Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Den har ju en zon 3, så det visar ju på dessa oaktuellitet. :) //Patrik
13 svar · 20,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: Intressant, vet du hur dom testar trolig livslängd?
33 svar · 16,7k läst
·
S
Sultanen af Nex: [citat] Så kommer det bli :)
13 svar · 2,1k läst
snaggletooth
snaggletooth: Dina spottar måste ha en märkning med ett F i en triangel med "tak" på, om du ska täcka pottan på översidan också. http://www.lumiance-lighting.com/pdf/Installation-av-downlights.pdf
4 svar · 1,2k läst
prototypen
prototypen: Alla dagar i veckan så skulle jag satt dit en matarkanal typ Thorsmans TIR. Protte
11 svar · 5,0k läst
G
Gabbe1: Tack för utförlig utredning i frågan :) Jag skippar JBF i skåpet, möjligen blir det en kopia av Mikaels lösning om det blir en friggebod någon gång i framtiden.
19 svar · 5,3k läst
E
Ewald: I Tyskland är avgiften ca. mellan 10 000 och 20 000 Kronor (1300 - 2000 EUR). http://www.kosten-hausbau.de/baukosten-hausbau/hausanschluesse-kosten-hausanschlusskosten/stromanschluss-fuer-ihr-neues-eigenheim-31.html Ganska billigt jämfört med Sverige ....
8 svar · 1,9k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Violett och röd har vi också. De färgerna har jag i bilen. Väldigt bra när man sätter t.ex. 3-4 kron i kombination. //Patrik
8 svar · 3,4k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Just elradiatorer är en produkt som man kan märka väldig skillnad på installationstid mellan billig och dyr. Bytte ut 9 st elradiatorer i en stuga mot elradiatorer som jag hade mig mig, varav ett som kunden hade fått av en bekant. Elradiator från Biltema. Att montera radiatorerna jag hade med tog ungefär 10 min/radiator. När det kom till Biltemaradiatorn så tog det en dryg halvtimme.
10 svar · 4,9k läst
emilm
emilm: Det tror jag också...
23 svar · 29,8k läst
O
Oldfart: [citat] Mycket vanligt i 50-talslägenheter. Framför allt i tvårumslägenheter. 25A huvudsäkring på enfas. 20A för spis. 2 x 10A för allt annat. [citat] Ja. [citat] En utanpåliggande dosa och sedan fast anslutning med gummikabel och förskruvningar till ugn och spis. [citat] Det är tillåtet att gå ned i dimension på anslutningskabel. Så du behöver inte ha 4,0 mm² på
4 svar · 5,4k läst
S
Sultanen af Nex: Då blir det 6mm RK :)
5 svar · 2,6k läst
J
JanneSjo: nu har hällen kommit - sladden var förkopplad i hällen dock utan stickpropp men det verkar vara tydligt hur man ska koppla. brun, svart, blå och vit tillsammans och gröngul. så det bör gå att sätta dit stickproppen utan att vara orolig gissar jag. försökte ladda upp bild/pdf men det funkade inte.
13 svar · 6,6k läst
S
Sultanen af Nex: Det kommer jag tyvärr inte att veta föränn jag åker till biltema och kikar.. Har ett gäng AEG dvärgar som jag bara kan hoppas fungerar =)
13 svar · 1,4k läst
gadu^
gadu^: Tackar! Allt annat i skåpet är ju Hager också, så detta blir bra!
3 svar · 2,8k läst
M
magnil: Har satt in en Thermex fläktkåpa med extern fläkt på taket. Vill koppla mot FTX så FTX sänker frånluften när fläktkåpan är igång, detta kan göras med en slutande kontakt. Enda "utgången" på fläktkåpan är ett uttag där stickproppen från den externa fläkten ansluts. Antar att fläktkåpan reglerar spänningen i uttaget beroende på om man väljer 1, 2 eller 3. Vad finns för
0 svar · 1,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Meddela köparen helt kortfattat att garantier och öppet köp och sånt är det på Kappahl och såna ställen, men inte vid fastighetsköp.
10 svar · 1,3k läst
H
hansko45: Hej Jag har tänkt installera några downlights i takutsprånget på huset, men är inte säker på placeringen. Ska väl helst inte placeras ovanför fönster? Har tänkt en 5-6 st. LED 2W varmvit. Någon som har nåt bra tips? Bifogar bild på huset.
0 svar · 1,6k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: En cirkulationspump ska normalt inte ha högre läckströmmar än några få mA, och ska alltså inte lösa en JFB. Men du kanske behöver höra med Danfos om det. Och en isolationsmätning av pumpen bör göras för att bekräfta att det är den som läcker - det kan ju vara något helt annat som har höga läckströmmar precis på gränsen.
1 svar · 3,2k läst
K
kicken68: tack för alla svar ska börja med elektrikern så får han ta sig en titt! vilket superforum detta är, tack tack:)
6 svar · 8,3k läst
gadeberg
gadeberg: Jag är inte privat person till yrket så brukar kunna lösa sig:) Kom på att de är bara vid uttagen vid fönstren som jag behöver de na typen av uttag och de kommer ju skymmas av gardin Men vilket uttag tycker ni liknar Malmbergs Nova mest?
10 svar · 2,2k läst
Y
yxis: Kontakta snickaren för att få en offert på att bygga in centralen i ett barnsäkert skåp istället ;)
13 svar · 8,9k läst
·
M
mr_bygg: [citat] Jag håller absolut med. Finns allt på papper innan jobbet startar och man också har en överenskommelse att alla tillägg och ändringsarbeten ska tas skriftligt så har man nog gjort en hel del från både företagaren och kunden för att slippa tjafs och bråk om vad som ingår, priser och vad som eventuellt tillkommit under arbetets gång som inte ingått i den ursprungliga
26 svar · 4,4k läst
O
Ortis: Jag håller också på och letar efter 12 trafos för LED. Ser att det finns en 42w Mean Well på Molectric för 329:- Se länk: http://www.molectric.com/p462/Elektronisk-trafo-foer-DIN-montering-42W/product_info.html Edit: När jag kollade lite närmare på måtten så insåg jag att ovanstående är lite högre än vanliga normprodukter.
9 svar · 5,2k läst
Rrrrr
Rrrrr: Den är inte gjord för detta. Men det kommer säkert att funka!
1 svar · 1,5k läst
B
BigGitt: En tångampermäter fixar det utan att det börjar brinna. Jag skulle inte våga ha hemma kablar som inte hör till lägenheten.
43 svar · 7,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Så är alla(?) dvärgbrytare märkta. Man får gå in i databladen för varje fabrikat och kolla. T.ex Hager uppger max 60 V DC.
8 svar · 7,3k läst
·
S
Sixten08: Tack för era svar. Jag skall testa lite i helgen men jag kan säga att dimmern inte är i närheten av sin maxbelastning (kanske det som är problemet...). Jag återkommer med mer fakta! Jonas
8 svar · 2,2k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Bland yrkesmän är det allmänt vedertaget att biledaren ska vara gul/grön. Man tänker inte att den ska fungera som skyddsjord på gruppledningen utan att den ska jorda kabelmanteln, d.v.s. gul/grön. Så tänker de flesta elektriker så då förstår de även att en biledare med gul/grön slang är en biledare och ingen skyddsledare för gruppledningen. Sen vad det står specifikt i
8 svar · 14,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.