Hej!
Som ny användare av detta forum så kommer här en fråga angående ett tänkt hemmabygge!
Ska fixa en vattenbalja som ska stå ute i hagen hos mina hästar..
Den finns redan att köpa av en hemmafixare, men jag ska bygga en själv om detta är möjligt!

Så nu behöver jag er proffshjälp!!

Lådan som ska innehålla en balja, typ murbruksbalja från byggvaruhus, har sidor av målad plyfa.
I lådan sätter man in en frostvakt på ena kortsidan.
Sedan drar man sladden ut genom ett hål på sidan av lådan.

Nu till frågan;
Kan man göra så över huvudtaget??? Eller blir det för kraftigt ut i baljan?
Vad händer om det kommer vatten på frostvakten?
Klarar jordfelsbrytare detta?
Eller kan man koppla den genom en transformator?
Frostvakten är av modell billigare från ett byggvaruhus..

Eller hur kan jag göra detta på bättre sätt?? Tacksam för svar!!!!
Mvh Eva!!

Skulle nog föredra en lösning med tranformator, för jag tror inte att det är tillåtet med nätspänning till dylika värmeanordningar.
För våra fyrfota vänner (inte bara hästar) är ju väldigt känsliga för elchock. Om något skulle gå fel så kan det gå illa även om en jordfelsbrytare skulle vara inkopplad.
T.ex. vattenkoppar med värme brukar matas med 24V
Annars finns det en färdig lösning: http://www.nimaab.se/se/art/varmebalja-6500.php

hmm jordfelsbrytare i matningen så fixar man nog elfaran... men en att hålla en balja vatten frostfri utomhus på vintern kräver en hel del energi,,(kWh)...Hade du tänkt bygga en "låda" där du värmer bara luften med en "frostvakt" så kanske den kan hålla baljan frostfri om den är välisolerad och inte "öppnas"....men hur ska hästarna kunna dricka ur den då ?

(En frostvakt brukar ju bara vara på drygt 100 W, .....)

Dessa system brukar vara 24V. Jag skulle aldrig lägga dit en 230V värmare

Vad är det för fel på en färdig lösning?

Tack för era svar!!
Jo, det är absolut inget fel på fördiga baljor, men jag såg på någons hemsida att man denna hade byggt just en sån här balja.. ville bara kolla att det verkligen gick..
Men nu förstår jag att detta är en dålig lösning!!
Återigen tack för svar!!
=)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.