Så det skall upp fyra nya stigare ifrån denna central till de nya.
En gängsäkringscentral är ju nästan 5 gånger så dyr som en automatsäkringscentral. I allafall de priset jag hittat.
Så det skall upp fyra nya stigare ifrån denna central till de nya.
En gängsäkringscentral är ju nästan 5 gånger så dyr som en automatsäkringscentral. I allafall de priset jag hittat.
En plåtnormkapsling tex GARO odyl bestyckat med Diazedelement i önskad omfattning är inte stort dyrare än vettig likvärdig med dvärgbrytare som jag ser det. Ska du ha GII eller GIII till dina grupper? Vid GIII skulle jag tro att det blir billigare med gängsäkringar än motsvarande dvärgar. Men framför allt får du dålig selektivitet vid seriekopplade dvärgar oberoende av de vanliga karaktäristikerna B.C.D.
Bygg en själv: sätt 3-pol DII socklar t.ex. 20.123.24 i en normcentral av plåt förslagsvis.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag har satt en hel del normlådor med Hagers D2 och D3-socklar och måste säga att de är föredömliga! Beröringsskyddade på både över och undersida precis som en automat och även möjlighet att mata de med speciell fasskena.
Gör man sånthär "själv" som fastighetsägare? Jag trodde elnätägaren/elleverantören gjorde allt jobb fram till mätartavlor?
(Det kan bli både dyrt och krångligt om du vill sätta upp egna mätare för att låta fyra hyresgäster dela rättvist på ett gemensamt "riktigt" abbonemang)
(Det kan bli både dyrt och krångligt om du vill sätta upp egna mätare för att låta fyra hyresgäster dela rättvist på ett gemensamt "riktigt" abbonemang)
Hyresgästerna skall ha eget abbonemang ifrån nätleverantören.yxis skrev:
Vi har praktiserat detta tidigare inom samma fastighet och det var inga problem då.
Vår nätleverantör sätter endast upp mätarna, resten av jobbet får man göra själv.
E2201526 alt E2201628,
Du sa det själv, det beror helt på kapslingen...
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg

Värt att notera är dock att Eldons DIII-huvar inte går igenom normslitsen. Hager däremot går fint