Hej

Jag funderar på vad som gäller när man måste skrva i el normalcentral? I min gammla central var det skravat med något som liknade sockerbitar, men det ser rätt fullt ut och är osäker på om man får skarva på det sättet nu? Såg att kjell och co hade en lösning som man kunde sätt direkt på din skenan antar att dom är okej att använda?

• Gilla
Makkak
  • Laddar…
Sådana här blir snyggt:

2929700.jpg

Även toppklämmor av något slag är lämpligt att använda som dessa:

Wago 773
85404-9-1440920.jpg

• Gilla
flajjen
  • Laddar…
plint ok, ej toppklämmor.

Elektrikern använde ovan toppklämmor hos oss...

Redigerat:
Jag brukar alltid skarva med skarvhylsor.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Jag brukar alltid skarva med skarvhylsor.

//Patrik
Japp, skarvhylsor funkar oxå väldigt bra, glömde tillägga det...

Fast man måste använda en riktig presstång:
719510_1317803278_g.jpg

En sådan här platsar bara i skrotcontainern:
8_1295266233_g.jpg

OBS att det är olika sorters "bra" tång för att klämma isolerade respektive oisolerade (där man kan trä på isolering efteråt) skarvhylsor/kabelskor.

Jag "röstar" på alternativen i #2 det ena alternativet mycket snyggt och säkert det andra mycket säkert och snabbt. Presshylsor, nja det ställer lite högre krav på både utföraren och matr.

har ny köpt blocken i post 2 den övre bilden så det blir nog super bra.

• Gilla
Bil Ning
  • Laddar…
Ren skarvning av ledare i elcentral görs bäst med skarvhylsor!

Man kanske ska skilja på skarvning t.ex. för att inkommande matning eller utgående ledare är för korta vid centralbyte då skarhylsor borde vara bäst, och för att (felaktigt) använda centralen som "kopplingsdosa" då sånadär länkade plintar , WAGO eller liknande borde vara bäst.
Kopplingsplintarna är nog också bra för att förgrena en inkommande matning till centralen och nästa central eller liknande.

Men då ska det INTE utföras med hylsor och presstång som kan köpas på bensinmackar mm.

Ja, bil-el-grejer är ju inte direkt avsedda för 230/400V...

Jag har inkommande PEN (EKKJ 3+1) skarvad med presshylsa, känns så där bra måste jag säga.

Frågan är dock om man kan göra något annat som är bättre/säkrare. Det blir ju ganska förödande om det släpper.

Vad skulle ni elektriker välja för skarvning av PEN?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.