20 220 läst ·
29 svar
20k läst
29 svar
Volt i kraftledning?
Och det gjorde dom för att minska antalet strömavbrott samt tiden när strömmen är borta.Helios skrev:
På ett öppet fält är ju en sån här ledning ganska trygg från vädrets makter, så då sparar dom in på kabeln.
Dumt resonerat.
Det kostar inget (ja, samtalstaxan då) att ringa och få ett pris på vad kablifiering förbi ert hus kan gå på.
Om inte annat så får nätbolaget upp ögonen på att du vill ha bort ledningen, alternativt får du veta vilka deras framtidsplaner för ledningen är.
Har du tur tänker de gräva ner den inom nåt år.
Att gräva ner högspänning kostar säkert 4-500:-/m, att skarva hängkabeln vidare blir betydligt billigare, men det blir en relativt hög "startkostnad" som ska läggas på priset. Den kostnaden är ju ungefär lika hög om man ska förlänga ledningen 100 m som om man ska dra den 1000 m.
När man söker bygglov så skall det kontrolleras att man inte bygger för nära t.ex. elledningar typ denna i tråden.Josth skrev:
När vi byggde för snart 15 år sedan så var det 6m i plan från närmaste ledning som gällde. Så en 10kV ledning som går över en tomt skapar en "gata" på ca 13m där man inte får bygga. Att sedan kommunen kan missa kontrollen är en annan sak, vi hade en bygglovsgodkänd 12m² stuga rakt under ledningen (fanns när vi köpte fastigheten)....... Vår ledningen är numera borttagen men den hade påverkat vår husplacering om vi hade placerat huset annorlunda än vi gjorde. Detta trots att de tidigare missat stugan som fortfarande är kvar.
Har dina barn hjälm och hockeyskydd inomhus också?Helios skrev:
av estetiska skäl? nej nej luftledningar är ju vackra!
lär barnen att den är farlig helt enkelt..
detta är 13kV och med den spänningen blir även fuktigt trä ledande: http://www.youtube.com/watch?v=LXLpL1Ai0bY&feature=related
lär barnen att den är farlig helt enkelt..
detta är 13kV och med den spänningen blir även fuktigt trä ledande: http://www.youtube.com/watch?v=LXLpL1Ai0bY&feature=related
Det var billigt. Gör jag en snabb kalkyl på jordkabel landsbygd (EBR P1) så får jag det till ca 50000 plus moms och då har jag inte räknat med rasering.Rebeckaf skrev:
Jag är rätt säker på att det där inte hade hänt här i sverige. Elbolagen har utrustning som ska förebygga sådana saker.electrocuted skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 955 inlägg
Ungefär så kan det hända i Sverige också. Det man ser är att skydden löser ut. Sedan provar utrustningen att slå på spänningen igen ett antal gånger innan man ger upp. "Säkrinarna" lagar så att säga sig själva några gånger med en stunds mellan rum. Förhoppningen är att trädet som kortsluter skall ha blåst ned helt eller brunnit upp, så att det kan fungera igen efter en stund.
precis, och på det viset funkar det i sverige med!hempularen skrev:Ungefär så kan det hända i Sverige också. Det man ser är att skydden löser ut. Sedan provar utrustningen att slå på spänningen igen ett antal gånger innan man ger upp. "Säkrinarna" lagar så att säga sig själva några gånger med en stunds mellan rum. Förhoppningen är att trädet som kortsluter skall ha blåst ned helt eller brunnit upp, så att det kan fungera igen efter en stund.
det som är annorlunda i sverige mot USA är att vi hat IT-nät på högspåänningen medan USA har TT nät. tradons nollpunkt är alltså inte direktjordad, utan går via en induktans till jord (iaf 10 och 20kV, de andra vet jag ej)
sen finns det jordfelsövervakning och om det flyter för mycket felström så löser skyddet ut, alltså som en jordfelsbrytare även på högspänningen, så i sverige skulle detta inte inträffa:
http://www.youtube.com/watch?v=WdekH0UnWXk&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=cXclbtVZV3U
Det kan mycket väl inträffa i Sverige. Det är inte alltid det blir en rejäl kortslutning så ledningen bryts bort direkt, utan det kan ta några sekunder innan det blir riktig kortis och ljusbåge så strömmen bryts. Var bara några veckor sedan jag fick nöjet att bevittna det senast! 
Filmklippet i electrocuteds exempel ger nästan inget jordfel (grenen ligger ju mellanfaserna), utan blir ju ett fel mellan faserna som till sist ger så stor felström att skydden löser...
Filmklippet i electrocuteds exempel ger nästan inget jordfel (grenen ligger ju mellanfaserna), utan blir ju ett fel mellan faserna som till sist ger så stor felström att skydden löser...
Redigerat:
har för mig att 130kv är direktjordat, så det var full kräm mellan trådarna och vattnet, och inga skydd förutom säkringarna löser ut, och dom kan ju vara på några hundra ampere, tillsammans med den spänningen blir det VÄLDIGT hög energi som frigörs!fabban skrev:
Klicka här för att svara