Jo, jag undrar om någon, yrkesman som lekman testat att köra saftblandare eller liknande på 230V och likriktare (230V-12V). Funkar det som det ska eller märker man av pulsering samt hur är farten på motorn?

Jag gjorde detta när jag var 12-14 år, vill minnas att det fungerade bra. Använde järnkärne transformator och hemmabyggd likriktare.

Åxå provat, funkar fintfint så länge trafon orkar.

Om man har en överhettningsskyddad trafo tänkt till nån bilbana eller liknande och kör för många saftblandare samtidigt så börjar allt blinka i takt med att överhettningsskyddet slår till/från/till/från ;)

Nu handlar det baar om en saftblandare, dottern hittade en gammal en som jag hade på lagret och den kunde ju då vara bra att ha hemma när det ska dansas!!!!!....mmm....pappa gör som flicka säger bara :)

Psu till dator funkar också och då är strömmen stabiliserad så inget pulserande.

Dator-PSU hittar man flera stycken i "soprummet" / gamla datorer..alldeles gratis..varje vecka...Fin glättad 12V dessutom....Och hela "stationära" datorlådor "ingår"..Bara att riva ut gamla moderkort, HDD mm. Skruva fast saftblandaren på den gamla lådan och spraya den i ngn cool färg...

Fin stark kylskåpsmagnet att rädda från HDD-n får man heller inte bortse ifrån, liksom fina glänsande "drink-underlägg" (Själva hårddisken..)

Gratis e gött...;)

Det gäller bara att datornätagget inte blir argt av startströmmen i glödtråden i lampan. Om det går så är det förstås en bra lösning.

Google avslöjar vilken bygling man måste göra i kontakten mot moderkortet för att nätagget ska starta utan moderkort. Sök på ATX pinout

Sedan kan regleringen behöva en belastning på +5 volt för att aggregatet ska fungera.
12 volten är inte reglerad utan den bara "följer med", men det där är lite olika.
Sedan skulle jag också vara orolig för stötströmmen.

Jag har en 24V trafo och matar glödlampan med växelström och en liten likriktare till motorn, har fungerat som telefonsignal i en 10-15 år i verkstan.

Protte

Om det bara är för någon enstaka fest då och då kan man ju kosta på sig att låta moderkortet från soprumsfynd-datorn vara inkopplat som konstlast :)

Det verkar ha varit ett antal olika trender i datormoderkorten gällande vilken av spänningarna som huvudsakliga strömmen dras från. Idag tror jag det är från 12V-matningen men förr har det varit 5V och 3.3V i omgångar...

prototypen skrev:
Sedan kan regleringen behöva en belastning på +5 volt för att aggregatet ska fungera.
12 volten är inte reglerad utan den bara "följer med", men det där är lite olika.
Sedan skulle jag också vara orolig för stötströmmen.
Tror aldrig jag sett ett nätaggregat som har haft en specifierad minimumbelastning på över 0A för 5V men däremot ett par stycken som haft specifierad minimumbelastning på 1/1.5A 12V men är ju nåt som borde stå på nätaggregatet men inte alltid gör.

tjaboo har inte varit med på det onda 80-talet då man fick ha ett gammalt halvtrasigt 8088-moderkort som konstlast för att få igång pc-nätaggen :)

Hahaha på 80-talet satt jag med commodore64, nintendo, atari2600, amiga500, amiga2000 och en lätt trimmad amiga1200:cool:

Bara koppla den (oftast gröna ?) Power-On ledaren från PSUt's "moderkortskontakt" till ngn av de svarta jordpinnarna i densamma så ska det starta..., möjligen som anges ovan så behövs en liten minimilast... (12V ut är gula ledare)...

Jag hittade en likriktare på lagret i en låda, prim 230V och sek 12V lik. Borde väl vara som ett bilbatteri eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.