2 743 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Är detta ok
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Är det ok att göra enl följande.
Huvud centralen matar en uc med 5x2,5 16A kabel längden är ca 20 meter
Uc matar ett 3 fas utag med 5x2,5 13A ca 10 meter kabel
Nu är frågan kan man kan man mata ytterligare en uc med en kopplings dosa vid 3 fas utaget med Ekk light 5x1,5 med en kabel längd på ca 5 meter om den är fritt förlagd med undantag för ca 9 cm gips vägg eller måste man ha 5x2,5 där med.
Huvud centralen matar en uc med 5x2,5 16A kabel längden är ca 20 meter
Uc matar ett 3 fas utag med 5x2,5 13A ca 10 meter kabel
Nu är frågan kan man kan man mata ytterligare en uc med en kopplings dosa vid 3 fas utaget med Ekk light 5x1,5 med en kabel längd på ca 5 meter om den är fritt förlagd med undantag för ca 9 cm gips vägg eller måste man ha 5x2,5 där med.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jordfels brytare kommer självklart finnas i den nya uc:n som kommer mata en 15 meter lång FR-N1XV 5x2,5 med 10A:s avsäkring.
Känns som det är mycket kaka på kaka men det finns inga vetiga allternativ till att sätta upp en uc till.
Inte en sommar till med förlängnings sladdar till poolen och dammen.
Känns som det är mycket kaka på kaka men det finns inga vetiga allternativ till att sätta upp en uc till.
Inte en sommar till med förlängnings sladdar till poolen och dammen.
Utlösningsvillkoret är väl till för att kortis mellan fas och PEN inte skall ge farlig spänning i den skyddsjordade "apparaten"/"lyktstolpen"...(under mer än en viss kort tid..) ..elmont skrev:
Lokalt jordtag, liksom jordfelsbrytare kan fixa den saken..
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Om jag vänder på frågeställningen lite.
Uppfyller man utlösnings vilkoren under följande förutsättningar.
Från transformatorn ca 130 meter till elskåpet i gatan och därifrån 20 meter in till huset och därefter 45m 5x2,5 avsäkrat enl följande
0-20 meter 16A
20-30 meter 13A
30-45 meter 10A
För impendansen har jag inte en anning om men kablarna till elskåpet är grövre än vanligt för det är en snickeri fabrik kopplat på skåpet som har kraft abbonemang.
I övrigt är det bara ett hus till på det skåpet.
Uppfyller man utlösnings vilkoren under följande förutsättningar.
Från transformatorn ca 130 meter till elskåpet i gatan och därifrån 20 meter in till huset och därefter 45m 5x2,5 avsäkrat enl följande
0-20 meter 16A
20-30 meter 13A
30-45 meter 10A
För impendansen har jag inte en anning om men kablarna till elskåpet är grövre än vanligt för det är en snickeri fabrik kopplat på skåpet som har kraft abbonemang.
I övrigt är det bara ett hus till på det skåpet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Ja, utlösningsvillkoret uppfyller du med säkerhet (inklusive skydd vid kortslutning mellan L-N, och även med C16A dvärgar hela vägen) då man kan anta en låg förimpedans på några få hundra mΩ.
Spänningsfallet däremot hamnar på 3.6% i centralen längst bort vid 10 A last. Det är nog ok - det beror på vad du ska mata? Korta skarvsladdar till poolen? Hög effekt?
Då räknade jag på 45 m, men i ditt första inlägg låter det som totalt 35 m till den nya UC'n?
1.5 mm² huvudledning finns det inget förbud mot, men du skulle minska spänningsfallet till 3.3% med 2.5 mm².
Att koppla in en huvudledning på en gruppledning skulle jag däremot inte göra - det faller knappast in under god elsäkerhetsteknisk praxis. Du får också två JFBer i serie (en i UC1 som skyddar CEE-uttaget och en till i din nya UC2 som skyddar dessa uttag).
Så du behöver antingen dra en huvudledning från UC1 till UC2, eller skrota CEE-uttaget, skarva på en 2.5 mm² till UC1 och göra om denna grupp till en huvudledning (=koppla förbi JFBn i UC1).
Spänningsfallet däremot hamnar på 3.6% i centralen längst bort vid 10 A last. Det är nog ok - det beror på vad du ska mata? Korta skarvsladdar till poolen? Hög effekt?
Då räknade jag på 45 m, men i ditt första inlägg låter det som totalt 35 m till den nya UC'n?
Nej skulle jag påstå.Göran.W skrev:
1.5 mm² huvudledning finns det inget förbud mot, men du skulle minska spänningsfallet till 3.3% med 2.5 mm².
Att koppla in en huvudledning på en gruppledning skulle jag däremot inte göra - det faller knappast in under god elsäkerhetsteknisk praxis. Du får också två JFBer i serie (en i UC1 som skyddar CEE-uttaget och en till i din nya UC2 som skyddar dessa uttag).
Så du behöver antingen dra en huvudledning från UC1 till UC2, eller skrota CEE-uttaget, skarva på en 2.5 mm² till UC1 och göra om denna grupp till en huvudledning (=koppla förbi JFBn i UC1).
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det skulle vara möjligt att koppla cee uttaget på uc 2 men då måste jag säka upp till 16A där så säkringarna håller när man svetsar.
I dags läget är det precis en 13A porslins säkring håller, nja den går ibland.
Vet att det inte är helt korrekt att sätta en kopplings dosa på matningen till cee utaget men är det förbjudet.
Problemet jag stångas med är att det bara finns 6 säkringar i uc1 varav 1 är ledig och man får inte sätta 2 tåtar på en säkring.
Det enklaste är kanske att byta ut uc1 så man får fler säkringar där.
Det finns i dags läget ingen jordfels brytare i huset men det måste till en nu när man drar nytt i i synnerhet när det går ut i trädgården.
Det är totalt 45 meter kabel från hc sen blir det några få meter till det i trädgården.
Spänningsfallet spelar ingen roll till det jag ska ha.
I dags läget är det precis en 13A porslins säkring håller, nja den går ibland.
Vet att det inte är helt korrekt att sätta en kopplings dosa på matningen till cee utaget men är det förbjudet.
Problemet jag stångas med är att det bara finns 6 säkringar i uc1 varav 1 är ledig och man får inte sätta 2 tåtar på en säkring.
Det enklaste är kanske att byta ut uc1 så man får fler säkringar där.
Det finns i dags läget ingen jordfels brytare i huset men det måste till en nu när man drar nytt i i synnerhet när det går ut i trädgården.
Det är totalt 45 meter kabel från hc sen blir det några få meter till det i trädgården.
Spänningsfallet spelar ingen roll till det jag ska ha.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Förbud mot en kombinerad gruppledning och huvudledning tror jag inte finns - dom kan ju inte ge specifika förbud mot allt som faller utanför praxis.
Låter som att den bästa lösningen då är att mata CEE-uttaget från UC2, eller bygga ut UC1. Vilket som. Men med tanke på belastningen i CEE-uttaget vill man nog ha så korta ledningar som möjligt till det uttaget.
Flera 16 A säkringar i serie är inte fel. Det är vanligt att det ser ut så. Visst blir det lite lotteri vilken som löser, men det får man ta.
Låter som att den bästa lösningen då är att mata CEE-uttaget från UC2, eller bygga ut UC1. Vilket som. Men med tanke på belastningen i CEE-uttaget vill man nog ha så korta ledningar som möjligt till det uttaget.
Flera 16 A säkringar i serie är inte fel. Det är vanligt att det ser ut så. Visst blir det lite lotteri vilken som löser, men det får man ta.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Som läget ser ut i dag vill jag inte ha mer än 13A i uc1 för jag har inte kollat så det värkligen är 2,5kv mm hela vägen än.
Det har bott en elektriker här innan och det är mycket kaka på kaka.
La ner ett antal timmar på att rensa upp i källaren som sen slutade med att jag fick ta hit en elektriker när jag kände att det övergick mina kunskaper.
Elektrikern la ner 3 timmar till att resa ut i röran I slut ändan försvann hälften av alla kablarna i källaren och allt funkade fortfarande:O
Det känns som han tagit vad han har haft över när han kopplat så det blivit därefter med.
Jag tror den fa.. varit färg blind med för färgerna har varit blandade hej vilt.
Tex har det legat röd jord och röd fas i samma dosa och det känns lite så där.
Känns inget vidare att man ska behöva skruva ner och kolla allt när man ska göra något när en eletriker bott här innan.
Jag får börja med att skita i cee utaget så jag får ut ström där ute så inte slungan klipper kablen till dammen i år igen.
Det har bott en elektriker här innan och det är mycket kaka på kaka.
La ner ett antal timmar på att rensa upp i källaren som sen slutade med att jag fick ta hit en elektriker när jag kände att det övergick mina kunskaper.
Elektrikern la ner 3 timmar till att resa ut i röran I slut ändan försvann hälften av alla kablarna i källaren och allt funkade fortfarande:O
Det känns som han tagit vad han har haft över när han kopplat så det blivit därefter med.
Jag tror den fa.. varit färg blind med för färgerna har varit blandade hej vilt.
Tex har det legat röd jord och röd fas i samma dosa och det känns lite så där.
Känns inget vidare att man ska behöva skruva ner och kolla allt när man ska göra något när en eletriker bott här innan.
Jag får börja med att skita i cee utaget så jag får ut ström där ute så inte slungan klipper kablen till dammen i år igen.
Klicka här för att svara