ok, tack.
Vad kan man säga om en sådan ledning. Är det en farlig ledning? Jag menar, ja, all el är farlig, men ibland talar man om kraftledningar och magnetisk strålning blandannat. Hur är det med dessa?
Är det farligt att exempelvis komma åt en sådan här ledning med ett fiskespö eller liknande?
Anledningen till att jag frågar är för att den går rakt över min tomt.
/H
Vad kan man säga om en sådan ledning. Är det en farlig ledning? Jag menar, ja, all el är farlig, men ibland talar man om kraftledningar och magnetisk strålning blandannat. Hur är det med dessa?
Är det farligt att exempelvis komma åt en sådan här ledning med ett fiskespö eller liknande?
Anledningen till att jag frågar är för att den går rakt över min tomt.
/H
Vad gäller elektriska och magnetiska fält behöver du inte oroa dig alls för denna typ av ledning, den är i såna avseenden mycket beskedlig.
Att komma åt den med något föremål som inte är avsett för sån hantering är ju givetvis som alltid mycket farligt även vid denna relativt låga spänning. Men den är säkert dragen över dina domäner i enlighet med de regler som gäller för avstånd till byggnader osv så risken om man inte aktivt försöker komma åt den är säkert liten och ok.
Att komma åt den med något föremål som inte är avsett för sån hantering är ju givetvis som alltid mycket farligt även vid denna relativt låga spänning. Men den är säkert dragen över dina domäner i enlighet med de regler som gäller för avstånd till byggnader osv så risken om man inte aktivt försöker komma åt den är säkert liten och ok.
Moderator
· Stockholm
· 52 072 inlägg
Ja de när farlig att beröra med någonting överhuvudtaget. Ett spö är iofs (normalt) isolerande, men det är inte tillverkat av material som är avsedda att användas för isolering. Om det ex. är kolfiber i spöet så skulle jag tro att det leder ström ganska bra.
Och med beröra menas inte bara att fysiskt beröra ledningen utan att överhuvudtaget komma nära ledningen. rent teoretiskt så kan spänningen slå över ca 10mm i luft, men under ogynnsamma osmtändigheter så kan den slå avsevärt längre sträcka än så. Jag är osäker men jag tror att säkerhetsavståndet till en sådan ledning är satt till 1m för linjearbetare, men där ligger kanske lite snubbelmån också. Strömmen kan även krypa över isolerande ytor avsevärda sträckor.
När det gäller elektriska och magnetiska fält från en sådan ledning så kan man nog lita ganska bra på de gränsvärdesbestämmelser som finns för avstånd. Dvs det är ingen fara att vistas begränsad tid under en sådan ledning, men man bör inte ha den rakt över ett sovrum (faktiskt inte helt säker på att det överhuvudtaget finns restriktioner för 10Kv ledningar). Fältet från klockradion bredvid din säng motsvarar ungefär att vistas 4-5 m från högspänningsledningen.
Fälten avtar väldigt snabbt med avstånd så de säkerhetsavstånd i sidled som gäller för husbyggen är väl tilltagna.
Och med beröra menas inte bara att fysiskt beröra ledningen utan att överhuvudtaget komma nära ledningen. rent teoretiskt så kan spänningen slå över ca 10mm i luft, men under ogynnsamma osmtändigheter så kan den slå avsevärt längre sträcka än så. Jag är osäker men jag tror att säkerhetsavståndet till en sådan ledning är satt till 1m för linjearbetare, men där ligger kanske lite snubbelmån också. Strömmen kan även krypa över isolerande ytor avsevärda sträckor.
När det gäller elektriska och magnetiska fält från en sådan ledning så kan man nog lita ganska bra på de gränsvärdesbestämmelser som finns för avstånd. Dvs det är ingen fara att vistas begränsad tid under en sådan ledning, men man bör inte ha den rakt över ett sovrum (faktiskt inte helt säker på att det överhuvudtaget finns restriktioner för 10Kv ledningar). Fältet från klockradion bredvid din säng motsvarar ungefär att vistas 4-5 m från högspänningsledningen.
Fälten avtar väldigt snabbt med avstånd så de säkerhetsavstånd i sidled som gäller för husbyggen är väl tilltagna.
I den här publikationen från Arbetsmiljöverket kan du läsa lite matnyttigt; http://www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_526.pdf
Generellt kan man väl säga att magnetfältet avtar (det heter inte strålning...) fort med avståndet. Kika lite på diagrammen så ser du. Värt att notera är att det i Sverige inte finns några fastställda gränsvärden på magnetfält, därmed inte sagt att det är ofarligt.
Låt bli att kasta saker på trådarna, det må antagligen vara ganska harmlöst att kasta upp fiskelinan i kraftedningen. Men varför prova?
Generellt kan man väl säga att magnetfältet avtar (det heter inte strålning...) fort med avståndet. Kika lite på diagrammen så ser du. Värt att notera är att det i Sverige inte finns några fastställda gränsvärden på magnetfält, därmed inte sagt att det är ofarligt.
Låt bli att kasta saker på trådarna, det må antagligen vara ganska harmlöst att kasta upp fiskelinan i kraftedningen. Men varför prova?
Ledningen går ca 10 meter från själva stugan, som vi planerar att bygga ut, och då kommer den närmre ledningen. Som läget är nu är vi inte speciellt störd av att ledningen stör utsikten eftersom ledningen inte syns från vår altan då den är så pass nära att den är ovanför utsikten (för att ge en bild av hur nära den är).
Får magsår när jag tänker på det.
Det trista är att kraftbolaget hängt upp jordkabel (?) ända fram till skogsbrynet precis bredvid. Kanske två stolpar bort. Synd att dom inte fortsatte så hade man ju haft en isolerad kabel.
EDIT: Läste ganska nyligen om en som dog då han kom åt en elledning med fiskegrejerna. Har för mig det var på expressen för ett par veckor sedan?
/H
Det är främst barnen jag tänker på. Dom är så himla nyfiken på allt, och naturligtvis är det spännande att låna pappas grejer och testa vad som händer om man kastar det på ledningen. Kan ju vara allt från min kvistsåg (som är ganska lång) eller ett 10meters långspö eller kastspö.mexitegel skrev:
Får magsår när jag tänker på det.
Det trista är att kraftbolaget hängt upp jordkabel (?) ända fram till skogsbrynet precis bredvid. Kanske två stolpar bort. Synd att dom inte fortsatte så hade man ju haft en isolerad kabel.
EDIT: Läste ganska nyligen om en som dog då han kom åt en elledning med fiskegrejerna. Har för mig det var på expressen för ett par veckor sedan?
/H
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 52 072 inlägg
Ja, men det lär bli på fastighetsägarens bekostnad.
Medlem
· Södermanlands län0
· 970 inlägg
Man kan inte curla hela tiden, man måste lära barnen respekt för farliga saker som höjder, tät biltrafik, starkström och djupa vatten.
Plocka fram lite spektakulära filmer på Youtube som handlar om högspänningsledningar och olyckor och förklara att precis samma sak kan hända vid er kraftledning om man rör trådarna.
Plocka fram lite spektakulära filmer på Youtube som handlar om högspänningsledningar och olyckor och förklara att precis samma sak kan hända vid er kraftledning om man rör trådarna.
Den där ledningen är avsevärt farligare att röra än en vanlig 230/400V-ledning som man har t.ex. i huset. Chansen att överleva en stöt från den där ledningen torde vara avsevärt lägre än från en 230/400V-ledning.
Magnetfältet har inte med spänningen utan med strömmen att göra, och dessutom har magnetfältet att göra med hur ledningarna är monterade. Bäst är i en triangel, sämst är nog som på bilden. Jag har tyvärr inget svar på vilka strömstyrkor som är vanliga i en sån ledning.
Magnetfältet har inte med spänningen utan med strömmen att göra, och dessutom har magnetfältet att göra med hur ledningarna är monterade. Bäst är i en triangel, sämst är nog som på bilden. Jag har tyvärr inget svar på vilka strömstyrkor som är vanliga i en sån ledning.
Medlem
· Stockholms län
· 65 inlägg
Fiskespön och elledningar är inte helt kompatibla. Det var kanske den här du läste?Helios skrev:.....
Det är främst barnen jag tänker på. Dom är så himla nyfiken på allt, och naturligtvis är det spännande att låna pappas grejer och testa vad som händer om man kastar det på ledningen. Kan ju vara allt från min kvistsåg (som är ganska lång) eller ett 10meters långspö eller kastspö.
.....
/H
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=4696382
Grafit/kolfiber leder nog tillräckligt bra. Ett fuktigt bambuspö skulle nog gett liknande resultat. Glasfiberspön skulle kunna vara säkrare så länge de inte är blöta. Men säljs de ens nu för tiden?
Jag har i hela min uppväxt levt under samma omständigheter och det har aldrig orsakat nån skada eller tillbud. Varken för min familj eller nån av dom andra närboende. Som barn (långt innan vi orkade lyfta ett långspö) var vi medvetna om "faran", så jag är övertygad om att du inte behöver oroa dig. Är du fortfarande orolig har du två alternativ, att bekosta nedgrävning av ledningen eller flytta
Vad kan man tänka sig att det kostar att gräva ner kabeln mellan två stopar? Det rör sig om 100 meter.
Alternativt bekosta att dom hänger upp en sådan isolerad jordkabel mellan samma stolpar? (så som dom gjort nästan ända fram till mig).
Alternativt bekosta att dom hänger upp en sådan isolerad jordkabel mellan samma stolpar? (så som dom gjort nästan ända fram till mig).