20 064 läst ·
33 svar
20k läst
33 svar
13 ampere proppar
Sida 1 av 3
Om du menar vanliga smältproppar så finns det till och med i min lokala matbutik.
http://www.expressel.se/group.htm?category_id=5743
finns 13A passdelar också: http://www.expressel.se/group.htm?category_id=5744
hålet är samma som 10A men den är svart istället för röd...
finns 13A passdelar också: http://www.expressel.se/group.htm?category_id=5744
hålet är samma som 10A men den är svart istället för röd...
Ett tilläg till detta är att endast behörig får ändra passdel. Sätter man dit en 13 A passdel utan att kolla förutsättningarna kan det hända att man åker på det, då har man sas godkänt att kabeln ska klara 13 A vilket den kanske också gör i många fall, men inte alla.
Man ska även använda speciell passdelsnyckel till detta.
Man ska även använda speciell passdelsnyckel till detta.
Redigerat:
då är det klokare för den försiktige hempularen att bara köpa "fel" proppar som passade i rätt passdel...
nej men allvarligt talat så bör man gå efter sunt förnuft här, man byter inte bara ut varenda 10:a mot 13 bara för att det går..
är det belastningar som går länge så ska man inte byta, risk för varma kablar, men är det t.ex så att man har problem med säkringen till köket när man kör vattenkokaren och kylskåpskompressorn startar så är det ju inga långvariga laster, då är det ok med 13a
nej men allvarligt talat så bör man gå efter sunt förnuft här, man byter inte bara ut varenda 10:a mot 13 bara för att det går..
är det belastningar som går länge så ska man inte byta, risk för varma kablar, men är det t.ex så att man har problem med säkringen till köket när man kör vattenkokaren och kylskåpskompressorn startar så är det ju inga långvariga laster, då är det ok med 13a
Kan någon berätta för mig var det står att man får ha 13A passdel till 1,5mm2? Det är ju ingen vet vad man kopplar in där i framtiden.
Men jag är som sagt öppen för nya rön, men berätta gärna var det står.
Men jag är som sagt öppen för nya rön, men berätta gärna var det står.
Står inget i klartext om detta, det är något man räknar ut med hjälp av tillgängliga standarder eller speciella datorprogram. Så att byta från 10A till 13A utan att först konsultera någon fackkunnig är ingen bra idé.
Det har inte att göra med vad du kopplar in att göra. Du ska kunna koppla 20 byggfläktar utan att kabeln brinner upp. Vad det handlar om är att när du säkrar upp till 13 A på en 1,5 mm2 kabel så börjar du närma dig gränsen för vad kabeln klarar. Säkringen ska alltid gå sönder innan kabeln blir överbelastad. PVC isolerad kabel som FK får max ligga vid 70 grader kontinuerlig drift exempelvis. Kör du med 13 A på denna samtidigt som något annat värmer den exempelvis är det risken att det börjar brinna istället.Johannes_b skrev:
Dessa saker räknar från med korrektionsfaktorer, dessa lär finnas att hämta i standarder.
http://www.sis.se/DefaultMain.aspx?tabname=@Amn_02&CategoryType=AMN&CategoryCode=02&PresID=
Redigerat:
I praktiken är det nästan bara om man packar in ett antal kablar bredvid varandra i isoleringen i en vägg som det kan bli problem. Max för 1,5mm² där är 14A vid två belastade ledare. Klamrad på vägg klarar den betydligt mer. Vad man däremot kan få problem med är utlösningsvillkoret om man redan ligger på gränsen.
Dock måste man tänka på att vid säkring(propp) måste ledningen ha ett strömvärde överstigande säkringens märkström enligt en speciell tabell, för dvärgbrytare däremot gäller märkströmmen som strömvärde.pefo skrev:I praktiken är det nästan bara om man packar in ett antal kablar bredvid varandra i isoleringen i en vägg som det kan bli problem. Max för 1,5mm² där är 14A vid två belastade ledare. Klamrad på vägg klarar den betydligt mer. Vad man däremot kan få problem med är utlösningsvillkoret om man redan ligger på gränsen.
T.ex. 2 st infällda rör m. 2 belastade FK1.5 jämte varandra, omgivn.temp 20° = strömvärde på 12,99A vilket ger max 6A säkring eller 10A dvärgbrytare.
Ja det är lite invecklat det där. Men tar du en säkring 13 A B karakteristik så ligger du bättre till med utlösningsvillkoret än 10 A C.pefo skrev:I praktiken är det nästan bara om man packar in ett antal kablar bredvid varandra i isoleringen i en vägg som det kan bli problem. Max för 1,5mm² där är 14A vid två belastade ledare. Klamrad på vägg klarar den betydligt mer. Vad man däremot kan få problem med är utlösningsvillkoret om man redan ligger på gränsen.
Ja många delar är det på ett järnspett.Slugge skrev:
På tal om det här ämnet.
Är det någon som har någon länk till tabeller på ström vs tid osv på diazed-säkringa?
Hur är det automater, ska man titta på respektives tillverkares datablad, eller finns det generella tabeller (grafer) där?
Är det någon som har någon länk till tabeller på ström vs tid osv på diazed-säkringa?
Hur är det automater, ska man titta på respektives tillverkares datablad, eller finns det generella tabeller (grafer) där?