Hej, jag har en kopplingsdosa till en kulodragning som jag behöver lite hjälp med. Ni kan se bilden nedan.
Jag har markerat upp hur kablarna med bokstäver + en siffra och markerat upp på dosan med nr 1-6
På det jag ritat är:
Brun = Fas
Blå = Nolla
Gul = Jord
Hur ska detta kopplas ihop? allt är draget förutom att 2 av dessa dosor inte är inkopplade.
Att tillägga är att en behörig elektriker kommer nästa vecka och ska koppla in en ny elcentral och han har då lovat att se över kopplingen så den är korrekt gjord innan strömmen kopplas på.
Vore bra om någon kunde skriva som exempel, A2+B2 ska kopplas ihop i nr 2 på dosan osv, ni förstår hur jag menar i alla fall
Första frågan kanske borde vara "Har jag rätt dosa?" Den hette i alla fall Kulodosa och killen i affären sa att en sån ska funka.
Tack på förhand.
Jag har markerat upp hur kablarna med bokstäver + en siffra och markerat upp på dosan med nr 1-6
På det jag ritat är:
Brun = Fas
Blå = Nolla
Gul = Jord
Hur ska detta kopplas ihop? allt är draget förutom att 2 av dessa dosor inte är inkopplade.
Att tillägga är att en behörig elektriker kommer nästa vecka och ska koppla in en ny elcentral och han har då lovat att se över kopplingen så den är korrekt gjord innan strömmen kopplas på.
Vore bra om någon kunde skriva som exempel, A2+B2 ska kopplas ihop i nr 2 på dosan osv, ni förstår hur jag menar i alla fall
Första frågan kanske borde vara "Har jag rätt dosa?" Den hette i alla fall Kulodosa och killen i affären sa att en sån ska funka.
Tack på förhand.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
A1, B1 = 1
A2, C2 = 2
A3, B3 = 3
C1, B2 = 4
Ja, det ser ut att vara en kulodosa. Kanske inte lika snygg som Elkos Kulodosa, men det är en kulodosa.
http://www.elkatalogen.se/media/cat...da06f020e43594a9c230972d/e/l/elko00004881.jpg
//Patrik
A2, C2 = 2
A3, B3 = 3
C1, B2 = 4
Ja, det ser ut att vara en kulodosa. Kanske inte lika snygg som Elkos Kulodosa, men det är en kulodosa.
http://www.elkatalogen.se/media/cat...da06f020e43594a9c230972d/e/l/elko00004881.jpg
//Patrik
Redigerat:
Jag slänger in en till fråga medan tråden är färsk. Jag har en ute lampa som sitter på fasaden utvändigt, (Den är dragen med utanpåliggande el. Jag hade tänkt byta panel utvändigt till våren och var då sugen på sätta spottar under taken istället för den där lampan, Kan en elektriker skarva den befintliga kabeln till utelampan så att den går till spottarna (4st spottar ska det vara) eller ska jag be han som kommer och kopplar in centralen att dra nya kablar för det redan nu, eller "förbereda" för det?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag har lite svårt att bedömma vad som är bäst att göra, när jag inte vet hur det ser ut. Jag rekommenderar att du frågar din elektriker när han kommer förbi vad han anser är mest lämpligt, vilket jag förmodar att du även tänkt göra.
Men en kabel går ju alltid att skarva, ibland så brukar man backa några meter för att kunna sätta en dosa mindre synligt.
Lycka till!
//Patrik
Men en kabel går ju alltid att skarva, ibland så brukar man backa några meter för att kunna sätta en dosa mindre synligt.
Lycka till!
//Patrik
Jag hade faktiskt inte tänkt på det innan förrän nu när det börjar dra ihop sig tills han ska komma. Jag får be han kika på det och göra vad han tror är bästPatrik_Hed skrev:Jag har lite svårt att bedömma vad som är bäst att göra, när jag inte vet hur det ser ut. Jag rekommenderar att du frågar din elektriker när han kommer förbi vad han anser är mest lämpligt, vilket jag förmodar att du även tänkt göra.![]()
Lycka till!
//Patrik
I alla fall så stort tack för hjälpen med kulodosan.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det var så lite så.
Det var ett bra system du hade tänkt ut. Enkelt för mig att förklara då.
//Patrik
//Patrik
Värt att påpeka är att det är egentligen ingen skillnad på de olika plintarna 1-6 i dosan, så om du följer Patrik_Hed's beskrivning så är det bara viktigt att du följer den här delen:
A1, B1
A2, C2
A3, B3
C1, B2
du väljer själv vilken plit som varje par skruvas fast i. Det är nog t.ex. lättare att skruva fast A2,C2 i 6 än 2 ifall dimmerns ledning kommer underifrån.
(Egentligen fuskar elektrikern om han "låter" dig göra det här jobbet och sen tittar på hur det blivit gjort)
A1, B1
A2, C2
A3, B3
C1, B2
du väljer själv vilken plit som varje par skruvas fast i. Det är nog t.ex. lättare att skruva fast A2,C2 i 6 än 2 ifall dimmerns ledning kommer underifrån.
(Egentligen fuskar elektrikern om han "låter" dig göra det här jobbet och sen tittar på hur det blivit gjort)
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ett tips! Skruva inte för hårt, för det är väldigt (!) enkelt att ledarna går av då. Att koppla en kulodosa kräver träning både för att veta hur hårt man ska skruva och även hur långa ledare man ska ha för att få ihop det.
//Patrik
//Patrik
antar att c1 är tändtråd ? så du inte lägger nolla att tända lampan med
.
C1 är nollan enligt färgen men som sagt jag är ju ingen expert fast alla här har väl sagt att det är rätt att koppla enligt Patrik_heds beskrivning så jag har kopplat den så men är de fel så fixar elektrikern det ändå. Men som sagt den blå är ju nollan enligt färgen men sen kan man väl använda den till vad man vill, jag antar iaf att färgerna endast är till för att förenkla kopplingar och att den inte är någon annorlunda kabel bara för att den är en viss färg.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det är helt korrekt gjort. Som jag precis nämnde i en annan tråd så är blå otillåten som tändtråd vid infällt, men vid utanpåliggande så är det fullt tillåtet och praxis.
Gul/grön får aldrig användas till något annat än jordning.
//Patrik
Gul/grön får aldrig användas till något annat än jordning.
//Patrik
De låter bra, skönt att inte skapa extra arbete för elektrikern. Kanske ska tillägga en sak, de är ju skyddsledare också från lampan och strömmen, de har jag kopplat ihop tillsammans med a1 och b1 dvs jorden visst blir det rätt så?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Precis. Gul/grön och biledare under samma skruv.
//Patrik
//Patrik