El
jeffan: Varför inte hyra en liten kylskåpslyft och plugga i en billig mätare från Clas Olsson. Tar ju typ 3min att göra och man slipper plocka ur kylskåpets innehåll. Brukar kosta några hundringar att hyra för en dag, där man hyr verktyg. Samt man slipper mecka med centralen och eller ringa någon elektriker. Finns ju även speciella propphuvar med mät ögla för tångamperemeter. [bild] [bild]
tio_Pepe: Jag instämmer förstås med alla som säger att myndighetspersonen har svarat helt fel. Men jag tror också som någon sagt förut att det kan ha blivit ett missförstånd mellan cecar33 och myndighetspersonen. Därför skulle det sitta väldigt bra med några foton. Nu säger ju cecar33 att han rättat till alla felen, men även det skulle kännas bra att se foton på.
saturnus: [citat] Kul, jag kommer ihop dom, men vredet blev hängit med tiden, skruven var förmodligen för klen, men detta var på bakelitens tid
PST: Sorry kunde inte låta bli att googla på "electricuted cat":D
yxis: Drakaflex, perfekt att koppla in spisen med för dig som använder mycket dragonkrydda ;) ;) >20A kontinuerligt skulle väl vara den gången man har släktträff och ska bjuda 15 pers på middag och därför steker på två plattor och kokar på två. Å andra sidan går det ju inte åt mer effekt att steka/koka idag än förr (mer än första stunden att värma upp) så skillnaden är nog mest
yxis: Förutom vad som är rimligt så kan ni antagligen spara en del pengar på att göra upp med elektrikern om exakt vad ni förbereder, t.ex. borra färdiga hål för rör/slangar så att det bara är att trä i dem hela vägen. Med "rätt" elektriker som är beredd att lita på vad ni gör så kan ni kanske komma överens om att förbereda än mer, t.ex. genom att dra slangar/rör och montera upp
yxis: Men vilka skojare, de specar den till 1000W men max 300W värme. Jag tror att de har en mottagare för utomhusbruk som ska tåla 3600W, fast den kanske tyvärr var för stickproppanslutning?
yxis: Om det finns fem kablar framdraget till Perliexuttaget så ska hällens jord hänga ihop med gulgrön, hällens N med blå och hällens L1 och L2 med två valfria av de tre andra färger du har. Du kan välja själv vilken av de tre L1,L2 och L3 i uttaget du använder, beroende på vilka av de tre faser du i övrigt har mest/minst belastning på i hela anläggningen.
Bo.Siltberg: Hur var det nu, han som dog av handdukstorken? ;)
el_richard: Snygg lösning Patrik :) Till TS, går det inte att ha en inspektionslucka i väggen? Då slipper du pilla med vägguttaget.
Patrik_Hed: Haha Ja, en liiten detalj... ;) Bra att det löste sig i alla fall och stort tack för uppföljningen! //Patrik
hempularen: Hur har du kopplat in dimmern då? Och har du någon spänning fram till dimmern? I många dimmers finns det en glasrörsäkring som är åtkomlig från fronten (bakom ramen). Om du har gjort någon felkoppling så kan du antingen ha bränt säkringen eller dimmern. Med dimmern någorlunda uppdimmad så skall ditt instrument kunna mäta att det finns spänning, däremot blir det väldigt dålig
JOW: Det finns flera. Exxact-serien har en också.. säkert samma innanmäte, bara andra knappar...
Odjuret: DEt hade varit helt klart värre åt andra hållet.... för hög spänning....
Patrik_N: [citat] En klar fördel med separat central vid sådana tillfälle, men även t.ex. julgransbelysningen ute som nån sa.
yxis: Om ni inte hittar nån annan lösning så kan man använda ett relä (antingen 230V eller ett för t.ex. 12V ihop med batterieliminator/nätadapter) som matas från den central där jordfelsbrytaren löser ut, och låta reläets utgång som är sluten vid strömavbrott mata en vanlig dörrklocka av en modell som låter och tål att "dörrknappen" hålls konstant intryckt. Obs, mata givetvis inte
yxis: En i mitt tycke bättre metod för att välja hur man gör är att välja den metod där det kostar minst material och arbete för att få önskad funktion på ett korrekt sätt, oavsett om det blir korskopplare i sparkoppling eller inte :P:P
Bo.Siltberg: Vid störningar på elnätet, korta strömavbrott etc får man nog räkna med att JFBn löser. Är det ett återkommande problem t.ex pga luftledningar på landsbygd så finns extra störsäkra JFBer som Legrand Hpi, Siemens, Hader CDH etc. Men ev isolationsfel i den egna anläggning bör ju kollas upp först.
Johan Gunverth: Det är väl också så att om undertaket rasar ner skall även stickpropparna ryckas ur uttagen. Därför ingen fast förläggning mot undertaket.
Nene: Installationen är klar och lampan fungerar bra, starkt ljus och ok färgtemperatur. Noterar dock att konvertern surrar ganska högt, klart irriterande på kvällen när huset är tyst i övrigt. Finns det ljudlösa konvertrar?
JOW: Gokväll. Jag har två stycken trekantsfönster som sitter c:a 250cm ÖG. Basen på "triangeln" är (yttermått karm) 170cm. Fönstret går inte ut i spets i sidorna, utan man kan säga att triangeln är kapad, så att yttersidorna är 13cm höga, fortfarande yttermått karm. Och lutningen är 27 grader. Det var lite bakgrundsinformation. Då dessa sitter högt, ovanför andra fönster i varsin
mrfrenzy: Det kan inte läcka genom pannan för den föregås av en backventil, däremot händer det ibland med gamla dåliga duschblandare att varmvatten läcker från varm till kallvattensidan. Pga uppvärmningen får ju som du säger varmvattnet högre tryck.
Alko: Hallå, har fått installerat en Theben Selekta 172 top2, alltså ett tvåkanals astrur. (http://www.theben.de/en/Products/TIME/Digital-time-switches/DIN-rail/Astronomical-program/SELEKTA-172-top2) Kanal 1 går till utebelysningen direkt (finns en kontaktor dock), kanal 2 via rörelsedetektorn. Tanken är att kanal1 ska tända och släcka enligt astroinställningen, men släcka ner helt mellan
gstv: Jag har skrivit lappar och lagt i mina "ofärdiga" kopplingsdosor. Varför dom finns, vart dom går osv :) Det hjälper vare sig du har guldfiskminne eller säljer kåken och glömmer berätta vad alla dosor är till....
MB77: [citat] Det fina är att den ingår när man köper Logger2020 :wow: Systemblid skapa man själv och laddar upp. Det finns sedan en massa mer tillbehör att köpa till. Det som jag håller på med nu är en fuktmätare på vinden, som ska publicera en graf över om det finns risk för påväxt eller inte.