hej!

Har en billyft som jag kopplat in. När jag använder lyften så går 2 av dom tre 16 ampere säkringarna.

Motorerna är på 1,5kw 2st.

Samanlagt ligger dom ju på 3000watt. Kan inte förstå att säkringarna går. Är det startögonblicket som gör att dom går? Hur många ampere vill dom ha då.

I manualen står det 11kw - 20 ampere.

p=u*i

Om jag vill få ut hur många ampere som lyften kräver. Kan jag räkna som följande?

3000watt 2 motorer / 400volt = 7,5 ampere

Får man då ta 7,5 ampere * 3 för att det är tre fas?

alltså 22,5 ampere.

Stämmer detta? måste jag alltså ha 3 fas 25 ampere.?????????????

Blir helt förvirrad. Någon som kan förklara lite enkelt.

Vad är problemet???

Tog kort på allt innan jag monterade ner lyften vid köpet av lyften. Alla kablar ska sitta rätt.

Kontrollerade du fasföljden innan du monterade ner lyften?

Om vi utgår från att du har gjort allt rätt och att ingenting har gått sönder. Då skulle det kunna fungera om man kastade om två av faserna. Om säkringarna fortfarande går, så har du nog kopplat fel eller också har något gått sönder.

Ska inte vara några problem att direktstarta 2 st 1,5kW motorer på 16A. Kontrollera inkopplingen igen.

Men vad betyder 11kw -20ampere? Står i manualen.

Hur många ampere kräver lyften? Hur räknar man ut det?

Varför går bara 2 av 3 proppar?

Hur/ vilka kablar mäter man upp för att hitta felet?

Med multimeter och späning mellan fas och nollan?

grejen är ju att propparna går så fort man vrider vredet på lyften. Kommer gå åt ett flertal proppar innan man hittat felet.

Skulle vara gött att få igång lyften i helgen.

Strömmen i en fasledare för en trefasmotor kan beräknas som I = P / (3 * Uf * n * cos φ). Om vi gissar på en verkningsgrad på 80% och en fasvinkel på också 0.8 så blir strömmen 3000 / (3 * 230 * 0.8 * 0.8) = 7 A.

Men effekten 2*1.5 kW gäller vid märklast. Om motorerna går tungt så blir strömmen mångdubbelt större. 16 A säkringar borde dock räcka, men bruxet kanske vill ha 20 A med en Merca på lyften?

En motor ska dock inte lösa några säkringar utan det är motorskyddet som ska lösa ut. Hur är det inställt? Att säkringarna går tyder på något fundamentalt fel i inkopplingen.

Så utan bil på lyften vill motorerna ha 7 ampere. En bil på en lyft vill kanske uppåt 20 ampere.

Grejen är ju att vi bara kopplat ner motorena när vi monterade ner lyften. har inte rört några andra kablar i typ elskåpet på lyften.

Kan man koppla fel med kablarna när man kopplar in motorn så att propparna går?

Som sagt hur mäter jag upp för att hitta felet.

Ska jag mäta späning mellan faserna och nollan?

ska det vara då 380volt. Står så på skåpet.

vad bestämmer hur många volt som billyften behöver.

Du kommer nog att mäta 400V mellan faserna. Men det brukar vara OK.

Men hur var det med fasföljden? Om du kopplar den fel kommer motorerna att gå baklänges.

vad menas med fasföljden?
Att motorena går baklänges skulle vara ett stort framsteg för mig.

Bättre än att propparna går varje gång man kör lyften.

400v mellan faserna menar du fas till nolllan eller går fas till jord lika bra?

Går en vanlig multimeter att använda?

Om jag skulle mäta ampere mellan fas och nollan vad skulle jag få för värde?

tror att min multimeter är begränsad till 10 ampere.

Lite svårt att guida när vi inte vet hur det ser ut. Exakt vad kopplade du loss när lyften demonterades?

Strömkablarna som går till varje motor.

Om dom är inkopplade på samma sätt och ingenting annat är ändrat så är det svårt att säga vad som gått fel.
Och då säkringen går på sekunden är det svårt att mäta.
Det som ligger närmast till hands är kanske att inspektera att ledarna inte kortslutits i anslutningen till motorn.

Om hissen är i ena ändläget och motorerna försöker gå baklänges lär propparna gå rätt så bums.

Har hissen flyttas till ny plats, eller har den bara blivit urkopplad och sen inkopplad igen?

Om den blivit flyttad till ny plats så kan fasföljden vara fel på inkommande el till lyften. I stort sett allt utom motorer bryr sig inte om vilken fas som är vilken, så det är nästan bara för motorer det spelar roll hur faserna är kopplade.

Prova att byta plats på två av faserna in till hissen - det spelar ingen roll vilka två, ta de två som är lättast att komma åt. OBS, ta ur alla tre propparna före du skruvar.

Hinner man "blinka" från att man försöker starta hissen till propparna går, eller är det verkligen blixtsnabbt?

Att två proppar går istället för tre beror på att en trefasmotor oftast bara kopplas in till faserna. När två proppar har gått så kan motorn inte få någon ström längre så därför håller tredje proppen.

(Nu blev det min tur att påpeka att det här ska du nog egentligen ha en elektriker som fixar åt dig)

De lyftar jag har använt har haft mekaniska skydd mot att lyften ramlar ned på mekanikern. Alltså som mekanismen i ett spärrskaft. Om motorerna vill gå baklänges mot en sån spärr så blir det överström med en gång. Testa att skifta två faser i matningen till lyften.

Skickat med Ett knepigt tangentbord

Går motorerna åt samma håll, dvs lyfter båda?
Finns det motorskydd?
Ta några bilder på lyften, styrskåpet och hur du har kopplat så kommer du få snabba svar här..... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.