8 832 läst ·
26 svar
9k läst
26 svar
efterlyser smart lysrörslösning över diskbänk
Sida 1 av 2
Spottar är ju så modernt idag men jag vill minsann ha lysrör!
Fast, över diskbänken, då vill jag gärna att de är omslutna i någon smart designad plastkåpa för jag har sett hur grisigt det blir med fett å annat. Hellre tvätta ren en kåpa än försöka få rent själva armaturen.
Har ni sett några tjusiga lösningar?
De där "nya" lysrören som är hälften så tjocka mot vanliga - är de energisnålare?
Satte sånna i tvättstugan, slimmat å fint.
Fast, över diskbänken, då vill jag gärna att de är omslutna i någon smart designad plastkåpa för jag har sett hur grisigt det blir med fett å annat. Hellre tvätta ren en kåpa än försöka få rent själva armaturen.
Har ni sett några tjusiga lösningar?
De där "nya" lysrören som är hälften så tjocka mot vanliga - är de energisnålare?
Satte sånna i tvättstugan, slimmat å fint.
Håller med, lysrör är långt överlägsna allt vad spottar heter, knappt ens jämförbara.
http://www.havells-sylvania.com/com...d12b79a38b3e593ff/option,com_phpshop/Itemid,/
Närmaste elfirma borde kunna fixa för det finns e-nr. på dom, t.ex. LS100 28W E75.502.49
http://www.havells-sylvania.com/com...d12b79a38b3e593ff/option,com_phpshop/Itemid,/
Närmaste elfirma borde kunna fixa för det finns e-nr. på dom, t.ex. LS100 28W E75.502.49
Redigerat:


Vilken är bäst, svårt att se på så små bilder, har den första någon skyddsplast/kåpa eller är det bara lysrör pang på?
Kanske är så med båda? Den andra känns ju som om dess fäste skulle skymma lite utan ljusspridningen.
Japp, lysrör äger. "Rules them all"Yrrol skrev:
Ja, men framförallt tänder dom blinkfritt och ganska snabbt. T5 heter de smala rören.
Jag är osäker, men möjligen får T8 rör (de vanliga) samma goda egenskaper ihop med elektronisk tändare/ballast.
T5 har marginellt högre ljusutbyte än T8, så det är HF-donen som gör den stora skillnaden som oftast förknippas med T5 men går precis lika bra ihop med T8.
Svårt att se någonting överhuvudtaget på de bilderna, men en bänkarmatur bör ju vara så att lysröret skärmas av utåt, annars blir man bländad.Yrrol skrev:
Jajo, fast jag har sockel(list) eller vad det kallas, så är den slimmad nog så kommer man inte set att den sitter där alls när man går förbi eller står och grejar.snaggletooth skrev:
Undra om någon vanlig butik säljer dessa så man kan titta på dem före man köper något.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Aldrig funderat på LED-list från hide-a-lite?
http://www.hidealite.se/svenska/ino...trip/7550494-ledstrip-power-70cm-varmvit.html
Tycker den gör sig mycket bra under överskåp
http://www.hidealite.se/svenska/ino...trip/7550494-ledstrip-power-70cm-varmvit.html
Tycker den gör sig mycket bra under överskåp
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Eller LED-tejp... duger utmärkt!
//Patrik
//Patrik
Led-list/tejp för utomhusbruk så är det lättorkat också, inte så dum idé då det även syns minimalt.
Fast nu har jag ju 6cm hög list att gömma saker så jag tror mer på lysrör, enkelt att byta när något rör går sönder osv. LED känns mer som någon "billig" engångs produkt, okej de lyser länge men när de går sönder så är det inte så 'bara' att ersätta de trasiga lysdiodrarna, eller? kanske jättelätt..
Tvivlar inte på att LED kan ge starkt och vitt ljus, men blir det lika jämt sken då, eller blir det som spottar att det lyser punktvis?
Tvivlar inte på att LED kan ge starkt och vitt ljus, men blir det lika jämt sken då, eller blir det som spottar att det lyser punktvis?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Nja, LED är väl snarare en dyr engångsprodukt.. 
Ja, den ger väl jämnast ljus eftersom att den löper från ena sidan till den andra i stället för att bara ha ett lysrör i mitten eller dyl.
//Patrik
Ja, den ger väl jämnast ljus eftersom att den löper från ena sidan till den andra i stället för att bara ha ett lysrör i mitten eller dyl.
//Patrik
Hade tänkt ha flertal lysrör.
Det borde väl inte vara större problem att ha en tändsignal så samtliga går igång ifrån en tändpunkt?
Seriekoppla, känns iofs lite trist, samtliga hade ju gärna fått haft en brytare så man kunde ev släkt vissa, varför man nu vill det vet jag ju inte dock.
Det borde väl inte vara större problem att ha en tändsignal så samtliga går igång ifrån en tändpunkt?
Seriekoppla, känns iofs lite trist, samtliga hade ju gärna fått haft en brytare så man kunde ev släkt vissa, varför man nu vill det vet jag ju inte dock.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Nej, det är inga problem. Hos en kund satte jag upp vanliga underskåpsarmaturer som hade egen brytare och uttag och styrde hela härligheterna över en av vipporna på strömställarna. Då kunde man tända allt samtidigt och även släcka vissa om man ville det.
//Patrik
//Patrik