5 464 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Lägga elen i golvet eller i väggen?
Sida 1 av 2
Medlem
· Gävleborg
· 153 inlägg
Hejsan!
För en rätt så livlig diskussion med svärfar min om vart vi ska förlägga elen när vi väl ska lägga den. Han påstår att vi ska lägga det under åsarna mot betongen i VP-rör, medans jag vill förlägga alla snyggt och prydligt i väggarn där man vet vart allt ligger.
Vad anser ni? Jag ser en större risk att förlägga det under åsarna direkt mot betongen.
Hälsningar
Lantbrukarparet
För en rätt så livlig diskussion med svärfar min om vart vi ska förlägga elen när vi väl ska lägga den. Han påstår att vi ska lägga det under åsarna mot betongen i VP-rör, medans jag vill förlägga alla snyggt och prydligt i väggarn där man vet vart allt ligger.
Vad anser ni? Jag ser en större risk att förlägga det under åsarna direkt mot betongen.
Hälsningar
Lantbrukarparet
Normalt i en nyisnatallation så drar man i taket, fördelar sen ut det i takdosor eller i kopplingsdosor i väggarna och sen ner från tak/dosa till uttag och brytare. Man vill inte ha mer än nödvändigt i väggarna då man brukar sätta upp saker på dom, dvs borra och spika, även om man vet var rören är. Om man inte kan gå i tak så hade jag nyttjat golvet så mycket som möjligt, alltså, jag undviker för mycket dragningar fram och tillbaka i väggarna. Rent tekniskt spelar det ju ingen roll om rören ligger i isolering om dom är mot yttervägg, betongplatta eller i tak respektive innerväggar. Man gör det som är enklast och mest praktiskt för att ha koll på grejerna.
I detta fall så skulle jag om jag hade val som elektriker gå på din svärfars lösning.....tyvär
I detta fall så skulle jag om jag hade val som elektriker gå på din svärfars lösning.....tyvär
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
NACKdelen med att förlägga mycket i tak får ju den som installerar ta. Betydligt bekvämare att dra i vägg 
Jag vill inte göra dig ledsen men tyvärr har du inte helt rätt. Att dra ledningar i taket när "glesen" är på plats och innan skivorna är satta innebär att man knappt behöver borra några hål, det är bara att dra. I väggarna är det många reglar, blir det en massa borrande för att gå i sidled. Inte minst när man ska ut med kanske 20 slangar.
Jag tror att det står i nån standard gällande elinstallation att man i vägg skall dra antingen horisontellt eller vertikalt, medan i tak får du dra hur du vill.
Men jag skulle tro att det är en rekommendation.
Och som elmont skriver så är det smidigt att dra i tak, men det kanske inte är ett alternativ för er.
Har ni betongplatta som ni ska lägga träbjälklag på?
Men jag skulle tro att det är en rekommendation.
Och som elmont skriver så är det smidigt att dra i tak, men det kanske inte är ett alternativ för er.
Har ni betongplatta som ni ska lägga träbjälklag på?
Medlem
· Gävleborg
· 153 inlägg
I köket är det gjutet valv för källaren, men jag glömde helt bort att kunna dra i taken. Så ofantligt mycket smidigare...
Ska skapa en projekttråd där bilder kommer finnas!
Ska skapa en projekttråd där bilder kommer finnas!
Fast är det många "respektive ställe" så blir det knöligt många rör till takdosan och knöligt många ledare att koppla ihop där, så då är det bättre att t.ex. sy ihop några VU efter varandra.JOW skrev:
Det viktigaste är att man INNAN man börjar dra rör och sätter dosor VET i detalj hur man ska sy ihop det hela på slutet. Lägger man rör utan att ha allt klart för sig brukar det knöla till sig på slutet. Så gör en "skiss" där allt finns med.
Jo, självklart.. respektive vägg alternativ respektive typ att anslutning på respektive vägg.Mikael_L skrev:
Så lite borrande genom reglar blir det ju alltid.
Men hellre det än att borra allt genom reglarna.
Medlem
· Gävleborg
· 153 inlägg
Sant det... Därför jag sitter med Sweet Home 3D och gör skisser över rummen.elmont skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg