4 328 läst ·
42 svar
4k läst
42 svar
vilken metod väljer en elektriker?
Visst gör de det men med samma formella märkning varierar ju kvaliten i ordets mer sanna bemärkelse högst avsevärt. Om man vet att något har en hög och varaktig last är det, och var tidigare mer regelmässigt, bättre att ordna en korrekt fast anslutning.yxis skrev:
Nu är det ju så att till både exempelvis diskmaskiner, spisar, tvättmaskinet, torktummlare osv osv så är ju kablarna lätt att ta bort och byta. Det sitter med dragavlastning bakom någon plåt och sen skruvade i sina kontaktpunkter. Det är ju inte en helgjuten kabel/kontakt hela vägen så att själva kabeln skulle göra något för CE-märkningen har jag svårt att tro. Hur många maskiner finns det inte där man måste montera anslutningskabeln själv? Att det sitter en redan på de flesta maskiner har väl mest med att göra att lekman lätt ska kunna köpa hem och ansluta.
En tvättmaskin som vi pratar om är ju inget som man kör dygnet runt, alla veckans dagar. En normal familj kanske kör den tre gånger i veckan á två timmar per gång. Uttaget kommer inte att behöva bytas i första taget alltså. Jag törs säga att vid i princip all nyinstallation och ROT så monterar man uttag. Varför ska man göra det svårare och dyrare för kunden att lossa på maskinen? Jag skulle vilja höra en hållbar motivering till varför man, bortsett från om jfb saknas, monterar en TM-brytare istället för ett uttag. Observera att jag pratar om 1-fas maskiner och i egna hem.
Jo, i handlingar jag har arbetat efter så har det iaf de senaste fem åren varit skrivet att det ska sättas uttag för TM, inte dosa eller annat. Sen om den boende är av annan uppfattning efter instalation så sitter det ju där en infälld dosa med tråd så vill man ha kopplingsdosa eller annat istället för uttaget så går det ju att ändra, även om utanpåliggande kabel skulle vara dragen.
Har ett torkskåp med stickpropp, borde man montera med fast istället? Det är ju ganska bra effekt på en sådan men går inte så ofta.GK100 skrev:
En fläkt (FLM) sitter också med stickpropp, den går ju kontinuerligt men inte så hög effekt, är den OK?
Kjell G
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det tycker jag är ok, särskilt med tanke på att man inte heller kopplar proppen i/ur så ofta. Värst är nog värmeapparater som kan ligga till stor andel av tiden med hög ström, tex stödvärme inkopplat i uttag som även används till annat.Kjell_G skrev:
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 339 inlägg
Problemet är som sagt främst glapp med åtföljande varmgång. Så dra ur proppen och kolla om den sitter bra. (Passa så att du inte misstar dåligt petskydd för bra kontakttryck bara).Kjell_G skrev:
Ringde till Bosch och enligt dom är det inget problem med garanti om stickkontakten är klippt.Svaret jag fick var:
I våtrum så måste man ju ha fast intallation så det är väldigt många som gör det, våran garanti gäller ändå.
Lite fel kanske för har man jfb är det det väl inte krav på fast inst. och tvättstuga utan dusch eller badmöjligheter räknas ju inte som våtrum heller enl elsäkerhetsverket.
Aja får bli fast installation med varsin brytare till maskinerna
I våtrum så måste man ju ha fast intallation så det är väldigt många som gör det, våran garanti gäller ändå.
Lite fel kanske för har man jfb är det det väl inte krav på fast inst. och tvättstuga utan dusch eller badmöjligheter räknas ju inte som våtrum heller enl elsäkerhetsverket.
Aja får bli fast installation med varsin brytare till maskinerna
Ibland är det den helgjutna stickproppen som ger upp, har bytt på några 2kW värmefläktar som har använts flitigt.
Dra en fyrledare (ev 5) sätt en brytare för bägge maskinerna (en "pol" för varje maskin nollan är ingen pol så den behöver/ska inte brytas). En brytare för bägge maskinerna blir inga problem för det är så ytterst sällan man måste bryta spänningen till maskinerna.
Gjorde EXAKT så då:elmont skrev:
1. Det blir endast en kabel
2. Man får en arbetsbrytare
3. Man slipper vägguttag/kopplingsdosor
4. Inga problem med IPXX
5. Det finns trefas framme för ev framtida behov (delad trefasgrupp)
JFB har jag självklart.
Allt som inte är av kategorin "portabla småapparater" ansluter jag fast närhelst det är praktiskt möjligt. Kontaktdon är ett otyg.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden