Hur vet man om man har 230V eller 400V till sina element?

Ska köpa nya element, men vet inte vad jag ska köpa.
Det står ju inte någonstans på dom gamla om det är 230 lr 400.

Dom är fast installerade, från väggen kommer det 3 kablar, 1 svart, 1 brun och en jordad.
Huset är byggt 1976.

Av denna lilla info jag skrivit, är det någon som vet om det är 230V lr 400V jag har?

/Rikard

Nej den infon räcker inte. Man kan gissa att det är 400V och att det är en fas i varje kabel och inte fas och nolla. Det enklaste är att titta på hur det ser ut i proppskåpet med säkringarna för elvärmen och vad mätinstrumentet visar när man mäter på anslutningarna.

Mätinstrument är säkrast.

Svart + brun tyder på 400V, då har du troligtvis svart+vit på några andra ställen och brun + vit på några ställen.

Du kan i princip prova att ta ur en av de tre propparna i en grupp för värme i proppskåpet, då ska du få full fart på en tredjedel av de brutna elementen medan två tredjedelar ska fungera mer eller mindre dåligt... Det är dock ett rätt osäkert test.

Har du verkligen kollat överallt? Elementets spänning borde definitivt stå någonstans.

Det brukar finnas en märkskylt på antingen sidan vid termostaten eller på baksidan. Är det på baksidan så får man haka loss elradiatorn och böja fram den så att man kan kolla bakom.

Högst troligt 400V-radiatorer.

Ska du anlita en elektriker för montering? Tänk på att köpa kvalité då och inte något billigt skräp från Jula eller Biltema. Uppfästningen för billigare radiatorer är väldigt krångliga så det tar dubbelt så långt tid att montera jämfört med kvalitétsradiator = fler arbetstimmar för elektrikern ala 500 kr/tim.

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.