Bytte strömbrytaren till taklampan i ett rum och nu när jag slår på taklampan så dör ett kontaktuttag utanför rummet.
Det går 3 kablar till brytaren och jag kopplade det likadant som det var innan.

Idéer?

Går det en svart och en blå tråd i ett rör neråt från dosan? Den svarta, ligger den under samma skruv som den svarta som kommer ovanifrån eller ligger den på en annan skruv? En utgång.

F.ö. "kontaktuttag" var faktiskt en ny benämning som jag aldrig hört. Man har ju hört en del olika, kontakt brukar vara det vanligaste.
Givetvis är det omöjligt att veta de korrekta benämningarna, man föds ju inte direkt med kunskapen, men då kan du ju få tillfället att lära dig dom nu.
Kontaktuttag = vägguttag, uttag.
Strömbrytare skrev du helt rätt på. Kan även kallas strömställare och brytare. :)

//Patrik

Jag tror inte på att du kopplade likadant, däremot tror jag på att du tror att du kopplade likadant ;)

Hur var den gamla strömbrytaren märkt?

Inte så att två ledningar gick in på varsin anslutning som var ihopkopplade inne i strömbrytaren? Du verkar nu ha installerat en trappbrytare och kopplat ena utgången till taklampan och den andra till vidarematningen till vägguttaget ("kontaktuttaget").

Du har säkert kopplat kablarna på samma fysiska plats som på den gamla strömbrytaren, men inuti är den inte kopplad likadant.

Kan du ta en bild där man tydligt ser strömbrytaren bakifrån och kablarna (Gärna rören också så man ser vart kablarna tar vägen) så kan nog någon hjälpa dig rätt snabbt.

Gärna bild på gamla strömbrytaren också!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.