Men som det påpekats här. Du måste undersöka att jordledaren verkligen är ansluten till jord i sin matande ände. Detta är en jord som inte har använts tidigare. Därmed kan man inte ens anta att den är inkopplad. I värsta fall är det inte ens jord, utan en spänningsförande fasledare. I så fall blir elementet akut livsfarligt.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Dum fråga men bara för att jag vill lära mig.
Om man skippar att koppla in jorden? Vad blir resultatet?
Det gamla var ju ojordat (men dubbelisolerat) och har funkat bra i 40 år.

Själva kabeldragningen kan man helt omöjligt komma åt efter elementet sitter där.

tommib
Om man skippar anslutning av jorden har man bara ett "skyddslager" så att ett enkelfel i radiatorn kan spänningssätta höljet. Detta blir då akut farligt om jordpotential finns i rummet.

Inom elinstallationer så har man väldigt länge tillämpat tvåfelsprincipen. Ett enkelfel får inte orsaka akut fara utan det ska finnas en ytterligare skyddsbarriär. I fallet med en klass 1 produkt (jordad) så är skyddsjordningen den andra barriären. I och med att (metall)höljet är skyddsjordat så kommer en kortslutning av spänningsförande ledare dit leda till att säkringen går och faran upphör. En klass 2 produkt (dubbelisolerad eller förstärkt isolering, FI) har två oberoende skyddsbarriärer och behöver inte skyddsjord. Man har tidigare tillåtit produkter av klass 0, vilket innebär att de endast har ett enkelt isoleringslager. Då har rummet i sig utgjort den andra skyddsbarriären i och med att ingen jordpotential har funnits i rummet. Detta är anledningen till att ojordade stickproppar (klass 0) inte passar i jordade uttag. Om man skulle kunna använda en klass 0 produkt i ett rum med jordade uttag har man satt den andra skyddsbarriären ur spel.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] Hej,

det gamla elementet har dött och jag tänkte montera dit det nya.
Det ser ju dock inte likadant ut och går det inte att lösa här får jag ta ut en elektriker vilket kändes som en dyr kostnad för det här lilla jobbet.
Spontant så förstår jag hur det ska sitta men vill dubbelkolla även om jag förstår att man alltid ska mäta för 100% säkerhet.
Har tillgång till en FLUKE modell dyrare.

Första två bilderna är från det nya elementet och tillhörande dosa, de andra är från det gamla och den kopplingsdosa som idag sitter på väggen.
sama kamin sh'lv jodat nyt kabbel 💪

• Bakpanelen på en elektrisk enhet med märkning och anslutna kablar, inklusive en strömkabel med kontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Gör om och gör rätt!

Det där är en dubbelisolerad radiator, den ska inte skyddsjordas, den ska inte ha en anslutningskabel med gulgrön ledare, den ska inte ha en jordad stickkontakt!

Byt till följande sladdställ (eller liknande),
[länk]
Judat stickkontakt okso nyt

jola pafawag jola pafawag skrev:
[länk]

Leka kaminer moste judad kamin betre sekrat Judar sama j'nv'g vagnar kaminer okso grova jud kobell

tommib
Nej, du har fel.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.