gällande eldragning till tvättmaskin o torktumlare i tvättstuga(utanpåliggende montage), lägger han en 5-ledare från centralen o delar upp faserna i en arbetsbrytare eller kopplingsdosa och därifrån vidare med 3-ledare till varsitt uttag till respektive maskin eller drar han två st 3-ledare från centralen direkt till respektive uttag till maskinerna via varsin brytare?

Inte elektriker men ganska säker på att vid nyinstallation väljer elektrikern att dra helt separata matningar från central. En enfasuppdelad trefasgrupp upplever jag som en nödlösning som bara är ok under vissa förutsättningar.

Jag skulle troligen vid komplettering dra en kabel och sätta en gemensam brytare för bägge maskinerna.
Vid nyproduktion separata hela vägen och enkelt vägguttag

Eller som vi sa åt honom att göra 2st 3- fasgrupper med arbetsbrytare ifall man vill ha en större maskin eller mer..

Har idag 2 tvättmaskiner =)

Hm...jag hade då dragit en 4-ledad kabel från centralen till en arbetsbrytare med två "utgångar" och därifrån två 3-ledare till vardera uttag/maskin. Om det är så att det ska "krämas på" mer så kan man ju då köra 2,5 mm2 och säkra med 16A, då klarar man både maskiner som kräver mer och/eller fler maskiner i framtiden......men det är vad jag skulle ha gjort det.

Jag skulle nog ha gjort som Glufsglufs. Är det utanpåliggande och inte i en sunkig källare så vill man ju dra så få kablar som möjligt.

//Patrik

Men varför skulle du inte göra som jag skulle gjort ?? ;)

Eftersom maskinerna levereras med stickpropp (gjuten) så är ett uttag att föredra framför en brytare eftersom man då måste klippa bort stickproppen, något som påverkar CE-märkningen som tillverkaren av maskinen utfärdat. Dessutom är ju lösningen med uttag istället för brytare en billigare lösning, enklare att frånkoppla osv.

larssaman skrev:
Eftersom maskinerna levereras med stickpropp (gjuten) så är ett uttag att föredra framför en brytare eftersom man då måste klippa bort stickproppen, något som påverkar CE-märkningen som tillverkaren av maskinen utfärdat. Dessutom är ju lösningen med uttag istället för brytare en billigare lösning, enklare att frånkoppla osv.
En apparat t.ex en tvättmaskin kan ha en mängd olika stickproppar/adaptar för att att passa i olika länder inom EU, men ändå falla under samma CE-märkning.
Klipper man av den förmonterade stickproppen och ansluter apparaten fast så påverkas endast IP klassningen.
Att anslutningen blir korrekt och uppfyller det lokala regelverket och håller rätt IP-klass, åligger den som gör anslutningen.
En fast anslutning i en tvättstuga är att föredra både för att den är säkrare och är lättare att frånskillja, utan att kosta mer.

Säkrare kan jag köpa, men lättare att frånskilja?

Ja, om du ska koppla loss maskinen så är det enklare att dra ut en stickpropp jämfört med att öppna en TM-brytare och lossa tåtarna. Dessutom är det ett behörighetskrävande arbete om man ska hårddra det.

WATTisPOWER: Jag vill påstå att en TM-brytare är en dyrare lösning än ett uttag.

larssaman skrev:
Ja, om du ska koppla loss maskinen så är det enklare att dra ut en stickpropp jämfört med att öppna en TM-brytare och lossa tåtarna. Dessutom är det ett behörighetskrävande arbete om man ska hårddra det.
OK, men med frånskilja menas ändå inte att koppla bort, utan att bryta spänningen.

larssaman skrev:
WATTisPOWER: Jag vill påstå att en TM-brytare är en dyrare lösning än ett uttag.
OK där har du nog rätt, om än marginellt:blushing:

Det är en väsentlig skillnad i pris. Det enda skälet jag ser till att välja TM-brytare före ett uttag är om anläggningen saknar jordfelsbrytare. Maskiner skall föregås av allpolig brytare eller vara anslutna via stickpropp. Då i princip alla 1-fas maskiner levereras med stickpropp anser jag att uttag är att föredra. Skälen är flera, man slipper "göra åverkan" på maskinen, det är billigare och kunden kan själv koppla lös maskinen om den går sönder eller behöver flyttas. Undantaget är givetvis, som jag skrev ovan, om anläggningen saknar jordfelsbrytare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.