25 392 läst ·
19 svar
25k läst
19 svar
AKUT ! Vet inte om jag har borrat i elledning
Sida 1 av 2
Hej! Det var så att jag skulle borra i väggen och sätta upp ett par fästen till TV:N. Så ser det ut.
http://img20.imageshack.us/img20/7030/23712423.jpg
När jag höll i båda metallbitarna så fick jag en stöt. Ingen kraftig men kännbar. Strömmen fungerar som den ska. Men jag är ändå rädd att jag har borrat i en elledning och rädd för att det ska brinna. Men om jag skulle ha borrat i en elledning skulle inte proppen ha slagits ut och jag skulle ha känt mer än en stöt? Eller kan det vara så att TV delar ut statisk laddning? Jag testade även att dra ström sladden till tv:n men jag fick ändå en stöt. Sen slog jag av strömmen till hela huset. Då fick jag ingen stöt? Vad tror ni? Vill helst veta, kanske måste ringa elektriker.
MVH Stoffe
http://img20.imageshack.us/img20/7030/23712423.jpg
När jag höll i båda metallbitarna så fick jag en stöt. Ingen kraftig men kännbar. Strömmen fungerar som den ska. Men jag är ändå rädd att jag har borrat i en elledning och rädd för att det ska brinna. Men om jag skulle ha borrat i en elledning skulle inte proppen ha slagits ut och jag skulle ha känt mer än en stöt? Eller kan det vara så att TV delar ut statisk laddning? Jag testade även att dra ström sladden till tv:n men jag fick ändå en stöt. Sen slog jag av strömmen till hela huset. Då fick jag ingen stöt? Vad tror ni? Vill helst veta, kanske måste ringa elektriker.
MVH Stoffe
En stöt kan vara statisk laddning. Två gånger är lite för ofta för bortse i från. Att dra strömsladden till tvn förstår jag inte hur det skulle påverka. Den borrade sladden är väl i väggen ?
Proppen behöver inte slås ut. Har du jordfelsbrytare ?
Proppen behöver inte slås ut. Har du jordfelsbrytare ?
Säkring går bara om du kortsluter kabeln. Om du nu råkat borra in i ett elrör/kabel så har du säkert bara träffat en tråd isf. Hur ser väggen ut där du borrat? Sitter det något uttag ganska rakt under borrhållet på någon sida väggen? Om du är osäker så ring elektriker så kan den kolla upp det, säkrast är ju att ta ur skruven och låta elektriler dra om trådarna om det nu finns risk för att el går i väggen just där.
Bara en dum fråga, Sätter du upp tv kl 1 på natten?
Föresten ska jag nog vara tyst då jag inser att jag själv borde sova nu men måste jobba lite till :-S
Om du har ett mätinstrument så kan du mäta mellan metalbiten i väggen och någonting som är jordat. Får du då 230 volt så sitter skruven säkert i en kabel. Var försiktig dock så att du inte får mer stötar.
Stäng av säkringen till den gruppen så kan du iaf sova inatt.
Föresten ska jag nog vara tyst då jag inser att jag själv borde sova nu men måste jobba lite till :-S
Om du har ett mätinstrument så kan du mäta mellan metalbiten i väggen och någonting som är jordat. Får du då 230 volt så sitter skruven säkert i en kabel. Var försiktig dock så att du inte får mer stötar.
Stäng av säkringen till den gruppen så kan du iaf sova inatt.
Redigerat:
Tack för snabbt svar! Vet inte om den är jordad.
Där jag borrade så sitter det ett uttag 1 meter under. Det är en tunn trä vägg. Men borde inte elledningarna gå neråt istället för uppåt?
Där jag borrade så sitter det ett uttag 1 meter under. Det är en tunn trä vägg. Men borde inte elledningarna gå neråt istället för uppåt?
Haha, jag är redan uppsatt. Fast inte på väggen. Detta är säkerhets grejer som ska hålla tv fast på bänken så att den inte tippar. Titta på bilden http://img20.imageshack.us/img20/7030/23712423.jpg
Jag skrev lite fel däruppe. Jag menade att jag kopplade ur strömmen till TV:N och testade om jag fick en stöt igen. Och det fick jag.
Alltså är det en risk att jag har borrat i en elledning?
Har tyvärr inget mätinstrument. Det ska jag göra, tack för hjälpen!
En statisk stöt känns som en kort "kyss" som upphör att kännas även om man håller kvar fingrarna. En "vanlig" stöt fortsätter så länge man tar i något.
Om det är trävägg så kan du ha borrat i en elledning.
Om det däremot hade varit tegel, betong eller liknande så hade det kunna varit så att fästet blir (halvdåligt) jordat och du också tar i något annat som är lite strömförande.
OBS att det räcker inte att bara dra ur strömmen till TV'n, du kan få lite spänning läckande via nätfilter även på andra burkar som är ihopkopplad med TV'n såsom digitalbox, eventuell dator o.s.v....
Om det är trävägg så kan du ha borrat i en elledning.
Om det däremot hade varit tegel, betong eller liknande så hade det kunna varit så att fästet blir (halvdåligt) jordat och du också tar i något annat som är lite strömförande.
OBS att det räcker inte att bara dra ur strömmen till TV'n, du kan få lite spänning läckande via nätfilter även på andra burkar som är ihopkopplad med TV'n såsom digitalbox, eventuell dator o.s.v....
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Röret till uttaget kan gå åt precis vilket håll som helst. Genom att öppna uttaget och kolla åt vilket håll trådarna kommer ifrån så kan man få ett hum om hur det går, men inget att lita på.
Eftersom att du inte får någon stöt när du bryter strömmen så låter det som att du borrat i en av trådarna.
Lösningen är att ringa en elektriker som får byta trådarna. Om inte allt för mycket blir strömlöst så, kan du låta bli att skruva ur skruven och bara bryta säkringen för den specifika gruppen. Blir enklare att se vilket rör som är träffat då.
Edit: http://fluxio.se/forum/elinstallationer/6236-dagens-bidrag.html#6239
//Patrik
Eftersom att du inte får någon stöt när du bryter strömmen så låter det som att du borrat i en av trådarna.
Lösningen är att ringa en elektriker som får byta trådarna. Om inte allt för mycket blir strömlöst så, kan du låta bli att skruva ur skruven och bara bryta säkringen för den specifika gruppen. Blir enklare att se vilket rör som är träffat då.
Edit: http://fluxio.se/forum/elinstallationer/6236-dagens-bidrag.html#6239
//Patrik
Redigerat: