6 392 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Belysning till glashyllplan i bokhyllan?
Kluven om jag skulle välja inredning eller el kategorin men finns nog fler belysningsnördar här. 
Har köpt Ikea Billy bokhyllor. Glashyllor. Ska ha som vitrinskåp.
Vad för slags belysning ska man kika på om man vill ha diskret men snygg belysning. Idag finns ju så många fiffiga led-lösningar osv så något käckt borde ju finnas istället för klumpiga spottar uppe.
Skulle vilja ha något som gör så skivan lyser, inte att det lyser på skivan... KAnske inbillat mig att sådant finns dock.
Har köpt Ikea Billy bokhyllor. Glashyllor. Ska ha som vitrinskåp.
Vad för slags belysning ska man kika på om man vill ha diskret men snygg belysning. Idag finns ju så många fiffiga led-lösningar osv så något käckt borde ju finnas istället för klumpiga spottar uppe.
Skulle vilja ha något som gör så skivan lyser, inte att det lyser på skivan... KAnske inbillat mig att sådant finns dock.
Sen finns det ju ett belysningsforum också:
http://www.byggahus.se/forum/belysning/
Jag vet inte om du tycker det förvirrar än mer, eller förenklar.
Belysning i vitrinskåpen börjar väl bli rätt ute nu?
Mest lite kitschigt, typ.
Vill du få kanten på glashyllplanen att lysa måste den slipas till en matt yta, för att det ska bli något vettigt resultat.
IKEA-hyllplanen är nog av härdat glas, kanske inte går att slipa utan att dom "exploderar".
http://www.byggahus.se/forum/belysning/
Jag vet inte om du tycker det förvirrar än mer, eller förenklar.
Belysning i vitrinskåpen börjar väl bli rätt ute nu?
Mest lite kitschigt, typ.
Vill du få kanten på glashyllplanen att lysa måste den slipas till en matt yta, för att det ska bli något vettigt resultat.
IKEA-hyllplanen är nog av härdat glas, kanske inte går att slipa utan att dom "exploderar".
Oj, någon moderator får gärna hjälp mig att flytta frågan till belysningsdelen. 
Även om det är ute så vill jag gärna ha det, i diskret utformning så behöver man ju inte ha den tänd när man får hem mode-nissar på besök.
Kanske går att blästra kanten, borde ju inte vara så stor belastning, eller?
Fast var bra att veta att det krävde matt yta dock.
Även om det är ute så vill jag gärna ha det, i diskret utformning så behöver man ju inte ha den tänd när man får hem mode-nissar på besök.
Kanske går att blästra kanten, borde ju inte vara så stor belastning, eller?
Fast var bra att veta att det krävde matt yta dock.
En tanke jag hade var att underdelen av bokhyllorna skulle förvara alkoholflaskorna.
Glasdörrarna skulle få svart tonfilm, och sätter jag då belysning baktill så skulle man bara se skuggor av flaskor.
Som en kompromiss, gömma spriten, men samtidigt kunna skryta om den på diskret vis när alkisar kommer på besök.
- och då är det ju annan beslyning som gäller. En som sitter mot baksidan riktad mot dörrarna.... Då finns det ju led-remsor.. fast vilka ska man kolla på?
Glasdörrarna skulle få svart tonfilm, och sätter jag då belysning baktill så skulle man bara se skuggor av flaskor.
Som en kompromiss, gömma spriten, men samtidigt kunna skryta om den på diskret vis när alkisar kommer på besök.
- och då är det ju annan beslyning som gäller. En som sitter mot baksidan riktad mot dörrarna.... Då finns det ju led-remsor.. fast vilka ska man kolla på?
Eller varför inte underbelysta flaskor...,en "matris" av små nedsänkta l.e.d-ljuskällor i hyllplanet och flaskorna ovanpå....Yrrol skrev:En tanke jag hade var att underdelen av bokhyllorna skulle förvara alkoholflaskorna.
Nja, fast, utgångspunkten var ju svarttonade glasdörrar där skuggorna skulle synas när lusten faller in.
Har lite svårt att tänka mig in hur underbelyst skulle seut. Kanske lättgooglat?.
Överdelen av skåpen ska vara mer finprylar som porslinsfigurer och annan bröte.
Har lite svårt att tänka mig in hur underbelyst skulle seut. Kanske lättgooglat?.
Överdelen av skåpen ska vara mer finprylar som porslinsfigurer och annan bröte.
underbelyst: Bara små L.e.d.armaturer som manborrar/fräser in i hyllplanet. (halogen är att ta i för mkt , i dagsläget finns ju rätt saftiga leds...) ställ flaskan över, går att utveckla mer: En liten mikrocontroller som kan lysa upp valfri flaska eller flaskkombination:
- På ett litet tangentbord, eller PC/PAD-dator ,knappar man tex in önskad drink, och rätt flaskor lyser upp !! cool...
- På ett litet tangentbord, eller PC/PAD-dator ,knappar man tex in önskad drink, och rätt flaskor lyser upp !! cool...
Klicka här för att svara