Jadå, om den orkar den belastning som saftblandaren ger. Läs spec på "likriktaren" och kolla glödlampan (och lägg på några få watt för motorn), som sagt i #6 ;)

Nja en "likriktare" av typen "batteriladdare" ger ju mer än12V...(Stor risk för det), i bästa fall ger den 12V effektivvärde vid belastning, men ofta är det mer... Ett PC agg ger exakt 12V stabbad fin likspänning....men för en saftblandare spelar det säkert mindre roll.....

"saftblandare" sitter oftast på fordon. Fordon brukar oftast ha blybatterier och generator för laddning och laddningen brukar ge runt 14 volt. Så ett Pc agg på 12 V ger ju glödljus.

Döm inte ut batteriladdare utan låt Glufsglufs mäta vad det blev för spänning med last.

Protte

Det är inte någon batteriladdare utan en likriktare för fast installation i tex normcentral på skena. Jag måste dock kolla vad den krämar ut så belastningen funkar. Själva saftblandaren fixar ju både 12 och 24 volt.

prototypen skrev:
"saftblandare" sitter oftast på fordon. Fordon brukar oftast ha blybatterier och generator för laddning och laddningen brukar ge runt 14 volt. Så ett Pc agg på 12 V ger ju glödljus.

Döm inte ut batteriladdare utan låt Glufsglufs mäta vad det blev för spänning med last.

Protte
Jodå, Glufsen får göra vad han vill....

Kuriosa om batteriladdare förresten: Moderna elektroniska dito är så über-smarta att de inte går att ladda helt urladdade ackar med dem q(;^;)p, Så man är tvungen att förutom den lilla smarta elektroniska klumpen, även ha med sig en gammaldags dum ren trafo-likriktare.....:x

Gamla trafoladdare kan tycka illa om totalt urladdade batterier...

I kategorin "värsta elkopplingen" har jag en ful-kabel som seriekopplar två batteriladdares 230V-sida, så att de försöker ge ca 6V in på ett helt urladdat 12V-batteri, det brukar vara bra att börja med eftersom annars står bimetall-överhettningsskyddet och slår av-på-av-på-av-på hela tiden...

yxis skrev:
Gamla trafoladdare kan tycka illa om totalt urladdade batterier...

I kategorin "värsta elkopplingen" har jag en ful-kabel som seriekopplar två batteriladdares 230V-sida, så att de försöker ge ca 6V in på ett helt urladdat 12V-batteri, det brukar vara bra att börja med eftersom annars står bimetall-överhettningsskyddet och slår av-på-av-på-av-på hela tiden...
Må vara att de tycker "illa" om att "ladda från noll", men de startar iallafall.. och det där med att "bimetall-säkringen" i dessa slår till/från är ju bättre än att de inte startar alls när man står där med ett tomt batteri i bilen....(Lite kraftfullare äldre laddare har dock sällan ngt problem...)

Ja, sant, absolut bättre än inget alls, men det är nog inte så bra att köra överhettningsskyddet som laddregulator, då är nog min fulkabel bättre :)

Det vore bra om jag kunde hitta nån slags "trevägsgrenkopplingsplint" som faktiskt är avsedd för kabelmontage, helst IP44 eller vad man nu bör ha för utomhuskablar...

(Apropå det kan man ju undra hur det är tänkt när det knappast är IP44 på batteriladdarna, räknar man med lägre krav på IP-klass under en uppfälld motorhuv eller sitter nån skrivbordsparagrafryttare och tycker att man ska ta in batteriet eller hela bilen i torrt utrymme? )

Bilbatteriladdare funkar fint att driva 12V-stuff med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.