elmont skrev:
Man ska komma ihåg att det är ingen slump som har avgjort vilka säkringar som ska avsäkra respektive ledningsareor.
Nej, det är iofs sant att det inte är någon slump. Å andra sidan så räknar man ju väldigt sällan på en grupp i en vanlig villa om man inte misstänker att man skulle behöva säkra *ner*.

Även om gruppen skulle vara 3m utanpåliggande EKK i en kall källare så blir det 10A ändå. Och jag säger inte att det nödvändigtvis är fel, (jag har själv säkrat ner en belysningsgrupp utomhus till 6A, för det behövs inte 10A), det finns ju inget egenvärde i att ha säkrat så högt som möjligt, men att det skulle vara baserat på någon vidare detaljerad analys i det enskilda fallet det tror jag inte ett ögonblick på. Det är tumregler för (nästan) hela slanten. :)

Mikael_L
lars_stefan_axelsson skrev:
Det är tumregler för (nästan) hela slanten. :)
Och ...?
Det är väl syftet med tumregler ... :cool:

Det är väl både självklart och önskvärt att en elektriker (samt en ohygglig massa fler yrkeskategorier) använder tumregler så mycket som möjligt. En någorlunda seriös elektriker kan säkert klara 90% av sitt jobb på detta något förenklade vis, men ibland räkna lite då det verkar behövas.
Att räkna på och kolla allt är i alla fall inte jag som kund intresserad av att betala för.

Ja, jag tycker inget annat och använder dem själv. Det var mer en invändning tanken att det faktum att en grupp är utrustad med 10A säkring betyder att den inte skulle uppfylla utlösningsvillkor m.m. med större säkring. Att den är säkrad 10A betyder alltså typiskt *inte* att den inte skulle tåla mer. Bara att 10A är det största man sätter på en "vanlig" grupp när man inte misstänker att den måste säkras ner. (Vilket ju är ytterst sällan "inomhus").

Jag räknade lite på det i en annan tråd: http://www.byggahus.se/forum/el/177770-13a-sakring.html

Map utlösningsvillkoret (kortslutning) så innebär en 13 A säkring att gruppledningen (1.5 mm²) måste vara 24 meter kortare än maxlängden för 10 A, och denna maxlängd är i storleksordningen 60 meter (betydligt kortare om man vill hålla spänningsfallet inom gränserna). Så tumregelmässigt bör det inte vara några problem att säkra upp för grupper som håller sig under 20 meter.

Map belastningsförmågan så ligger en enfasgrupp med infälld FK 1.5 i rör precis på gränsen för att tillåta en 13 A säkring. En trefasgrupp faller precis under gränsen. Då en anledning till att säkra upp till 13 A kan vara att 10 A-säkringen löser efter några tiotals minuter, då finns det en liten risk att man faktiskt lyckas överbelasta gruppledningen. Man behöver dock förmodligen vara ihärdig för att det på sikt ska visa sig som t.ex kortslutning mellan ledarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.