Vår inkommande el är från 1956. Kabeln går in i en dosa i huset och sen in i centralen. Med jämna mellanrum så börjar det läcka olja/tjära ur dosan som jag sen utifrån försöker att täta med silikon eller liknande packningsmassa. Detta brukar hålla nåt halvår, sen börjar det läcka igen. Jag tänkte nu göra en lösning som skall hålla "för evigt". Öppna dosan och lägga packningsmassa eller packning i locket. Frågan är vad jag skall välja. Finns det nåt bra tips på nåt hållbart? Vill inte att oljan skall lösa upp materialet.

En annan fråga är om det finns nån risk med att oljan tar slut? Den funkar väl som nån sorts isolering eller vad är främsta uppgiften?

Har nu i december sett att "någon", troligen nätägaren, har markerat upp i gräsmattan och i vår nylagda gång efter omdränering, vart vår inkommande el kommer in. Det kan hända att de vill dra om elen, vore faktiskt bra.

Jag hade börjat med att kontrollera ifall nätägaren planerar att byta servisen, isåfall kan du ställa till med en hel del extrajobb ifall du försöker täta i kopplingsdosan med någonting som är allt för "permanent"

Ja, jag ringde precis Göteborg Energi. De hade inget registrerat, men eftersom de varit på plats och mätt så är kanske nåt är på gång. De skall gräva vidare i sina loggar och kontakta mig.

Jag tänkte inte göra det mer permanent än att det skall gå att öppna locket vid behov, men jag vet inte om en papp-packning eller vanlig packningsmassa håller. Silikon duger inte, men det blir väl lite dåligt om man tätar på utsidan av en skarv.

Ifall det går att sätta en packning så gör det, det går att köpa packningsmaterial på t.ex. Biltema eller Mekonomen som man själv klipper till i rätt storlek.

Förklara vad du tänker använda packningen till så får du rätt sort, du ska självklart ha en oljebeständig, men också en som inte är för hård ifall locket är i plast, är locket i metall och har skruvar i alla hörn så kan du ha en hårdare packning.

Det finns även packning-på-burk i lite olika sorter, en del plast-baserade och en del silikon-baserade, det står på burkarna vad man kan använda dom till och ifall dom är oljebeständiga eller inte.

Jag tänkte på oljans beskaffning. Är den likvärdig "vanlig" motorolja eller mer aggressiv? Den innehåller väl även PCB om den är så gammal? Jag provar nog nån vanlig oljebeständig packningsmassa. Dosan är i metall och det blir nog för tjockt med nåt annat än packningsmassa tror jag. Locket sitter på gångjärn.

Loctite har en produkt som bland annat säljs hos Mekonomen, den fungerar säkert bra, om inte annat så kan det kanske vara värt 69:- att testa :)

Packningsklister / Lim/tätning
Artikelnr: 41-LO16765
Artikel: Tätningsmedel
Beskrivning: Loctite 5922
Fabrikat: Tub 60 ml
Fabrikat: Loctite
Info: Trögflytande. För alla typer av packningar. Beständig mot oljor, bensin och glykol mm. Tål värme, kyla, tryck och vibrationer.
Info: Loctite
Pris: 69.00 kr

mikaelbe skrev:
Jag tänkte på oljans beskaffning. Är den likvärdig "vanlig" motorolja eller mer aggressiv? Den innehåller väl även PCB om den är så gammal? Jag provar nog nån vanlig oljebeständig packningsmassa. Dosan är i metall och det blir nog för tjockt med nåt annat än packningsmassa tror jag. Locket sitter på gångjärn.
Den innehåller säkert pcb, men vad det gör för skillnad när man ska täta vet jag faktiskt inte.

Var noga med att rengöra anliggningsytorna när du lägger på packningsmassa.

Det har säkert ingen betydelse att det är PCB för att få det tätt, men det är väl inte helt trevligt att handskas med och då är det även bra att få det tätt :).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.