kommer snart installera en värmeslinga i vårt nya badrum, jag har lite funderingar efter att ha läst gamla trådar i ämnet.

Jag vill lägga värmetråden under armeringen alltså mellan spånskiva och armering.

Skall jag sätta värmeslingan mot golvet (av trä) eller fästa den i armeringsnätet?

jag skall ha badkar om jag har förstått det rätt får det inte sitta slinga under badkaret?

Jag funderar på att ha lite extra marginaler så hur långt ifrån kanten kan man gå utan värmekabel utan att det blir kallt?

Det är ju under badkaret du vill ha det för att undvika fukt.

Lägg tråden över armeringen så slipper du tryckskador på tråden där tråden korsar armeringen.
Naturligtvis får du ha värmrkabel under badkaret.
Och se till att megga kabeln med en riktig megger innan du gjuter, det är lätt att byta en skadad kabel innan gjutning/spackling. Och det är inte sällsynt att värmetråden skadas

Jag vill bara påpeka att jag ställer mig emot ditt beslut att göra detta själv. Dels på grund av att det kan vara lite krångligt att lägga en slinga, dels för att du förlorar en sjujäkla bra garanti (som redan avhandlats i din andra tråd).

//Patrik

Tyvärr har jag inget val om jag inte hittar något annat jag kan göra själv, men flytt spacklingen vill jag helst att en firma gör detsamma gäller platsätningen. Jag skulle kunna tänka mig att lägga tätskikt men det tror jag inte firman som skriver kvalitetsdokumentet godtar. Så det som jag kommer göra själv tillsammans med en elektriker i släkten är värmegolvet el-dragningen samt dra utvändiga rör.

Jo, men just golvvärmekabel finns det ju såna bra garantier på. Det är ju som att skjuta sig själv i foten om man lägger slingan själv (alt. låter en plattsättare göra det).

Men men, jag för önska dig lycka till i alla fall!

//Patrik

Gör som Patrik_Hed säger.Om badrummet inte är jättestort så, är de moment som du räknar upp, just flytspacklingen du kan göra själv. Men du behöver hjälp av någon som blandar när du häller på spackel.

Kolla på kakelplattan.se där finns demo. film ,och priset på flyt är dessutom nästan oslagbart där.

Lite dålig spackling dödar ingen men en dåligt lagt elgolvvärme har dödat fler än en person, men valet är ditt.

JBA69 skrev:
Det är ju under badkaret du vill ha det för att undvika fukt.
En slingas främsta syfte är inte att torka upp fukt.

Åh fan, det trodde jag! För värmegolv är väl inte till för att värma badrummet.. Tack för att du påpekar det uppenbara!

JBA69 skrev:
Åh fan, det trodde jag! För värmegolv är väl inte till för att värma badrummet.. Tack för att du påpekar det uppenbara!
Mjo, för man lägger ju slingor i tex vardagsrum för att jaga bort fukten.....

Hej Alanl,

Jag skulle göra så att jag la ut armeringsnät först sedan använda buntband för att fästa kabeln i nätet. det är ett snabbt enkelt och smidigt sätt och man slipper risken att kabeln skadas när man lägger ut armeringsnätet.

Det finns egentligen bara en anledning att lägga golvvärme under ett badkar som är vettig och det är faktumet att man kanske inte alltid kommer ha ett badkar... I framtiden kanske man bestämmer sig för att plocka bort det. då kan det vara bra med värme i golvet även där.

När det gäller kabelns garanti så är det inte något som påverkas av vem som installerar. Är det rätt gjort kommer tillverkaren stå för garantin oavsett. Men jag råder dig ändå att använda någon som har mätutrustningen och vanan. Läs följande inlägg som är bra om saken. Får man installera golvvärme själv?

mroing du har fel, för att garantin ska gälla ska värmekabeln vara förlag och uppmätt av "behörig" installatör som sedan kabeln är lagd och provad ska skicka in en "anmälan" till tillverkaren där man ska ha utfört en skiss på förläggningen samt redovisa mätvärden, undertecknad av behörig eller av denne delegerad. Det gäller i alla fall dom "stora" hur det är med dom "udda" och deras ev garantier vet jag inte. Men jag är övertygad om att dom (garantierna) inte alls är lika omfattande som dom "storas".
Jag skulle tro att "billiga kabeln" ersätter den felande kabeln medans "stora märket" ersätter ALLA kostnader i samband med ev fel.

Jag har bara hört om fåtalet som har de regler du talar om. Det finns flera fabrikat som erbjuder en justare garanti som inte kräver massa pappersarbete i onödan.
Att kalla aktörer "udda" bara för att de inte går via elgrosisten är att göra det lite enkelt för sig. Det är idag en VÄLDIGT stor del av värmekablarna som säljs direkt till slutkund och aldrig passerar elgrosisten.
Även dessa kablar tillverkas av stora fabrikat och garantin täcker samtliga kostnader förutsatt att jobbet är rätt utfört. Sedan om garantin gäller 10, 12, 15 eller 20 år spelar inte så stor roll. Är det ett fel kommer det visa sig de första 4-5 åren.

Jag betvivlar att dom "billighetsfabrikat" som man i dag kan köpa hos tex Biltema finns kvar om tio år och kan uppfylla ev garantiåtaganden, att tex devi finns kvar om tio år är rätt så säkert. Det är ingen konst att lämna långa garantier om man inte tänker leva kvar för att uppfylla dom, vilket har hänt mer än en gång.
Av erfarenhet vet jag att det kan vara omöjligt att få kontakt med den typ av "fabrikat" efter några år.
Det torde finnas någon orsak till att vissa fabrikat fortlever årtionde efter årtionde medan vissa blommar upp för att rätt snabbt försvinna igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.