Jag skulle som tidigare sagts, först kolla så att N eller PEN anslutningen i centralen är ordentligt dragen och har god kontaktyta.
Men som sagt, var jä***gt försiktig, det här är riktigt farliga saker.

Jag hade börjat med att skaffa överspänningsskydd till alla dyra elprylar. Finns på clas ohlson för en rimlig peng. Sådana är bra även om du hittar felet.

Åk till UK på semester och hamstra 240V-lampor? :)

Om du ska kontakta elbolaget (igen) så bör du ha mätt vid elmätaren, det är fram till den deras ansvar ligger.

Mät hur mycket spänningen mellan varje fas och nollan ändras när du slår av eller på en känd 230V-belastning, t.ex. värmeelementet (om det är 230V).

OBS att fast installerad elvärme och även spisen (inte induktionsspisar) kan ha 400V-element och då är det nog bättre att prova med någon annan belastning, eller mäta mellan faserna.

Det kan också vara som mitt problem, att det som borde vara en fin 50 Hz sinuskurva från Borlänge Energi istället är något som liknar en rulle taggtråd. Lampor som står på dagtid eller dygnet runt håller 2-3 månader, och då är det inte skitlampor, det är Osram eller Philips.

Här är en artikel om hur dålig strömkvalitét kan påverka framförallt hemelektronik.

Den billigaste UPS:en på prisjakt.se ligger under 400 kr.

pelpet skrev:
Här är en artikel om hur dålig strömkvalitét kan påverka framförallt hemelektronik.

Den billigaste UPS:en på prisjakt.se ligger under 400 kr.
UPS-er skyddas inte automatiskt mot transienter och "dålig strömkvalitet". I sin enklaste form är de knappast mer än ett reservbatteri som kopplas in vid strömavbrott.

jakobnm skrev:
UPS-er skyddas inte automatiskt mot transienter och "dålig strömkvalitet". I sin enklaste form är de knappast mer än ett reservbatteri som kopplas in vid strömavbrott.
Tänkte precis skriva samma sak, men nu behöver jag inte mer än hålla med d^_^b

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.