Y
yxis: Om du kör transformator och t.ex. 12V så kan du dessutom med lite händighet använda taggtråden som ena ledaren :) Om du absolut vill köra 230V och E10-socklar så är nog en beg. 10-lampors julgransbelysning från lämplig loppis enda acceptabla lösningen. Förr användes E14-socklade lampor till julgransbelysningar, om sådana finns att köpa än idag så kan du använda vanliga
2 svar · 3,0k läst
·
K
kimmo_thn: [citat] Ok.. Jo det är ju ingen fara för att nått ska gå sönder eller så Dimmern kostade trots allt ca 400kr och den är fortfarande i obruten förpackning.. Tänkte vara smart och fråga innan man öppnar den:) annars blir det bara ytterligare en elpryl till på hyllan och plånboken blir smalare som vanligt:D
2 svar · 2,1k läst
Y
yxis: Bra, då är det i alla fall inte direkt olaglig kabel. Rekomendationen att byta kvarstår dock, speciellt som det lär vara i fuktig miljö / utomhus med tanke på kabeltypen...
21 svar · 6,4k läst
Y
yxis: Ingen hjälpkontakt behövs heller med andra ord. I princip kan du även leta efter ett "relä", det är tekniskt samma sak fast oftare en klenare konstruktion. Beskrivningarna är dock inte helt lätta att tolka. Det du vill ha är antagligen ett som är specat till 400V 10A. OBS att elpatronen sannolikt inte har någon nolla och då räcker det med tvåpolig brytning för styrning. Elpatronen
5 svar · 6,2k läst
Y
yxis: larsbj: Aha, ja, jag läste nog fel där. Givetvis har jag inte tänkt pelletsbrännare till spisen/ugnen, även om det vore en rätt udda och intressant lösning att köra pelletsbrännare mot vedspis ;)d^_^b
28 svar · 4,4k läst
Y
yxis: Om min spådom går i uppfyllelse hänger säkert ihop med hur mycket genomslagskraft vi får för allmänna klagomål på "otrevlig" belysning och för den delen elprylar som väsnas eller liknande. En liten men inte försumbar del av befolkningen störs nog klart mer än snittet av sånthär. Det där med att jämna ut störningar kan kanske däremot bli något som lönar sig ekonomiskt den
16 svar · 4,1k läst
Y
yxis: Om man ska vara riktigt petig så torde fjädrar som följer med dimmern CE-märkningsmässigt vara tveksamt att använda till brytare som inte är av samma fabrikat.
14 svar · 4,5k läst
B
BigGitt: Varför inte http://www.lyko.se/sv/artiklar/severin-locktang-25mm-temp.html
3 svar · 962 läst
M
mr_bygg: Har man möjlighet att utnyttja ROT så lär väl elektrikern jobba väldigt billigt svart innan det är motiverat att inte köra vitt istället med tanke på garantier etc. Att det ändå förekommer i viss omfattning måste delvis bero på att det finns exempelvis elektriker som hellre vill köra svart än vitt och erbjuder sina tjänster trots att det knappast är särskilt fördelaktigt för
13 svar · 6,1k läst
B
BigGitt: Trygghetsvakt = en värme kabel i grunden som alstrar värme. Den styrs dock inte av temperaturen. Utan av fukten. Den vaktar fukten! ;)
6 svar · 2,7k läst
Bowman
Bowman: Jag har ju inte rört den sedan jag flyttade in för över ett år sedan. Felen började helt plötsligt nyligen. Borde vara fel då på antingen belastningsvakten eller vvb. Jag har en ny termostat till vvb, kanske skall byta den och kolla med Tack för dina svar.
15 svar · 10,6k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Dessa sätts på standardhöjd om inget annat anges. Så vill du ha uttag 200 mm ög, strömbrytare 1000 mm ög osv så behöver du inte markera något. Annars anger du helt enkelt höjden i millimeter "xxxx ög".
1 svar · 1,7k läst
S
starhubble: Tack alla!
5 svar · 9,6k läst
Y
yxis: [citat] Hehe, det där gäller även sånadär billiga grendosor med sex jordade uttag, en snutt sladd och stickpropp. Det har hänt mer än en gång att jag ilsknat till på en såndär, drämt till varje hörn med väl anpassad styrka så att plasten som håller ihop grendosans två halvor spricker kring nitningen utan att det blir ett hål i kapslingen, sen öppnat isär grendosan, tömt ut
6 svar · 5,5k läst
E
elmont: Jo det kostar en slant, du förbrukade väl två eller tre :)
7 svar · 2,2k läst
Y
yxis: Det är väl inte helt ovanligt att gasbolag och elbolag är samma bolag dessutom - då borde de verkligen ha koll...
5 svar · 2,4k läst
M
Micke184: [citat] Ser ut som en god idé om det är brand man är rädd för och man har ett isolerat bjälklag. Lite knasigt att det inte finns någon info om för vilken effekt på lampa detta är avsett dock. Misstänker att om man stoppar i en 50W halogen så blir nog denna tehuva rätt varm;)
14 svar · 4,7k läst
·
S
Slugge: Mest troligt brott/glapp i PEN, kan ju även vara förväxlad fas/PEN men då skulle det märkts vid mätningen.
3 svar · 1,4k läst
thewolf
thewolf: Ähh en vanlig kabel i en båge mitt på lådan så är det inga bekymmer. Beror iofs på hur förutsättningarna ser ut...
11 svar · 5,1k läst
Rrrrr
Rrrrr: Och som vanligt kan man inte bara räkna på en kabels belastningsförmåga. Utan man måste också beakta utlösningsvillkor och spänningsfall.
17 svar · 4,2k läst
emilm
emilm: [citat] Så länge du inte sprutar vatten rakt på skruven så borde det inte ha kunnat ske så mycket. Tänk på att trycka in ordentligt med silikon innanför kaklet. Kaklet är som du säkert vet inte vattentätt - det gäller att få silikonet att täta fuktspärren som ligger bakom kaklet.
9 svar · 3,1k läst
Rrrrr
Rrrrr: Om du, på riktigt, verkligen ska ha en elektriker som kommer och installera, fråga honom/henne hur h*n vill ha det!! Du ska inte dra lågvolt RKn i samma rör som 230V FK
3 svar · 1,3k läst
P
pezlin: En liten uppdatering: Det visade sig vara väldigt enkelt att lösa. Det var trefas framdraget till säkerhetsbrytarna (en för TM och en för TT) men både TM och TT (som båda är enfas) var kopplad på samma fas (dvs samma säkring). Flyttade TT till en annan fas och problemet var löst. Troligen har elektriker dragit fram elen och tidigare ägare kopplat in TM och TT. Gällande lista på
8 svar · 4,2k läst
·
L
Lawrence: Nej det är klart att det inte är LED ! dessutom tycker jag inte om LED, för vitt ljus Har löst mitt problem, går att få bort ändstycket men det satt väldigt hårt:blushing:
8 svar · 1,5k läst
S
Sultanen af Nex: [citat] Det där var rolig information tycker jag =) Mätaren är nu enfas men som sagt, alla andra har trefas mätare matade med tvåfas så jag skall se till att få det samma. Matningen är som sagt endast två proppar vilket jag blev förbryllad över när jag först såg det, aldrig stött på annat än 1 eller 3 fas in, men man skall väl alltid lära sig något nytt :)
29 svar · 4,7k läst
·
B
Bumler: Det här var en intressant tråd om än gammal. Hur gick det?
11 svar · 11,3k läst
M
MostWanted: Hallelulja !! Köpte en sån där LED-driver från DesignLight och tillsammans med en ELKO 315GLE dimmer så funka det perfekt ! Nu måste jag bara hitta nån som klarar o driva ca 10st 3wattare utan o kosta skjortan :/
19 svar · 8,7k läst
S
spik99: På 20 sekunder händer inget som skadar motorn
25 svar · 28,8k läst
A
ankan_84: ok, då tror jag att jag fattar.
17 svar · 3,3k läst
mr.Ola
mr.Ola: Jag hade en gammal erfaren kollega inom industrin som alltid sa "Aldrig på en fredag och speciellt inte efter lunch.. Detta då han inte ville vara kvar å repa grejer på övertid, då rensade vi hellre undan sånt som vi stökat under veckan, verktygsvård å sånt! Ska tillägga att han inte var någon latmask i övrigt, bara rädd för fredagsblunders!
32 svar · 7,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.