4 537 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Byta eluttag
Sida 1 av 2
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hej!
Vi har nyss köpt ett litet hus från 78. Jag har sett att tre av eluttagen (de vanliga två hålen nere vid golvet) har gått sönder, alltså själva plasten runtomkring och jag vill inte att småpojkarna där hemma ska göra sig illa och vill byta dem innan vi flyttar in.
Dessa är ojordade uttag. men hur gör jag för att byta dem? får jag byta själv?
Jag tittade på Julas eluttag och de kostar cirka 90 kr, men då får man "dosan" bakom plasthöljet med också vilket jag inte behöver byta, eller byter man den när man ändå håller på?
Jag kanske ska ringa en elektricker :S
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Vi har nyss köpt ett litet hus från 78. Jag har sett att tre av eluttagen (de vanliga två hålen nere vid golvet) har gått sönder, alltså själva plasten runtomkring och jag vill inte att småpojkarna där hemma ska göra sig illa och vill byta dem innan vi flyttar in.
Dessa är ojordade uttag. men hur gör jag för att byta dem? får jag byta själv?
Jag tittade på Julas eluttag och de kostar cirka 90 kr, men då får man "dosan" bakom plasthöljet med också vilket jag inte behöver byta, eller byter man den när man ändå håller på?
Jag kanske ska ringa en elektricker :S
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Och det måste vara ett ojordat uttag som ersätter det gamla trasiga ojordade.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 706 inlägg
köp en ojordad kontakt.
stäng av strömmen till uttaget/gruppen, MÄT på uttaget.
skruva loss locket och ta en bild på hur kablarna sitter
skruva loss kontakten och dra ut en så kablarna blir åtkomliga (dra inte för kung o fosterland så kablarna går av)
ta loss en kabel i taget och montera på nya uttaget (se till att kablarna sitter fast ordentligt, dra lite i den så du är säker)
montera tillbaka uttaget och locket
känn på locket (ryck/jucka lite på det så det sitter fast och inte riskerar att lossna)
slå på strömmen och mät igen att du har ström i uttaget.
viktigaste är att bryta matningen innan du börjar skruva (locket går att ta loss om du inte pillar på strömledande delar) för att ha hängsle och livrem
stäng av strömmen till uttaget/gruppen, MÄT på uttaget.
skruva loss locket och ta en bild på hur kablarna sitter
skruva loss kontakten och dra ut en så kablarna blir åtkomliga (dra inte för kung o fosterland så kablarna går av)
ta loss en kabel i taget och montera på nya uttaget (se till att kablarna sitter fast ordentligt, dra lite i den så du är säker)
montera tillbaka uttaget och locket
känn på locket (ryck/jucka lite på det så det sitter fast och inte riskerar att lossna)
slå på strömmen och mät igen att du har ström i uttaget.
viktigaste är att bryta matningen innan du börjar skruva (locket går att ta loss om du inte pillar på strömledande delar) för att ha hängsle och livrem
Hej alla!
Tack för era svar!
Jag ska titta på det och om jag inte tror att jag klarar det kontaktar jag en som kan.
Tack för era svar!
Jag ska titta på det och om jag inte tror att jag klarar det kontaktar jag en som kan.
Jag är inte elektriker, men jag brukar lägga lite möda på att få till infästningen av ledarna. Vid dålig kontakt och stor last borde det kunna bli värmeutveckling och brandfara. Så skala lagom, tvinna koppartrådarna rätt hårt, se till att få ledaren väl på plats under skruven, se till att inga trådar sticker ut, dra åt skruven hårt, dra till rejält i ledaren för att se att den verkligen sitter.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 706 inlägg
precis. dålig kontakt skapar risk för uppvärmning och brand.
så skruva fast ledarna ordentligt o ryck i dem för att se att de sitter
så skruva fast ledarna ordentligt o ryck i dem för att se att de sitter
Ett tips kan kanske vara att byta alla uttagen (där barnen kommer att vara) om de gamla inte är petskyddade.
Med barn inblandat kan det kanske vara värt att köpa ett lite dyrare märkesfabrikat - förhoppningsvis är de lite stryktåligare?
Med barn inblandat kan det kanske vara värt att köpa ett lite dyrare märkesfabrikat - förhoppningsvis är de lite stryktåligare?
Spännande!sajjen skrev:
Kollade runt lite och i elsäkerhetsverkets broschyr och flera av tillverkarnas anvisningar står det att man ska tvinna.
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Elsakerhetspocket.pdf
Gör man inte det tycker jag kardelrena kryper undan när man drar åt. Men drar man skruven stenhårt är det kanske säkrast att låta bli.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 993 inlägg
Tja, vi har haft synpunkter på Elsäkerhetsverkets råd tidigare 
Tvinna eller inte har inte så stor betydelse om det handlar om lampsladd eller FK till uttag. Det har betydligt större betydelse vid anslutning av en mångtrådig (flexibel) kabel till en större maskin. Där krävs i praktiken ändhylsor och otvinnade kardeler.
Med tvinnade kardeler så att dom ligger över varandra finns det risk för kardelbrott. Enligt experterna på Voltimum är det ganska vanligt: Det kostar pengar att läsa denna länk
- plinten felaktig för denna typ av kabel (t.ex en för tunn skruv som inte fyller ut hela anslutningshålet - ändhylsor kan vara lösningen här)
- eller så är inte plinten avsedd för det (under en "platt" plint typ hissklämma ska kardelerna flyta ut, dvs de får absolut inte tvinnas!).
Sedan ska man aldrig dra åt skruven med allt man har för det är då som kardelerna skadas. 0.5-2 Nm ska det i regel vara. Dra åt så pass att ledaren sitter ordentligt fast, inte mer.
Tvinna eller inte har inte så stor betydelse om det handlar om lampsladd eller FK till uttag. Det har betydligt större betydelse vid anslutning av en mångtrådig (flexibel) kabel till en större maskin. Där krävs i praktiken ändhylsor och otvinnade kardeler.
Med tvinnade kardeler så att dom ligger över varandra finns det risk för kardelbrott. Enligt experterna på Voltimum är det ganska vanligt: Det kostar pengar att läsa denna länk
Problemet utan ändhylsor är att om man tvinnar ledarna före anslutning under skruvbleck är det ganska vanligt med kardelbrott p.g.a. att ledarna korsar varandra vilket leder till en dålig anslutning med ibland varmgång eller driftstörning i styrkrets som följd av areareduktion p.g.a. färre ledare "i drift". Många med den erfarenheten förordar ändhylsa. Jag vet att tyskar och italienare bl.a. regelmässigt anser att ändhylsa måste användas för att undvika detta problem. Men..... det förutsätter att man INTE tvinnar ledaren före pressningen i hylsan annars har man samma problem i alla fall!
Enligt standarden är det resultatet av hur anslutningen utförs som skall vara tillförlitlig inte att sepcifikt ändhylsa skall användas. Många tyskar och italienare (har inget emot dessa men har haft och har mycket med dessa att göra) brukar använda hylsorna så att de vid överkoppling på apparat pressar dubbla ledare i samma stift vilket INTE medför enkelhet vid underhåll om man måste maska upp kretsar vid felsökning genom losskoppling från apparat. Inom vissa industrier tillåter man inte dubbla ledare i samma hylsa av den anledningen.
Hur som helst vill jag påstå att det sällan finns anledning till att tvinna kardelerna. Har man problem med att dom annars "flyter ut" så är antingen Enligt standarden är det resultatet av hur anslutningen utförs som skall vara tillförlitlig inte att sepcifikt ändhylsa skall användas. Många tyskar och italienare (har inget emot dessa men har haft och har mycket med dessa att göra) brukar använda hylsorna så att de vid överkoppling på apparat pressar dubbla ledare i samma stift vilket INTE medför enkelhet vid underhåll om man måste maska upp kretsar vid felsökning genom losskoppling från apparat. Inom vissa industrier tillåter man inte dubbla ledare i samma hylsa av den anledningen.
- plinten felaktig för denna typ av kabel (t.ex en för tunn skruv som inte fyller ut hela anslutningshålet - ändhylsor kan vara lösningen här)
- eller så är inte plinten avsedd för det (under en "platt" plint typ hissklämma ska kardelerna flyta ut, dvs de får absolut inte tvinnas!).
Sedan ska man aldrig dra åt skruven med allt man har för det är då som kardelerna skadas. 0.5-2 Nm ska det i regel vara. Dra åt så pass att ledaren sitter ordentligt fast, inte mer.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Bo, använder man t.ex. 1 mm2 RK i ett apparatskåp så tvinnar man gärna för att annars är det problem att få in på plintar utan att några kardeler viker åt sidan.
Tycker inte alls att det måste vara fel på plintarna för att man känner att det går mycket lättare om man tvinnar lite.
//Patrik
Tycker inte alls att det måste vara fel på plintarna för att man känner att det går mycket lättare om man tvinnar lite.
//Patrik
Jag hjälpte brorsan att göra 15 vanliga skarvsladdar. Jordstiftet i hanen och honan hade bara en skruv som ledaren skall klämmas under och hade jag inte tvinnat där så hade nog bara 1/2 -1/3 hamnat under skruven resten gled åt sidan brevid skruven. Samma med hanen där hamnade också bara 1/3 under skruven resten åkte ut på sidorna i röret/stiftet. Det här var kvalitets grejer...
Gjorde jag fel som tvinnade?
Ändhylsor, vad avser ni då? Behövs speciell tång?
Gjorde jag fel som tvinnade?
Ändhylsor, vad avser ni då? Behövs speciell tång?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 993 inlägg
För 1 mm2 RK i ett apparatskåp handlar det om små strömmar antar jag? Då spelar det inte så stor roll, men annars antar jag att den korrekta metoden är ändhylsor d^_^b
Jag tror att vi överhuvudtaget inte ska överdriva riskerna med kardelbrott även om experterna säger att det är "vanligt".
Ja, den typen av naken skruvskalle utan mothåll på sidorna borde förbjudas :@, speciellt i stickkontakter etc som lekmän får byta. Jag har tidigare tvinnat kardelerna i dessa fall och lagt den som ett U runt skruven men aldrig blivit nöjd med resultatet... Återigen, en lösning här kan vara en ringkabelsko om det får plats, alternativt slänga denna kontakt och köpa en annan.
En presstång för ändhylsor finns i en mängd varianter hos t.ex Elfa. 80-579-21 är den billigaste och duger nog i de flesta fall.

Jag tror att vi överhuvudtaget inte ska överdriva riskerna med kardelbrott även om experterna säger att det är "vanligt".
Ja, den typen av naken skruvskalle utan mothåll på sidorna borde förbjudas :@, speciellt i stickkontakter etc som lekmän får byta. Jag har tidigare tvinnat kardelerna i dessa fall och lagt den som ett U runt skruven men aldrig blivit nöjd med resultatet... Återigen, en lösning här kan vara en ringkabelsko om det får plats, alternativt slänga denna kontakt och köpa en annan.
En presstång för ändhylsor finns i en mängd varianter hos t.ex Elfa. 80-579-21 är den billigaste och duger nog i de flesta fall.