Har problem med bredbandet, har felsökt åt alla håll och det verkar som om problemet börjar vid huset.
Om man ska byta telekabel från gatan till huset vem kontaktar man då? Telia, elektriker??

Finns det någon guide hur färgerna på ingående telekabel skall monteras i teleuttaget (första) tänke dubbelkolla kopplingen...

Du kontaktar Telia som i sin tur kontaktar Skanova som äger ledningen.
Finns ingen standard på färderna det kan skifta hej vilt. Men har du en multimeter så kan du mäta dig fram. Ska vara ca 50V likspänning mellan de paret som du har signal på...

Helt uppåt väggarna att det kan skifta helt vilt mellan färgerna. Finns en standard som alla håller sig till vid ny installation men visst händer det att man av olika anledningar fått gå ifrån standard för att få telefonen att fungera när någon tråd har skadats. Detta kan säkert göra att ADSL får sämre värden.
Ny standard Vit-Blå eller turkos-lila möjligen vit-blå, vit-orange, vit-grön, vit-brun och vit-grå som par.
Äldre standard mörkblå-ljusblå mörkare gul-ljusgul som par. Här kan det mycke väl ha blivit skiftat med tiden då detta då är en kabel från 70 talet och då legat i backen en längre tid.

För att få kabeln bytt behöver du hjälp av den du köper telfoni och bredband ifrån då det måste felanmäla till Skanova eller iaf får du inte gå in i andra änden själv och byta ut något.

Ok.
Låter som det kan vara bra att byta kabel oavsett vart felet ligger med tanke på att kabeln snart är 40 år och att det faktiskt är problem någonstans på vägen fram.
Vi bor i ett område med liknande hus. Brukar det finnas en områdesstation dit kabeln går? Vet att bredbandsbolaget nämnt att det är 2500m till deras station, betyder det då att jag ska byta 2.5 kilometer kabel?

Nej när man pratar om station så är det där den aktiva utrustningen sitter.. Ut från den går ett antal matarkablar på 100tals par till del understationer eller kopplingsskåp, brukar vara små gråa plåtskåp som står lite varstans, oftast i närheten av kraftskåp eller likande. Gissar på att du inom en radie av några hundra meter har ett sådant skåp. Det är i första hand dit man byter kabeln.
Är det fel på kabel som ägs av skanova så skall inte du behöva betala för jobbet, du kan behöva betala om felet visar sig ändå ligga i ditt hus

Ok. tack!
Får börja med uttagen och ta kontakt med Skanova

En kabel blir inte bara dålig över ålder på det där viset. Fysiska skador behövs antingen av mäniskor, djur eller fukt.

Skanova blir nog bara irriterade om du kontaktar dem direkt.

Kontakta Bredbandsbolaget om det är dem du är kund hos!

Det är dessutom inte du utan den du är telefonikund hos som ska byta kabeln, om den nu behöver bytas. Det kan vara så enkelt att det samlats nån slags skräp på en anslutning eller liknande.

I många fall så står det gråa runda plaststolpar, ser ut som ett avloppsrör, kanske 20cm i diameter (minns inte exakt hur stora de är), med ett svart lock upptill, ungefär samma höjd som elskåpen och ofta invid ett elskåp. Dessa brukar finnas vid varje eller varannat hus eller liknande. Om du ser någon sådan så är det troligtvis så att din kabel går dit.

Jag bytade själv inkommande telekabel till mitt hus. Hade en dålig luftledning in till huset.
Jag ringde till Skanova och frågade hur jag skulle göra och vilken kabel som jag skulle förlägga i mark.
När jag var klar ringde jag Skanova och dom kom ut och kopplade in kabel i den ände som var matande och jag kopplade själv in i huset. Kabel jag skulle använda var ELLY 4 x 0,6.

Lätt att göa detta om man har en stolpe i tomtgräns. Lite värre om den står på andra sidan vägen. ;)

Så klart det beror på hur det ser ut, var teleskåpet står och om den gamla kabeln ligger i rör osv.
Jag grävde själv ner 160 m kabel i backen till en stolpe.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.