vad har du ritat i för prg ?
IKEA's kitchen planner. Funkar bra om man skall köra ikea stommar =)

Jag ser tre bänkytor, men läser bara om två uttag. Jag skulle monterat ett uttag över varje bänkytadel. Det verkar rätt dåligt att låta en kabel hänga förbi diskhon och direkt superdumt att dra en kabel över spisen för att nå den "tredje" ytan. T.ex. ett våffeljärn vill man nog helst köra på diskbänken ovanför diskmaskinen, eftersom diskbänken lär vara mest tålig mot flott å sånt.
Där har du kanske rätt, ett uttag ovanför diskbänken är väl inte så dumt kanske, används inte så ofta så att lägga den på samma grupp som en annan är ju ingen fara.

Det är väl klart god praxis att ha tvåpoliga brytare för tvåfasgrupper, men i nödfall är det kanske godkänt med två enfasbrytare för en tvåfasgrupp om den ena halvan är kyl/frys?
Kommer köra stenhårt på att följa regelverket på allt så inga fullösningar, ens halvbra sådanna:)

Stämmer det att det ska vara utdragslådor under diskhon, eller är det bara "ta vad som låg först" i ritprogrammet? Det finns väl viss risk att det strular att ha utdragslådor under diskhon, kolla gärna upp det i förväg.
Det där var ett diskbänksskåp som vi drog ut i programmet, men det är nog sant att det bör vara luckor där.

Värt att kolla är kanske om det finns nån specialbredd på skåp/lådor, typ 50cm, eller att det går att kombinera bredderna annorlunda, så du slipper ha 10cm tomrum till vänster om kyl/frys samtidigt som lådorna till vänster om spisen är toksmala.
Det där har vi bråkat rejält med, det är 12cm till vänster om kylen, nödvänligt för att kunna öppna dörrarna tillräckligt mycket om man vill ha ut lådor och likande därifrån, 40lådskåpet till vänster om spisen är en liten nödlösning, det gör att vi kan få 60cm bänkyta mellan spis och diskho, vilket känns som ett brutalt minimum!

Jag håller till 100% med Patrik_Hed om att det är en bra idé att låta skåpen gå ända upp till taket. Utrymmet ovanför blir annars bara dammsamlare och går i stort sett bara att använda till att ställa några prydnadssaker som man blir tvungen att köra i diskmaskinen då och då fast de aldrig använts. Bättre att slänga upp nån slags skåp där.
Kanske bör fundera på om vi kan bygga in vår fläkt"trumma" i skåp där.

En sak som kan vara värt att fundera på redan nu är om ni vill kunna spela musik lite lyxigare än en vanlig bärbar radio. Ett par högtalare kanske passar bra uppe i hörnen ovanför skåpen, en stereoreciever på nåt smidigt sätt istället för en vanlig utdragslåda i köksön (borde vara stället som samlar minst flott/damm), och en kabel för ljudsignaler från vardagsrummet med ljud från datorn, stereon o.s.v.? Högtalarna borde gå rätt bra att gömma om du sågar lagom stort hål i en skåplucka, låter bli att sätta handtag på luckan, och klär luckan i tyg i färg som matchar skåpluckorna. (Rena färger är såklart lättast, trä blir svårare).
Kreativ ide, skall fundera vidare på den :)

Jag kanske är Captain Obvious, men:
Det verkar som om du tänkt att man ska kunna sitta vid köksön (eftersom den har ben istället för skåp på ena sidan). Tänk på att bänkskivan där kommer högre upp än ett vanligt köksbord, så det är högre stolar som gäller, som givetvis inte passar nåt vidare vid ett vanligt bord.
Det har du helt rätt i, det blir någon form av låga barstolar, möjligvis bygger vi om den bänkytan till ett ännu högre barbord i en variant som ikea har, detta för att inte ta så mycket utrymme ifrån resten av rummet då andra halvan är avsedd för soffa och tvmöbel.

Ang. Spis i köksö så är det inte aktuellt, tjejens val och hon vill gärna slippa ha en fläkt hängandes där samt att springa med grytor kors och tvärs som tidigare nämnts i tråden, men tack för inputen d^_^b

Ja, slang får läggas i golv, och får där dras den kortaste vägen (diagonalt). Man ska bara beakta "golvets användning" vad det nu innebär - förbud mot stilettklackar och borrhammare kanske.

I och med det kanske det finns möjlighet att undvika tvåfasgrupper (utom till spisen), och därmed ta bort behovet av kopplingsdosor?

Behövs det ändå kopplingsdosor så ska dom vara "överskådligt och åtkomligt monterade". Vad det innebär i praktiken är en bedömningssak. Det är ju bra om de går att finna på ett någorlunda intuitivt ställe utan att behöva riva någonting. Bakom kyl, i kökskåp etc bedömer jag som Ok.

Sultanen af Nex skrev:
Om jag skulle köra på detta förslag skulle det innebära 4 slangar till centralen, då det i nuläget redan kommer ut en 10A bakom kylen, den kommer ut på ungefär en meters höjd men det är väl bara att sätta en kopplingsdosa bakom kylen och dra upp uttaget till rätt höjd eller räknas det som dold kopplingsdosa?

Övriga kopplingsdosor för tvåfasgrupperna, var bör jag placera dessa? komma ut med slangen in i ett skåp där exempelvis diskmaskinsuttaget sitter, dosa där och sedan uttaget direkt jämnte, sedan slang vidare ifrån dosan till Micro uttaget? på samma sätt med bänk och köksö.

Här är min stora fråga fortfarande, är det okey att dra slangen under den uppreglade parketten?
Ja, under golvet blir bra.

Går bra att ha en dosa bakom kylen. Om det bara hade varit en flerfasgrupp så hade jag satt en kopplingsdosa för fördelning, men eftersom det blir så många flerfasgrupper så hade jag gått in i den första dosan (t.ex. DM) och sedan dragit en slang vidare till nästa dosa (t.ex. Micro). Två faser till första dosan där man droppar den ena och sedan vidare till den sista dosan med sista fasen.

Det är väl bara att sätta konvertern bakom ledlisten, bör väl inte synas om man har en dekorlist under underskåpen?
Ja, det borde väl gå. Det verkar ju inte var så himla mycket LED-list som behövs, men börjar man kommer närmre 3 meter och så så krävs det en stor konverter på 50W, den kanske syns.

Kyl/Frys kommer hamna på en egen, särskillt iom. att det redan är draget dit.

Tanken med att inte köra skåpen upp till taket är att det skall dras en ventilations"trumma", den sitter i dagsläget längst upp till höger i köket och behöver ju byggas in.. Känns osmidigt att bygga in den i skåpen?
Aha, på så sätt. Ja, men då blir det inbyggt i alla fall.
//Patrik

Att dela upp en flerfasgrupp i en apparatdosa som också används till ett vägguttag (t.ex. till diskmaskin) är väl inte godkänt, eftersom "lekman" får byta uttag och ska inte behöva begripa sig på något mer avancerat än enfas?

Om flerfasgrupper hade varit godkänt ända ut till vägguttag så hade vi nog sett 400V-märkning på fyrvägsuttag och tvåvägsuttag med "brunnständning" och då se dem använda för två faser, t.ex. för att köra tvättmaskin och torktumlare med stickpropp...

Det var ju tänkt tvåpoliga säkringar nu, plus att man kan koppla nolla i en toppklämma med en stump till uttaget, d.v.s inte vidarekoppling av nollan direkt på uttaget.
Den andra fasen kopplar man antingen vidare med en toppklämma eller drar hel genom dosan.

//Patrik

Tack för guld värda svar!
Som sagt, blir det tvåpoliga grupper kommer de att ha två/trepoliga säkringar, så har man bara slått av det man pillar i så är det ju lugna puckar.

Att dra i golvet, är det tvunget att vara diagonalt eller kan jag dra det utmed väggen?

Höll på att såga upp några slangspår idag och insåg att jag inte var säker på hur man skulle gå in i "hörndosorna", skall man komma in med slangen ifrån sidan eller är det bakom som gäller på något sätt?

Nä, du får dra den diagonalt om du vill, i motsats till väggar där rören ska ligga parallellt med rummets kanter.

De flesta elektriker drar diagonalt/kortaste vägen i väggar också.

Det är svårt att säga hur du ska fräsa för att komma in i dosorna. Det är något man ser och löser på plats när man ser hur man tänker placera dosorna och så.

//Patrik

Okey, tack för svaren, får helt enkelt köpa mig en hörndosa så blir det lättare att se hur jag bör dra slangen till den.

Är man per definition lekman, som inte får göra nya installationer, kan man ju alltid anlita en elinstallatör som gör jobbet... enligt föreskrift och standard...

Dom flesta som ställer frågor här i elforumet är medvetna om det, för det finns en klistrad tråd som förklarar hur det ligger till....

Patrik_Hed skrev:
Angående grupperna så skulle jag göra så här om antalet slangar var oviktigt:

• Spis - Tvåfasgrupp 16A
  • Kyl och frys - Enfasgrupp 10A
  • DM - Enfasgrupp 10A
  • Micro - Enfasgrupp 10A
  • Hörnboxar - Enfasgrupp 10A
  • Pop-up uttag köksö - Enfasgrupp 10A
  • Belysning och spisfläkt - Enfasgrupp 10A
  • Kanske även ev. framtida inbyggnadsugn - Enfasgrupp 16A
Så här skulle jag göra för att få så få slangar som möjligt:
Du ger bra input Patrik. d^_^b

Går inbyggnadsugnar på enfas numera? Är det inte standard att dra trefas till dem längre?

Inbyggnadsugnar för hemmabruk har väl alltid varit enfas, och spishällar brukar vara tvåfas för att de tillsammans ska passa en trefasmatning?

yxis skrev:
Inbyggnadsugnar för hemmabruk har väl alltid varit enfas, och spishällar brukar vara tvåfas för att de tillsammans ska passa en trefasmatning?
Ah, så är det nog ja. Bara jag som inte har sett ett modernt kök med separat ugn/häll, bara sett klassiska trefasuttag.

shadowfire skrev:
Du ger bra input Patrik. d^_^b

Går inbyggnadsugnar på enfas numera? Är det inte standard att dra trefas till dem längre?
Tack! :)

//Patrik

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.