El
mrfrenzy: Det här är det närmsta jag kunde hitta fast med Schuko: http://www.svepro.se/06_view_sladdstall.asp?view=5&detail=1096&subcatid=35 Om jag verkligen behövde ha med eurokontakt så skulle jag fråga Powermec
Soltorp40: Enkelt svar på enkel fråga: NEJ Du skall inte hämta "nolla" från en annan grupp. Motivering: "Formalia" - ledningar som "delat på sig" och går olika väg ut från en elcentral skall aldrig mer mötas. Detta är utlärd metod, alla som jobbar med el väntar sig att det är på det viset. Det skulle faktiskt kunna utgöra en fara vid elarbeten att göra annorlunda - en elektriker som någon
JOW: Vad är diskussionen, alla säger olika analogier och är överens... ;)
Enk Projektet: Det kan ev sitta automatik i kabelskåpet du gick förbi som gör att det låter i det....
yxis: P.S. en router med WRT och USB-port eller en NSLU2 + IR-interface lär i sig kosta som att ha värmen på rätt många veckor...
yxis: Om du ändå ska byta till en brytare så är det väl kanske dessutom lika bra att sätta dit en med två knappar? Vit på "L" och de två röda på de två olika "pil ut" på en dubbelbrytare, så kan du tända/släcka respektive lampa med varsin knapp.
yxis: [citat] Trevligt att det löste sig! Om det varit en sjuarmad så hade phasen lyst på lampa 1-5 men inte 6-7 om du mätt på utsidan. På en femarmad hade det dock verkat som om alla lyst. För att unvika att luras av detta fel på "sista lampan" så kan man vända stickproppen. På en femarmad hade det då lyst på lampa 5 men inte 1-4, på en sjuarmad hade phasen lyst på lampa 5-7 men inte
yxis: Vad gäller att prova med dimmers som tål låg last så finns fulvarianten att dimma både en vanlig glödlampa (stark nog att fungera ensam med dimmern) och det man vill provköra. Om det funkar så kan man troligen räkna med att en dimmer som klarar riktigt låga laster kommer fungera med vad man nu vill dimma.
yxis: Jag tror det beror på att det verkar vara en rätt så svensk/nordisk grej att ha dubbla vägguttag. De uttag jag sett södereröver har alltid varit enkla. Det syns också att Lidls koncernledning trodde sig veta allt när de försökte sälja 6-pack-paket med strömbrytare respektive uttag i nån snygg design. Uttagen som var envägs låg länge på deras hyllor...
tjaboo: [citat] :rolleyes: under min lägenhet finns bara tomma oanvända ouppvärmda källarlokaler, pannrummen tömdes för 7år sen och oljeeldningen försvann långt innan dess däremot har jag mycket elprodukter igång i min lägenhet och isoleringen är god. När fjärrvärmen nyligen stängdes av under 20timmar sjönk temperaturen i mitt vardagsrum med mindre än 2grader. [citat] Vad vet du om de?
prototypen: I produktbeskrivningen står det transformator. Om det är en treklang så kanske det sitter en krets som heter SAB 0600. gammal som gatan men helt OK ljud. Protte
yxis: [citat] En extremt krystad men antagligen korrekt användning vore att montera dem på en skiva som är "utvändig" åt båda hållen. Krystat var ordet sa bull.
Pongu: Ah, bra. Då förstår jag hur du menade!
Göran.W: Eller kanske en solcells driven sådan http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Belysning-och-dekoration/Rorelseaktiverad-solcellslampa-141205/
mrfrenzy: Skippa oljan och köp ett konvektorelement med (avstängningsbar) fläkt för mindre pengar istället. Oljan gör bara att det tar längre tid att få värme. Numera när det finns elektriska termostater finns ingen anledning att bygga in stor termisk massa i radiatorn.
Pongu: Fast mät ändå! Eller fotografera hur det är kopplat innan du tar bort det gamla och gör EXAKT likadant. Jag hade två bruna och en svart till ett element och 400v mellan alla ledare inkl mellan de bruna...
Mikael_L: [citat] E-nummer 1459902 För kabel Ø mm 8 - 14 Skruvplint 5x(1,5-2,5mm²) Bra ide, men det är risk att den vare sig säkrar manteln på kabeln till ljusslangen eller tar tillräckligt bra i skruvplinten. Givetvis beroende på den kabelns dimensioner, men 1mm2 läste jag väl tidigare. Jag har inget bättre tips än det elmont gav, montera ett (3) uttag. En dosa med dragavlastning går nog inte
yxis: Jag får nog leta reda på den där adaptern, var den nu kan ligga, och titta hur det ser ut i perliexkontakten.
yxis: Den är säkert blå för att man inte ska ta fel och blanda ihop med det röda trefasuttaget för elbil-laddning... :wow::x
yxis: [citat] Hej ÖoB's portabla oljefyllda radiatorer på valbart 500/1000W de sålde för typ 299:-/st... Jag har ett par sådana. De värmer när man kopplar in ström till dem, och värmen är så mjuk som den blir med oljefyllda element. Det är det positiva jag kan säga om dem. "Termostaten" ställer bara hur varmt elementet ska vara, inte hur varmt rummet ska vara, trots att den sitter en bit
yxis: Vad sägs om att ta en administrativ avgift kopplad till hur mycket jobb det är? Ge varje kund en blankett att fylla i de grejer som behövs, och längst ner en ja/nej-kryssruta "jag är beredd att betala en administrativ avgift ifall ansökan inte godkänns hos skattevereket på första försöket, t.ex. på grund av fel ifylld blankett, förbrukad ROT-pott" o.s.v.?
Rrrrr: Jag har inspekterat mina svarta Elko Plus och där finns inte det minsta tecken på färgsläpp. Och då har de suttit 1,5år i en vild fyraårings rum. Du har nog fått nåt "måndagsexemplar". Om du inte köpt någon andrasortering eller likande på CO/Jula
Bo.Siltberg: Ska du inte ha några uttag i rummet, eller finns det redan? Normalt ska det numera sitta ett envägsuttag under strömbrytaren också.
yxis: Drossel är väl egentligen mest bara ett annat namn på spole. En spole har generellt en lindning, medan en transformator oftast har minst två lindningar. För att röra till det så kan en transformator också ha en linding, kallas spartransformator, men då har den minst tre uttag från samma lindning. Klart som korvspad? ;)
yxis: Okej, det här är inte riktigt vad du vill veta eftersom det gäller luft-luft-värmepump, men ändå: Jag har en gammal kombipanna som det eldats olja i, och som har elpatron, till vattenburen värme och varmvatten. Enstaka gånger har jag eldat med ved i pannan. Jag installerade en billig luft-luft-värmepump som kostade 5k på Ö&B i slutet på januari 2010. Jag har ingen jättebra statistik
KnockOnWood: Jag får inte posta på sporthojsforumet, annars hade jag självklart (liksom alla ni andra) rekommenderat Nyteknik att antingen ringa en elektriker eller ringa 0771-87 00 87 Rys!
hempularen: Det kan omöjligen ha varit kopplat på det vis du ritar, jordfelsbrytarna skulle ofelbart ha löst ut. Det finns ett antal väldigt obehagliga fel man kan ställa till med om man kopplar fel med en jordferlsbrytare, så jag råder dig också att låta bli. Ta dit någon som kan.