El
Patrik_Hed: [citat] Du, det där har du lagt till efteråt. Fanns inte där när jag skrev inlägget. :cool: //Patrik
trojlee: Finns färdiga knappar med symboler på,jag har en med nyckel på bland mina brytare i garaget...finns iaf till eljo trend...
Bo.Siltberg: Ja, EKK/EKK-Light får putsas in. Känner inte till någon tillverkare av dessa kablar som förbjuder det.
hempularen: Om någon drar ned lampan så spelar det inte så stor roll vilken typ av kabel/tråd du har, det blir farligt oavsett. fast har du jordfelsbrytare så ligger nog den stora risken i att den som drar ned lampan får den i huvudet, eller ramlar ned för trappan när lampan lossnar från väggen.
JOW: Ja. Enligt bruksanvisningen på sidan du länkade till finns det tre sätt att reglera ljusstyrkan, potentiometer, 1-10V styrspänning eller tryckknapp. Knapptryckning längre än 1s => dimrar. Knapptryckning kortare än 1s => av/på.
Mikael_L: Jag struntar i elritning, det går lika bra det med ...
egge: Såg den med. Men nix, det är inte en sådan :-) /Thomas
morgangdfp: Jo men det var väl inget dåligt svar alls. Inducerade spänningar tänkte jag inte alls på men det måste så klart vara förklaringen på de där 52 V.. :) Nu försökte jag provocera fram en fladdrande lampa men den här gången gick inte det så klart.. Spänningen i uttaget är 236 V eller nåt sånt, den sjunker inte när jag kopplar in last på den. Men jag antar att den gör det när
slacker: Snarare ett helt trappsteg - 0,4w låter inte mycket men nog lyser den upp gott och väl. Jag har 8 stycken på min 25kvm altan och det är ledljus över hela - Inte starkt men det kastar ljus över hela altanen som mäter 4.5x5.5, 3 stycken per sida och en på var sida om trappen. Man ser till och med lättare skuggor från mitt räcke och möblemang på grannens fasad... Nu står ju iofs
chrille112: Vi har lyft och ska sätta ny panel på en lada som vårt mätarskåp sitter på. Vi passar på att byta ut det i samma veva eftersom det var i så dåligt skick. Nu har vi reglat upp c/c 60 och ska börja sätta upp glespanel och lockpanel men blir osäker på i vilken "nivå" den nya centralen ska sitta på. Dessvärre har elektrikern semester så honom får vi inte tag på... :S * Förut hade
Patrik_Hed: Eljo Exxact och Trend finns med uttag med två data + ett hål för TV. Med bara en TP-kabel så sätter man ett blindlock i ena hålet. //Patrik
Letalis: Det blir till att göra det. Att pilla med jordfelsbrytare eller justera i proppskåpet lämnar jag till dom som kan sina saker.
DjAlbert: Eller, en strömbrytare inne i bilen någonstans, som styr motorvärmaren av och på, helt enkelt. Av=Sommardrift, På=Vinterdrift Finns liknande grej till Calix o DEFAs motorvärmarsystem, för t.ex maskiner o större fordon med batteriladdare, en brytare som man väljer sommar eller vinter, för att välja bara laddning eller både laddning och värme.
Nahpets: [citat] Hej, vad bra. Som du sade kollade jag om det fanns någon spänning innan jag "kortade". Super. Tack!
mrfrenzy: JetCarrier har en tjänst dom kallar för Shop4You [citat] Då köper du varan av Jetcarrier i Sverige. Hur dom sen gör upp betalning och frakt med tillverkaren behöver du inte bry dig om. Annars går det ju enligt tidigare utsago i tråden att handla som vanligt via jetcarrier, dvs du betalar till tillverkaren med ditt kort och uppger att du "bor" hos Jetcarrier i New Jersey.
Eyeball: Kör man rot-dosa så kan man ju sedan sätta ett utanpåliggande lamputtag, det täcker dosan, bygger inte så mycket mer än ett vanligt infällt.
Kjell_G: [citat] el_richard har talat :) Jo, lite så är det. Beror på att jag hade förtvivlat svårt att bestämma armatur o placering så jag gick på utvändig dragning. Det mesta är målat i husfärgen, men inte riktigt allt. Montering o koppling utförda dock av behörig elektriker så det är inte "hem pulat" i den bemärkelsen. Kjell G
Bo.Siltberg: Glödlampor kan gå sönder i förtid av överspänning, glappkontakt, kontaktstudsar, vibrationer, för hög värme och dålig kvalite. Något i "armaturen" är inte bra för den ena lampan. Med tanke på störningsproblemen kanske det är dags att skaffa en ny. Störningarna kan var ledningsbundna eller luftburna, troligen det senare i ditt fall då det tas upp av datorhögtalarna. Fläkten är
snaggletooth: En övergång stickpropp 16 - skarvuttag 32 funkar. Tvärtom däremot är inte ok.
Mikael_L: [citat] Är kabeln vit eller svart? Eller vet du att det är EKKJ ...?
gluecifer: Det var värmeelementet, fick det utbytt på hemförsäkringen - 500 spänn i självrisk. Det var det värt. Kabeln från elementet till stiftanslutningen (typ sockerbit) var bränd av höga strömmar. Blir så med tiden sa han som bytte
slacker: [citat] Du har helt rätt - Funkar prima det med. Jag kör med samma strömställare i hela min fastighet varpå jag inte tittar på andra brytare utan vill ha det enhetligt - Så i mitt fall är dosdimmers det enda som funkar om man inte vill ta upp för fler dosor och vrid dimmers.
BigGitt: Tänker på kondensvattnet vintertid. Lyckades dra avlopp fram till under pumpen. Men vet att vintertid vid - grader kommer den att frysa. Hur bör man ansluta kabeln? Smartasre vare att installera ett uttag på sidan av LLVP. Och ansluta den mot pumpens plint. Men det blir nog icke godkänt... Eller? Värmekabel ansluts med stickpropp.
Rrrrr: Nej! Du har så rätt! Missade att det var lägre än 2,25m i takhöjd. Då är minsta kapslingsklass IP44
Patrik_Hed: Och täta dosan ordentligt! Även lägga pumpen utanför JFB är att rekommendera. //Patrik
yxis: På vissa arbetsbrytare kan man dessutom hänga på hänglås...
Bo.Siltberg: Jag förstår fortfarande inte vitsen med att ha "för höga" eller "för tröga" säkringar. Det brukar dessutom inte finnas speciellt mycket marginal upp till kabelns belastningsförmåga. Och vill man ha hjälp med att beräkna ifall kabeln tål kortslutningsströmmen under den längre tid som en säkring med högre märkström eller trögare karakteristik medför så ska man hålla sig under