1 696 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Molex-kontakt...
Hej, det är lite pinsamt detta eftersom jag jobbat med datorelektronik i 15 år, men... 
Min pannlampa är ansluten till sitt batteri med en molex-kontakt på sladden. Och då menar jag den där vanliga halvgenomskinliga i plast med flärp, tror det är liknande den som sitter i datorers strömförsörjningskontakt (DC-sidan, alltså). Har denna kontakt något officiellt namn?
Hursom, flärpen är av och jag tänkte byta. Går det att fippla ur kontaktblecken ur plasthuset, och plugga in dem i nya huset? Om inte, är det lödning eller klämning som gäller för de nya stiften? Helst inte lödning, min lödpenna är inte här... Lättare om man slaktar gamla huset?
Vet inte om inlägget platsar här, men ni brukar vara så hjälpsamma. d^_^b
Min pannlampa är ansluten till sitt batteri med en molex-kontakt på sladden. Och då menar jag den där vanliga halvgenomskinliga i plast med flärp, tror det är liknande den som sitter i datorers strömförsörjningskontakt (DC-sidan, alltså). Har denna kontakt något officiellt namn?
Hursom, flärpen är av och jag tänkte byta. Går det att fippla ur kontaktblecken ur plasthuset, och plugga in dem i nya huset? Om inte, är det lödning eller klämning som gäller för de nya stiften? Helst inte lödning, min lödpenna är inte här... Lättare om man slaktar gamla huset?
Vet inte om inlägget platsar här, men ni brukar vara så hjälpsamma. d^_^b
De molexliknande kontakter jag stött på har varit för crimpning. Sen stoppar man i kontakthylsorna i huset så låses de fast med en liten metalltunga. Borde gå att trycka in denna låsning med en nål eller liknande och plocka ur blecken.
Medlem
· Västernorrland
· 2 107 inlägg
Ja, det går absolut att ta ut stiften. Har själv gjort den operationen flera gånger. Som redan har nämnts så sitter det en liten metalltunga utböjd som låser kontakthylsan. Böj in den tungan med en nål och dra ut hylsan ur huset. Sedan är det bara att böja ut tungan igen och stoppa in den i ett nytt hus.
Klicka här för att svara