Hej
jag har en fråga om varvtalsreglering av cirkulationspump.
Jag har djur som dricker vatten ur vattenkoppar. Vattnet och vattenkopparna har varit uppvärmda av elektriska värmekablar vilket har fungerat dåligt när det har varit riktigt kallt som nu i vinter. Därför tänker jag gå över till cirkulerande varmvattensystem.
De fabrikat jag känner till går alla på elpatron, och en elpatron på 6000 watt har höga driftskostnader..
Därför tänker jag snickra till ett eget system. Se skissen (tryckbegränsare, säkerhetsventil och avluftning är inte inritade).
VV=värmeväxlare. Varvtalsreglering pga av att det är bättre än strypning.
Nu till frågorna.
1. Finns det någon som säljer termostatstyrd varvtalsreglering? Har kanske alla elektriker det i sin låda?
2. Jag har en gammal grundfos cirkulationspump (för dricksvatten) kan jag räkna med att den går att varvtalsreglera?
jag har en fråga om varvtalsreglering av cirkulationspump.
Jag har djur som dricker vatten ur vattenkoppar. Vattnet och vattenkopparna har varit uppvärmda av elektriska värmekablar vilket har fungerat dåligt när det har varit riktigt kallt som nu i vinter. Därför tänker jag gå över till cirkulerande varmvattensystem.
De fabrikat jag känner till går alla på elpatron, och en elpatron på 6000 watt har höga driftskostnader..
Därför tänker jag snickra till ett eget system. Se skissen (tryckbegränsare, säkerhetsventil och avluftning är inte inritade).
VV=värmeväxlare. Varvtalsreglering pga av att det är bättre än strypning.
Nu till frågorna.
1. Finns det någon som säljer termostatstyrd varvtalsreglering? Har kanske alla elektriker det i sin låda?
2. Jag har en gammal grundfos cirkulationspump (för dricksvatten) kan jag räkna med att den går att varvtalsreglera?
Klarar du dig med manuellt inställbart varvtal så finns det många att välja på, här är en:
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=133569&category_id=400&search_page=
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=133569&category_id=400&search_page=
Tror han menar att varvtalet ska regleras automatiskt beroende på hur kallt det är? Det finns omriktare med rätt avancerade styrningar, räcker inte de går de få till med externa styrutrustningar.. men detta blir ju rätt dyrt/avancerat. Enklast är som bax säger. En shuntutrustning.. dessa finns komplett för 3-4kkr med shunt/framledgivare + utegivare.
Jo det menade jag. Energiverket rekomenderar att man ska ha varvtalsstyrning istället för strypning. I.o.f.s. är det nog lite större anläggningar de tänker på.. men i alla fall.Rrrrr skrev:
Kan man anta att pumpen har asynkronmotor?
Jag funderar på att använda en varvtalsreglator för en fläkt. Skulle det kunna fungera ?
Från www.Nimaab.se
"Steglös varvtalsregulator 230V. Anpassad för lantbrukets applikationer och krav. Levereras med temperaturgivare. Parallelldrift av fläktar är möjlig. Skyddsform IP54."
Om det inte går får jag fundera på shunt/blandningsventil, strypventil eller annat, se skiss.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden