Med femledare för inkommande matning så är det väl lika bra att dela upp TN-C till TN-S i andra änden av den kabeln?

Om det är "slut" på plintar som rymmer 10mm2-ledare i andra änden så går det säkert att flytta plinten som nu sitter i plastkapslingen eller komplettera med nån slags förgreningsplint där.

yxis skrev:
Med femledare för inkommande matning så är det väl lika bra att dela upp TN-C till TN-S i andra änden av den kabeln?

Om det är "slut" på plintar som rymmer 10mm2-ledare i andra änden så går det säkert att flytta plinten som nu sitter i plastkapslingen eller komplettera med nån slags förgreningsplint där.
Det stämmer. Det borde man gjort. Enda anledningen jag kan tänka mig till att så inte är gjort är att matningen är skarvad med en TN-C ledning i en dosa. Övergången till TN-S skulle då ske i en dosa hur lämpligt det nu är. Spontant känns det väl ok, men jag har aldrig sett det förut...

Ja det är ju en anledning till att TN-S inte kan användas hela vägen.

Några specifika regler för hur en övergång från TN-C till TN-S tror jag inte finns, men experterna på Voltimum tycker att det bör göras i en elcentral, för i gamla föreskrifter var det ett krav.

Gränsen mellan kopplingsdosa och gruppcentral kan dock vara hårfin. En gruppcentral ska innehålla div elkopplare och säkringar för fördelningen, men om det inte behövs säkringar då? Man kanske man säga att det åtminstone måste finnas tydliga och rejäla plintar för skyddsjord/PEN/neutral plus faserna så som det brukar se ut i en central.

Jag var över och öppnade upp dosan där ledningen var skarvad och
det var nog i inte praktisk möjligt att göra en övergång i den. Dessutom gick
det ytterligare en TN-C ledning från dosa. Känns som det skulle bli en lite
oöverskådliganläggning att med en ledning TN-S och två TN-C i dosan.

Ja, jag anser nog att elektrikern gjorde rätt.

//Patrik

Jag ser inga problem i att återanvända gamla centraler,så länge dom är i bra skick och kompletta. Enda jag kan tänkas komplettera är om det fattas skruv lr möjligtvis nån porslinsring, annars kan det kvitta.
Har själv bytt ut en central hos en kund där det behövdes fler grupper + delad N/PE skena. Återanvände en gammal beg. central kunden hade själv, var som att packa upp den ur en kartong direkt från ASEAs hylla 1972, typ. Inga fel där.
Har även satt en återanvänd central hemma i garaget, och i grannens förrådslokal. Samma sak där, inga fel. Bara grejerna är OK o inte helt sönderskruvade så anser jag att det är som att montera en ny plastsak med dvärgar i.
Har också sett skräckexempel på gamla skitcentraler som kunder promt velat ha kvar p.g.a snålhet. Har antingen gått därifrån lr sagt nej tills kunden ändrat sig.

Jag bytte en gammal diazedcentral nyligen vars enda kvarvarande syfte var att skarva en huvudledning, dessutom från TN-C till TN-S. Efter bytet sjönk förimpedansen i den efterföljande centralen med ca 0.15 Ω !

Det måste ha kommit från förbindelsen mellan N- och PE-skenan, men kanske även från PEN-ledarens anslutning som var lite "ärgad". En ny frisk plint gjorde i alla fall susen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.