El
yxis: Fast då läcker det konstant värme. Kanske läge att undersöka om det går att få tag på en cirkulationspump som tår att slås av/på "många" gånger, och styra den från belysningsknappen i varje badrum/toalett, så att cirkulationen startar när man tänder lyset så att varmvatten finns framspolat när man ska använda handfatet? Då kan man ha en lite kraftigare pump, typ minsta
ampz: Se till att köpa en handdukstork som har IP44 OCH är skyddsjordad. Så kallade dubbelisolerade ojordade handdukstorkar och elelement är ett ofog som inte borde få säljas. Enda anledningen till att de existerar är att tillverkaren sparar in en femma på att skippa en tredje ledare i anslutningskabeln. Handdukstorkar och element representerar ett stort berörbart metallföremål, som dessutom
yxis: Ett tips: med lite tur så *kanske* det går att hitta mer exakt var avbrottet är med en såndär "phasen": http://www.sagabelectronic.se/?page_id=4&language=sv Om en sådan visar att det finns ström i hela golvet så be en elektriker växla fas och nolla på värmeslingan (om det går att göra utan elfara), då borde avbrottet "synas". Det borde bli lite exaktare än att känna var det slutar
yxis: Prova som sagt att belasta nexan med en starkare lampa. Om det går att skruva i "för stark" lampa så är det ju enkelt att testa bara några sekunder (effektgränsen på en 230V-armatur beror i stort sett alltid på hur mycket värme den kan hantera).
yxis: Som andra sagt, ta ett snack med elektrikern först. Annars är väl tumregeln FK i slang/rör och EKK eller EKLK utanpåliggande inom/utomhus i uthus. (EKLK är stryktåligare, den tål t.ex. gnagande råttor å sånt elände bättre).
snaggletooth: Vid eventuell glappkontakt kan det ju bli hur som helst, inget som går att förutspå.
Hus-kvarna: Att jag inte tänkte på det... det kan lösa en del problem här .. Tackar
Nusnäs: Tack tomlan, det låter förtroendefullt. Det får bli ett inköp alltid kan man väl ha nåt kul med en pryl till. Jag återkommer med feed back, bra eller dålig när jag testat.
thomasx: [citat] Såg inte först att det var bitsfäste på dom, så då går dom ju i skruvdragaren också :) Får skriva upp dem på inköpslistan helt klart.
Dimpo: Gabbar tack för att ni tog er tid det får bli en elektriker. mvh /Dimpo
Patrik_Hed: Kan tipsa om denna "Pax-fläkten" från Fresh! Helt oslagbar! http://www.elgrossisten.se/ventilation/fresh-flaktar //Patrik
JOW: Nja, eller jo, om jag skulle få tag i en vettig armatur och vettiga lampor utan att behöva leta ihjäl mig... Har läst här på forumet om att vissa leverantörer har de bästa dioderna osv osv... men hur fasen vet man att lampan man köper (som gärna ska sitta i nån standardsockel) kommer från en "bra" leverantör? Jag orkar inte riktigt engagera mig i det på djupet, finns rätt mycket
mortimer: Ligger en del i det där faktiskt. Jag kör nog på den "småländska" och gör det korrekt enligt regelboken med 1.5mm2 FK kabel. Såg att resterande ledare var med 1,5mm2 kabel idag när jag öppnade proppskåpet.
Hus-kvarna: Tackar.. Att jag kunde glömma Kjells nät-bibel ;) Nu fungerar det. Nu skulle man kunna montera en signalförstärkare på teleledningen så man får upp adsl hastigheten lite med ;)
Mikael_L: [citat] Exakt så gjorde jag. :) Smidigt.
Mikael_L: Nu kom ett inlägg av en jag vet är elektronikproffs. :) Intressant ...
jim_b: Intressant. På frågan "kan man som privatperson handla av er" som ställdes till Sollentuna-butiken fick jag ett blankt nej. Utöver det så var personen i fråga oerhört otrevlig och ohjälpsam. Blev till slut kopplad till 'Order' (i Malmö) och dom kunde inte heller ge ett konkret exempel på vart jag kunde vända mig. Samma nivå av bemötande där. Nåja, hittade produkten jag sökte
Patrik_Hed: Jag tyckte att lim lät som en ganska bra idé, men kanske istället för att göra en liten klick så kan man gör en sträng på 2 cm. Detta är ju som sagt inte starkström så då kan man ju göra lite som man vill, så länge det blir bra. //Patrik
Rrrrr: [citat] Jasså? I våtrum måste el ligga minst 5cm in i väggen, eller skyddas av jordfelsbrytare. I övrigt ska man "placera el så att risken för genomspikning minimeras". Alltså enligt normalt sunt förnuft.
Patrik_Hed: I don't know, men max 4 uttag (lampsladdar?) står det på länken. //Patrik
hempularen: Ok jag misstolkar nog bilden. Det skall funka att göra som tänkt.
Enk Projektet: Hoppas det inte finns några barn i närheten.....
yxis: Man får ha en TV men bara om man trär en isolerande nylonstrumpa över den för optimal färgåtergivning ;) http://svtplay.se/v/1370561/nylonstrumpan
w1shmast3r: Har kikat i EBR KJ 41:09 men hittar inga minimikrav vad det gäller rör, massor för återfyllnad och förläggningsdjup för opto i väg. Undrar om nån vet vilken standard som behandlar detta? Sent from my vic20