3 698 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Har Markslöjd Chrissline LED bra kvalitet?
Vi har en 7 m hög silvergran i trädgården som vi tänker sätta julljus i. De senaste två åren har vi haft ljusslang, men det går sönder 1 m här, och 1 m där. Inte så snyggt. Dessutom är lösningen vi gjort (att snurra slangen runt granen) inte heller så bra eftersom det är ursvårt att få ned belysningen när man vill byta den då den gått sönder.
Vi har trätt på en ögla på grantoppen och i den sitter det ett block som vi har en flagglina trädd genom. Med flagglinan hissade vi förra året upp en ljusslang. Nu lutar vi åt att inte snurra slang runt granen utan köpa tre-fyra LED-slingor som vi drar från toppen och rakt ned så att det blir som en pyramid (som Lisebergs utsiktstorn).
Markslöjds slinga "CHRISSLINE 50L START VARMVIT LED C-C 10CM700213" verkar käck, men den kostar ju 350 kr för 6,5 m. 1400kr för fyra slingor är mycket pengar om de ändå kommer att gå sönder. Är det någon som har koll på kvalitén på denna slinga, eller LED-slingor från andra tillverkare för den delen?
Vi har trätt på en ögla på grantoppen och i den sitter det ett block som vi har en flagglina trädd genom. Med flagglinan hissade vi förra året upp en ljusslang. Nu lutar vi åt att inte snurra slang runt granen utan köpa tre-fyra LED-slingor som vi drar från toppen och rakt ned så att det blir som en pyramid (som Lisebergs utsiktstorn).
Markslöjds slinga "CHRISSLINE 50L START VARMVIT LED C-C 10CM700213" verkar käck, men den kostar ju 350 kr för 6,5 m. 1400kr för fyra slingor är mycket pengar om de ändå kommer att gå sönder. Är det någon som har koll på kvalitén på denna slinga, eller LED-slingor från andra tillverkare för den delen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 008 inlägg
Har använt den i två säsonger utan problem. Ser inte exakt likadana ut - våra lampor är med fyrkantiga och är i 5 meterslängder.
Reas ut på XL Bygg i Karlstad för 150:-, finns några ex kvar.
LED borde ju vara tåligare än glödljus.
Reas ut på XL Bygg i Karlstad för 150:-, finns några ex kvar.
LED borde ju vara tåligare än glödljus.
Jag köpte inte Chrissline till slut utan den gamla varianten. Den var superlätt att hissa upp i granen och veva runt! Det var ett rent nöje att göra och jag behövde nästan inte klättra på stegen alls. Slingan lyser fint och starkt, jag har 6 slingor i kedja, dvs 240 lampor. Flaggstången fick två slingor i kejda och vårt "döda träd" fick tre slingor som jag T-kopplade. Vad snyggt det blev, jag är supernöjd varje gång jag tittar på dem. Totalt är det 15,84 W!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 008 inlägg
Foton!
Uppsättningen har blivit så här:
http://www.haggmalm.se/Julbelysning/julbelysning.html
Än så länge har jag inga bilder på årets, men de kommer upp om ett par dagar. Sammanfattningsvis är döda trädet snyggare och silvergranen fulare.
http://www.haggmalm.se/Julbelysning/julbelysning.html
Än så länge har jag inga bilder på årets, men de kommer upp om ett par dagar. Sammanfattningsvis är döda trädet snyggare och silvergranen fulare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 008 inlägg
Snyggt. Det där döda trädet riktigt ber om att få bli belyst.
Klicka här för att svara