Hej!

Jag står i begrepp att göra om köket och i och med detta byta ut all el i köket. Den nuvarande spisen är inkopplad i ett perilexuttag som får matning genom trådar i ett i väggen infällt VP-rör. Om man nu ändå tänkt fräsa in resten av elen i köket (som är utanpåliggande), kanske man skulle tänka sig att även fräsa in uttaget till spisen.

Min fråga:

Vad är det bästa sättet att koppla in en spis på detta sätt? Ska man ha en infälld perilex, eller bara ett vanligt lock med dragskydd och en plint innanför? Andra tips?

Vänliga hälsningar
Vange80

Om uttaget ej blir synligt skulle då inte jag bemöda mig med att fräsa in det

Annars blir det väl en spisdosa med inf perilex eller vanlig dosa med dragavlastning

Det beror ju lite på din planering av köket också om det är bäst med infällt. Ska du ha inbyggnadsugn i ett skåp under hällen? Då kan ett infällt smaka gott, annars får man sätta det på golvet under skåpet.

Detta rekommenderar jag starkt om du ska ha ett utanpåliggande! http://www.elonline.se/sockeldosa-med-perilexuttag/2482-0

//Patrik

Infälld perilex blir nog bra.

P.S. om du har tänkt att ha häll och separat ugn så tänk på att du vill nog dra rör/slang vidare så att ugnen får ett vanligt uttag och hällen perilex hängande på samma slang/rör-slinga. Hällen körs då på två av faserna och ugnen på den tredje.

Tack alla för tips! Nu ska det nog lösa sig!

//Niklas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.