Hej!
Min spisfläkt slutade plötsligt att fungera och när jag undersäkte saken närmer upptäckte jag att två av de tre sladdarna trillat ur kontakten. Nu undrar jag hur jag bör koppla sladdarna, det finns inga märkningar för vad som är vad nämligen. Se den bifogade bilden.
Det är en helt vanlig kontakt som sitter på väggen.
Oerhört tacksam för svar, är ingen elektriker (obviously)!
Mvh,
Erik
Min spisfläkt slutade plötsligt att fungera och när jag undersäkte saken närmer upptäckte jag att två av de tre sladdarna trillat ur kontakten. Nu undrar jag hur jag bör koppla sladdarna, det finns inga märkningar för vad som är vad nämligen. Se den bifogade bilden.
Det är en helt vanlig kontakt som sitter på väggen.
Oerhört tacksam för svar, är ingen elektriker (obviously)!
Mvh,
Erik
Hur sitter uttaget fast? Verkar inte finnas några skruvhål i väggen och därför har trådarna lossnat? Lossar du på locket så ser du märkningarna Brun=L Blå=N Gul/Grön=PE (Om färgerna stämmer vill säga, ser inte ut som något proffs varit farten där)
Nej, det satt faktiskt inte fast i vägen vilket var lite konstigt. Tog dock bort locket och jag ser ingen märkning där under heller... Är det inte så att jorden alltid sitter i mitten?
Jo, jorden i mitten, sen löser sig väl resten själv...
Okej, det löste sig bra och kontakten sitter numer fäst på väggen! Stort tack för hjälpen!
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Klipp gärna av de bruna och blå trådarna lite så att de blir kortare än den gulgröna. Är det så att uttaget lossnar igen vill du gärna att den gula jordledaren sitter kvar när de andra två dragits loss.
Redigerat:
Det är nog bättre att se till att uttaget sitter ordentligt fast.Asgarvad skrev:
Så verkade inte vara fallet tidigare.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Normalt sett så är det endast där det är dragpåkänning som man ska förlänga jordledaren t.ex. stickproppar, flyttbara apparater o.s.v. Ej fast monterade prylar.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
d^_^bEyEr0n skrev:
Ja, jag tycker också att det är onödigt. Man kan lägga den energin som det tar att göra det/hålla reda på det på annat vettigare i stället. Men, men vi är alla olika. Sover vissa elektriker bättre av att ha en längre skyddsjord i ett uttag så so be it.
I ett utanpåliggande uttag så brukar jag dra runt ledaren i uttaget och måtta av innan jag klipper.
//Patrik
