El
dan_norstedt: Gängan i de gamla takdosorna är Whitworth 1/4", men skillnaden mot UNC 1/4" är bara att gängans profilvinkel är 55 grader istället för 60 grader så även UNC-skruv fungerar.
Avemo: [citat] En frekvensomriktare används till rena växelströmsmotorer. Alltså asynkronmotorer eller synkronmotorer. En seriemotor som du har kan regleras med mycket enklare medel än så. Du kan reglera den utan återkoppling och det enda du behöver veta motorströmmen för är för att kunna hitta en motorstyrning som tål strömmen. Leta efter en motordimmer. Eller prova med en dimmer för
Bengt65: [citat] Svarta brytaren är en huvudbrytare? Har en sådan. Min installation liknar detta behöver bytas. Kan man göra en provisorisk lösning med att tillfälligt flytta mätare och kapsling genom att förlänga alla kablar. Vi behöver bygga om väggen bakom eventuellt isolera invändigt. Förstår att man måste ha en elektriker till detta. Vi har huvud säkringar i källeren men ingen
berisen: [citat] Det var inga jätteskillnader i pris och eftersom garaget är typ 40 meter bort var det lika bra att överdimensionera lite. Kanske helt onödigt men det kändes vettigt. Det finns ju ingen nackdel så varför inte (även om jag bara kommer ladda med maximalt 11kW). 😄
Fairlane: Forumet brukar vara bra att hjälpa till för att det ska bli så bra som möjligt när någon vill göra själv. Det förutsätter dock att man har viss koll och inte bara börjar koppla hejvilt. Att det lyser konstant är ju ett väldigt tydligt tecken på att man kopplat fel, men det är ju faktiskt så att även om det "fungerar" så kan det vara väldigt fel om man inte har koll. Till TS
avh67f: Det låter som avfuktaren inte är helt i sin ordning då.
fredrik.johansson: Om du sätter en dosdimmer bakom brytaren och en fjäder bakom ena vippan går det fint att fixa.
asadqalid7: [citat] Hej, jag har samma problem som du beskriver. Jag undrar om du har löst problemet?
RolfRolf: [citat] Tack så mycket för snabbt svar Bo!
Puffen Ingarö: [citat] Då har du en annan manual än den jag fick med vid köpet. Jag påtalade felet för Jula i januari 2024 så det är ju trevligt att de i så fall åtgärdat det: "On 29/01/24, at 13:41:55, root@root.se wrote: You received a new offline message from websiteName. Here you can find the details of the request: Name: root Customerid: Email: root@*.* Mobile: Category: Teknisk produktsupport
Bo.Siltberg: Du får leta. Men det måste inte sitta hörnklossar. Den lilla kabellisten på bild kan avslutas 4 cm innan hörnet, och fortsätta 4 cm in på nästa raka del.
Bjober: [citat] Det är väl en jäkla tur att man inte är elektrikare, man hade blivit tokig på kollegorna... 🤗😜
Bo.Siltberg: Någon som vet hur det är på gym? Är löpbanden fast anslutna där kanske, utan 30 mA JFB?
Demmpa: Backa tillbaka nollan från uttaget upp till strömbrytaren samt dra i en ny nolla från strömbrytaren till uttaget. Givetvis med strömmen avslagen via säkringen eller ännu säkrare via huvudbrytaren.
nino: Har du våning ovanför eller är det vind? Kanske enklast att dra på vinden isåfall? Spelar 16-20mm takhöjd någon roll? Blir ju betydligt enklare att sänka taket och dra rör där, du kan dessutom rikta taket om det hänger
Demmpa: [citat] I mitt första inlägg skrev jag att det var en arbetshypotes, alltså något att utgå ifrån vid arbetets början. Om TS hade skrivit att hon skulle göra jobbet själv så hade jag varit tydlig med att man måste kontrollera genom tex mätning, vilken funktion varje tråd har, men eftersom dom skulle ta in en elektriker till att utföra arbetet så hoppade jag över den biten. I sista
jonaserik: [citat] Tryck ner vippan hårt i botten först, en klack i den kanske ( finns på en del JFB ) som ska haka i för att den ska stå kvar i läge till.
jonaserik: Eftersom det är en platta, så måste man ligga i framkant med allt. Du får göra en skiss för ev framtida bruk. Garage/Carport , belysning och ev ladda bil. 28 rör Gångbelysning ute Min 25 rör Pumpar /brunnar av något slag 25 rör Altaner eller annat på någon sida av huset 16 rör Nu är det så att vet ni vad ni vill ha, så ordnar elektrikern till det. Tex utebelysning ska ha brytare
Bo.Siltberg: Mitt råd är att antingen köpa en ny lampa eller montera den bredvid uttaget. Det är IMHO väldigt dumt att plocka bort lamputtag och göra en fast anslutning, inte bara för att det är behörighetskrävande utan även för att det inte alltid är så enkelt att göra rätt.
Josth: Ja det räcker med att komplettera gruppen med en nolla om de tre faserna verkligen är olika faser L1 till L3. Sedan kan hällen få fas L1 och L2 medans ugnen drivs av fas L3. Dimensionen på nollan ska vara som de andra i gruppen (2,5 mm2) medans själva lösa anslutningskabeln kan vara 1,5 mm2.
J-banan: Du kommer nog behöva jordfelsbrytare om du ska ha el golvvärme i badrummet
Bo.Siltberg: Det är ett fall som det inte finns rätt materiel för, dvs dosa som tål samma påverkan som utanpåliggande dosor. Många ROT-dosor är rappliga med stora glipor. De tål inte en spark, om det är så placerat att den risken finns. Om väggen tillåter att man skruvar fast en standard infälld dosa mot väggskivan så skulle jag välja en sådan. I annat fall en ROT-dosa som är tät och
returen: klipp ena nollan i båda ändarna behåll byglingen så blir det som det skall vara här i sverige inte dubbla ledare i kontaktens skruvplint
avh67f: Om de inte används till något vet nog bara du men varför inte bara sätta ett doslock över?