3 199 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
N1xe
Eftersom den är godkänd för markförläggning/nedplöjning så är ju innomhus en mycket snällare miljö att förläggas i så ja. Det som får förläggas i utomhus och/eller utrymmen som kräver mycket av kabeln får även förläggas på "vänligare" ställen, tvärtom är det svårare med.
Sen hur det är estetiskt att ha markkabel inne är ju upp till betraktaren.
Sen hur det är estetiskt att ha markkabel inne är ju upp till betraktaren.
I så fall får man ju dosa av på båda sidor och köra annan kabel mellan 
Man brukar sträva efter klass F3, N1XE är F1
Även de som använder den korrekt, tex nätbolag är ofta restriktiva vid tex servisavslutningar. Dvs de kan ha egna arbetsföreskrifter för användningen utom markförläggning
Den är ju inte heller så vanlig vid de areor privatpersoner brukar syssla mrd. Styva och svårjobbade pga PE-manteln är de också.
Även de som använder den korrekt, tex nätbolag är ofta restriktiva vid tex servisavslutningar. Dvs de kan ha egna arbetsföreskrifter för användningen utom markförläggning
Den är ju inte heller så vanlig vid de areor privatpersoner brukar syssla mrd. Styva och svårjobbade pga PE-manteln är de också.
Redigerat:
Ja, inte drar jag en sådan kabel inne i onödan i jobbet men frågan var ju om man fick dra eller inte och svaret på det är ju utrett.GK100 skrev:Man brukar sträva efter klass F3, N1XE är F1
N1XV får installeras inomhus
N1XE får inte installeras inomhus (förutom kort sträcka till centralen (i samma rum)
Har diskuterats här: http://www.fluxio.se/forum/elmaterial/2502-markkabel-som-ej-far-anvaendas-inomhus.html
Så här svarade produktchefen på Nexans
N1XE får inte installeras inomhus (förutom kort sträcka till centralen (i samma rum)
Har diskuterats här: http://www.fluxio.se/forum/elmaterial/2502-markkabel-som-ej-far-anvaendas-inomhus.html
Så här svarade produktchefen på Nexans
De kablar som normalt används som markförlagd elnätskabel är PE-mantlad, (SE-N1XE, AXLJ). Polyeten är mekaniskt starkt och har bra täthet mot vattendiffusion. Nackdelen är att kablarna har brandspridningsklass F1, vilket innebär att de inte är självslocknande utan sprider brand.
F1-klassad kabel får inte passera mellan brandceller, men det är tillåtet att förlägga kabeln en kort sträcka in i första brandcell samt upp på yttervägg.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
2-3 m inomhus eller vad var det för avstånd igen?
//Patrik
//Patrik
Ja, mer än så vill man väl heller inte dra den kabeln inne. Nu vet vi ju iofs inte hur långt TS vill dra och av vilken anledning men om det handlar om "sträckor" innomhus för att sen gå ute i marken så skulle jag i vilket fall ta EKLK eller liknande inne för att sen dosa av i närheten av där den ska ut och fortsätta med markkabeln. Jag tolkade TS förfrågan som så att den bara ska en liten bit inne från sin utevistelse men jag kan ju ha fel.Rrrrr skrev:
Klicka här för att svara