9 060 läst ·
18 svar
9k läst
18 svar
Enfas motor till trefas
Sida 1 av 2
Kondensatorn till min enfas asynkronmotor har tackat för sig. Kan jag istället för att köpa en ny kondensator på 40 uF koppla den på trefas, vilket jag numera har tillgång till? Inte bara för att slippa kondensatorn, det är ju bättre med trefasmotorer också.

Då byglar du samman U2, V2 och W2 med blecken och lägger de tre faserna på U1, V1 och W1. Det sägs att vissa motorer är speciellt lindade för enfas och att den tredje lindningen då är annorlunda. Om så är fallet med din motor vet jag inte, men om så skulle vara kan det möjligen bli problem.
Erik
Erik
Med byglingen jag beskrev blir motorn Y-kopplad vilket den skall vara för 400V. Om den skall användas till trefas 230V skall den D-kopplas. Den byglas då U1-W2, V1-U2 W1-V2 och faserna på blecken. Trefas 230V kan man exempelvis få i Norge eller från en frekvensstyrning. Troligen inte aktuellt i detta fall alltså.
Erik
Erik
Vore bra med en bild på märkskylten! Lite annorlunda sätt att koppla enfas på en motor med tre lindningar. Kortsluter ju U-lindningen, använder V-lindningen som huvudlindning och W-lindningen som hjälplindning. Säkrast kontakta motortillverkaren för det finns många olika varianter med olika poltal/varv och gradtal mellan lindningarna...
Kanske är så att två av kablarna sitter under plinten och inte syns. Behöver kanske inte säga det, men jag har ingen större erfarenhet av 3-fasmotorer... Ska kolla noggrannare, men kan det inte vara såhär (varning för paint-bild)?

om det vore kopplat sådär så går den bara att D-koppla, och för att köra en såpas liten motor på 400v så brukar den behöva stjärnkopplas
xl15 skrev:
Går det bara ner fyra trådar i motorn så är det en renodlad 1-fasmotor med två lindningar. Dessutom stämmer inte kopplingsschemat med en 3-fasmotor som ska köras på 1-fas, det bara råkar vara en plint från en 3-fasmotor.
Om du har tur kan du hitta info om motormodellen på tillverkarens hemsida. Rumänsk läsövning:
http://www.electroprecizia.ro/
Om jag förstått rätt så ska den som kan framförallt italienska men även franska och spanska kunna begripa en gnutta rumänska, annars finns ju google translate. Ett tips är att den där söksidan där man kan få fram olika motormodeller är antagligen bra att köra på rumänska, risken med översättning är att den översätter formulärdata...
http://www.electroprecizia.ro/
Om jag förstått rätt så ska den som kan framförallt italienska men även franska och spanska kunna begripa en gnutta rumänska, annars finns ju google translate. Ett tips är att den där söksidan där man kan få fram olika motormodeller är antagligen bra att köra på rumänska, risken med översättning är att den översätter formulärdata...