5 748 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
Fjäderbelasta kronbrytare, dosdimmer
Hej!
Jag har två lampor i mitt badrum, ett tak med spotlights och ett lysrör ovan badrumsspegeln. Nu tänkte jag försöka dimra spotlightsen så att jag ska slippa byta dem så ofta. Jag har köpt ett stycke dosdimmer, ett stycke fjäder (för att fjäderbelasta en tryckknapp) samt ett stycke renova kronbrytare (den kronbrytare som sitter på väggen idag är inte så snygg varför jag tänkte byta även denna).
Skulle vara mycket tacksam om någon hade lust att hjälpa mig avseende installationen av dessa - jag vet att en elektriker egentligen borde göra detta men jag är relativt händig och med hjälp av alla duktiga här på forumet så tänker jag att det borde gå utan
Ur väggen kommer 3 sladdar:
En gul/grön - Jord antar jag?
En blå - Nolla antar jag?
En brun - Fas antar jag?
Kronbrytaren som sitter idag ser ut såhär:
framsida

baksida

I den är den bruna sladden kopplad högst upp till vänster, den blå högst upp till höger och den gul/gröna längst ner till vänster (sett framifrån). Vänster tryckknapp styr idag spotlightsen i taket som jag vill kunna dimmra.
Hur ska jag koppla dosdimmern (fabrikat: Eltako EUD61NPS 400W utan nolla, bruksanvisning: http://www.speedyshare.com/files/30701342/EUD61NPS_61100831-1_internet.pdf)...
framsida

...och renova kronbrytaren så att jag dimmrar spotlightsen och bryter lysröret på normalt sätt?
framsida

baksida

Tacksam för svar!
Mvh / Nickals

Jag har två lampor i mitt badrum, ett tak med spotlights och ett lysrör ovan badrumsspegeln. Nu tänkte jag försöka dimra spotlightsen så att jag ska slippa byta dem så ofta. Jag har köpt ett stycke dosdimmer, ett stycke fjäder (för att fjäderbelasta en tryckknapp) samt ett stycke renova kronbrytare (den kronbrytare som sitter på väggen idag är inte så snygg varför jag tänkte byta även denna).
Skulle vara mycket tacksam om någon hade lust att hjälpa mig avseende installationen av dessa - jag vet att en elektriker egentligen borde göra detta men jag är relativt händig och med hjälp av alla duktiga här på forumet så tänker jag att det borde gå utan
Ur väggen kommer 3 sladdar:
En gul/grön - Jord antar jag?
En blå - Nolla antar jag?
En brun - Fas antar jag?
Kronbrytaren som sitter idag ser ut såhär:
framsida

baksida

I den är den bruna sladden kopplad högst upp till vänster, den blå högst upp till höger och den gul/gröna längst ner till vänster (sett framifrån). Vänster tryckknapp styr idag spotlightsen i taket som jag vill kunna dimmra.
Hur ska jag koppla dosdimmern (fabrikat: Eltako EUD61NPS 400W utan nolla, bruksanvisning: http://www.speedyshare.com/files/30701342/EUD61NPS_61100831-1_internet.pdf)...
framsida

...och renova kronbrytaren så att jag dimmrar spotlightsen och bryter lysröret på normalt sätt?
framsida

baksida

Tacksam för svar!
Mvh / Nickals

Du har en regelvidrig installation redan vad gäller de färger du har i brytaren. Gul/grön ska man aldrig använda som tändtråd, bara som skyddsjord. Det du skriver tyder tyvärr på att du kanske inte kan tillräckligt för att lösa detta om det finns mer felaktigheter.
Jag har förstått att gulg/grön ska användas som jord men den används i mitt fall som tändtråd? Vad baserar du det på, att den är installerad längst ner till vänster på kronbrytaren?GK100 skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Det är ingen svensk som har gjort den där installationen från början, inte sant?
Förmodligen är det dragit en färdigdragen slang 3ledare till brytaren, därav färgvalet.
Brytaren ser inte svensk ut, men jag kan ha fel. Man har ju inte sett insatserna på alla strömställare ute på marknaden.
//Patrik
Förmodligen är det dragit en färdigdragen slang 3ledare till brytaren, därav färgvalet.
Brytaren ser inte svensk ut, men jag kan ha fel. Man har ju inte sett insatserna på alla strömställare ute på marknaden.
//Patrik
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Du har två lampor som kräver varsin tändtråd. Du har tre trådar vid brytaren, varav en är fas. Du behöver varken jord eller nolla till en brytare. Alltså är gul/grön och blå högst troligt tändtrådar och bägge är regelvidriga färger vid infällt. Vid utanpåliggande är blå tillåten som tändtråd.nicklass skrev:
//Patrik
Stämmer Patrik, det är polacker som varit i farten här för cirka två år sedan (jag vet, jag ska aldrig mer anställa polacker). I vilket fall, kan jag ändå lösa den uppgiften jag beskrev från början?Patrik_Hed skrev:
PS. Jag har kollat upp bolaget som utförde arbetet och de är numera försatta i konkurs, hur funkar det då med försäkringar etc.? DS.
Visst kan du lösa det med vad du har, men det är inget vidare att ge råd om något som är felaktigt och dessutom när du inte är så insatt själv.nicklass skrev:Stämmer Patrik, det är polacker som varit i farten här för cirka två år sedan (jag vet, jag ska aldrig mer anställa polacker). I vilket fall, kan jag ändå lösa den uppgiften jag beskrev från början?
PS. Jag har kollat upp bolaget som utförde arbetet och de är numera försatta i konkurs, hur funkar det då med försäkringar etc.? DS.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Hehe Jag vågade inte fråga om det dessutom var polacker, men det var dem jag tänkte på i alla fall. 
Jag skulle ha bytt ut blå och gul/grön mot andra färger som t.ex. svart och orange.
Du kopplar i alla fall så här:
Fas - L på brytaren och från samma plint till L på dosdimmern. Kvittar vilken av skruvarna. (Eller tvärtom)
Tändtråd till spottarna på går du in på plint med lampsymbol på dosdimmer. (Rund ring med x)
Därefter går du med en tråd av samma färg från en av utpilarna på brytaren till skruven till höger om lampplinten.
Tändtråden från lysröret till den andra utpilen på brytaren.
Men jag tycker ändå att du skulle ta och anlita en elektriker som även får undersöka badrummet, framförallt eftersom det finns spottar i taket...
//Patrik
Jag skulle ha bytt ut blå och gul/grön mot andra färger som t.ex. svart och orange.
Du kopplar i alla fall så här:
Fas - L på brytaren och från samma plint till L på dosdimmern. Kvittar vilken av skruvarna. (Eller tvärtom)
Tändtråd till spottarna på går du in på plint med lampsymbol på dosdimmer. (Rund ring med x)
Därefter går du med en tråd av samma färg från en av utpilarna på brytaren till skruven till höger om lampplinten.
Tändtråden från lysröret till den andra utpilen på brytaren.
Men jag tycker ändå att du skulle ta och anlita en elektriker som även får undersöka badrummet, framförallt eftersom det finns spottar i taket...
//Patrik
Du har givetvis rätt, jag kommer såklart att inleda arbete för att få installationerna tillrättade på något sätt. Jag skulle ändå uppskatta tips på hur jag löser det tillfälligt tills jag funderat ut hur jag ska angripa renoveringsproblemet (försäkringsbolag, konkursade bolag etc.)GK100 skrev:
Jag skulle absolut undersöka spotlight-installationen först om jag vore i din sits med tanke på vilka som har varit i farten...
Moderator
· Stockholm
· 57 954 inlägg
Du skriver i första inlägget att du vill ha dimmern för att minska förbrukningen av glödlampor i spottarna? Det tyder på att de kanske överhettas idag, vilket blir än mer troligt med tanke på den uppenbara okunskapen hos installatören.
Jag skulle nog föreslå att du inte använder spottarn mer tills du får det kollat. Övehettning av armaturen kan resultera i brand. Att välja rätt kombination av spottar och skyddsburkar är en djungel. Har du så anlitat en installatör som bryter mot så extremt grundläggande regler som användning av jordtråd så är det rätt liten sannolikhet att spottarna är korrekt installerade.
Jag skulle nog föreslå att du inte använder spottarn mer tills du får det kollat. Övehettning av armaturen kan resultera i brand. Att välja rätt kombination av spottar och skyddsburkar är en djungel. Har du så anlitat en installatör som bryter mot så extremt grundläggande regler som användning av jordtråd så är det rätt liten sannolikhet att spottarna är korrekt installerade.
Det stämmer, jag har takspotlights på fyra ställen i lägenheten. Två av dessa är dimrade och där har jag aldrig behövt byta glödlampor, på de två som inte är dimrade har jag behövt byta säkert 15 lampor senaste 1,5 åren.hempularen skrev:Du skriver i första inlägget att du vill ha dimmern för att minska förbrukningen av glödlampor i spottarna? Det tyder på att de kanske överhettas idag, vilket blir än mer troligt med tanke på den uppenbara okunskapen hos installatören.
Det är nog ett vettigt förslag, jag ska kontakta en pålitlig elfirma imorgon.
Förresten, hur fungerar det när bolaget som utför arbetet gått i konkurs, vems försäkring är det som gäller då? Dessutom har ju inget uppenbart fel/skada inträffat, kan man ändå starta ett försäkringsärende?
Tack för alla bra svar!
Mvh
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Att gul/grön är använd som tändtråd är ett rätt så uppenbart fel.
//Patrik
//Patrik
Moderator
· Stockholm
· 57 954 inlägg
Nja du är som fastighetsägare ansvarig för elanläggningen, jag gissar att du aldrig fick se något behörighetsbevis från "elfirman" som var där? Om huset brinner nu, och om det beror på fel som orsakats av dessa nissar så är det tveksamt om din egen brandförsäkring täcker. Firman som du hade avtal med kanske hade (eller snarare inte hade) en ansvarsförsäkring, om den fanns när de gjorde jobbet hos dig så gäller den trots konkursen, men efterssom eldragningen är en kriminell handling så är det tveksamt om den gäller.
Klicka här för att svara